Gå til innhold

Gutt 10 uker- på tide med rutiner.. eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han sover stort sett noen blunder på dagen, alt fra 1- 2,5 timer. Litt varierende når han sovner på kvelden. Vi legger han fortsatt samtidig som oss. Men skal vi begynne å legge han før, nå? Må innrømme at han og jeg sover litt lenge på morgenen nå, til 09.00 og det synes jeg er deilig.. Men litt usikker på når vi skal begynne å legge han for kvelden, har skjønt at rundt 19.00 er et passende tidspunkt. Men er det for tidlig i forhold til alder? (ser de dagene han sover lite på dagene= lite søvn på nettene).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du kan drøye den litt til, for dette med kl. slett går seg stort sett til av seg selv.. I hvertfall med mine 2 barn, og med mine venniners barn :)

Storebror var 3mnd + uker og da tok han plutselig kvelden kl 20

4 mnd tok han kvelden kl 19. Det er forskjell... Noen barn tar ikke kvelden før 21 og andre er vanskelige å holde våkne til 19. Det som er greit å lære dem etterhvert er å finne søvnen selv.

Lillesøster tar nå kvelden ca 20-21 3 mnd + 2 uker gammel.

Ta tak i det mellom 4-5 mnd du hvis det ikke har gått seg til selv til da.

Begge av barna mine har måtte stått opp kl 8

Skrevet

Jeg trudde vi skulle få orden på sakene ved 3 mnd, men isteden fulgte 1,5 kaotiske måneder med forandring av dagsovinga fra én økt på 3 timer til 3-4 kortere økter, økedøgn, flaskenekt og vognhat. Jeg måtte bare ta dagene som de kom, lære å lese signalene og ting falt etterhvert inn i et mønster.

Men du kan begynne å lage rutiner kring legginga nå vil jeg si. Det trenger ikke å være langvarig med bading og sanger hvis du ikke selv syns det er koselig. Her har vi gjort det enkelt og bare tatt kveldsvask og pysj på før kveldspuppen. Har aldri lagt ham til et bestemt klokkeslett men han ber selv om pupp når han er trøtt. Men så sovner han fremdeles med pupp ved 6 mnd, så jeg skal ikke si at det er oppskriften.

Skrevet

Det pleier som regel å gå av seg selv dette her, så jeg signerer hun over her som sier at det kan være lurt å ta litt grep hvis baby ikke selv har funnet rytmen innen 4-5 mnds alder.. De fleste babyer vil nemlig bli mer kveldstrøtte av seg selv når de runder ca 3 mnds alder, pga produksjon av søvnhormon som gjør dem trøttere tidligere på kvelden.

Her stresset vi masse med rutiner og forsøk på fast leggetid med førstejenta helt fra dag 1 omtrent, men uten resultat- hun sovnet ikke før langt utpå natt uansett hva vi gjorde... Så med minstemor var jeg veldig bevisst på å IKKE stresse med dette, og jaggu meg gikk det ikke lett som en lek denne gangen- hun tok kvelden stadig tidligere etter at hun bikket 3 mnds alder, selv om vi ikke gjorde noe spesielt for det:)

Gjest Madolyn
Skrevet

Guten min på 4 mnd har alltid vært mye våken på nettene, men de første par mnd så sto vi sjelden opp før kl 0930-10. Når vi "innførte" kveldsrituale med legging kl 21, og han selv forskjøv det ned til kl 19, så starta morgenene i 04-05-06-tida. Nå starta vi med legging kl 20 igjen i går etter råd fra mrs charming, og han starta dagen kl 06 som vanlig men våkna kun 2 ggr for mat på natta :)

De viktigste rutinene trur jeg er å gi mat fast hver x time (hva som er best for ditt barn, min ville ha hver 2. time frem til ca 3 uker siden og nå går det opp til 3 timer), og at du legger bebisen når han har vært våken i x timer (fikk råd av lykkeligog gla om å legge min gutt når han hadde vært våken i 2 timer på dagen og økte da søvnmengden ganske betraketelig på dagen).

Viktig å lære babyen å sovne selv, ja, men min holder på å lære det litt av seg selv. Noen lærer det av seg selv når de bare blir litt eldre. Min gutt hylskriker om jeg ikke forbereder ham på søvnen, og jeg vil at søvn skal være kos.

Skrevet

Med mine to har jeg begynt med rutiner omtrent med en gang. Innen 5 uker sovnet de begge kl. 19.00 på kvelden. Jeg syns det er veldig deilig å få litt kveld etter ungene har lagt seg, og jeg tror at de begge har forstått forskjell på dag og natt ganske tidlig nettopp på grunn av dette. Rutinene på kveldslegging er bading, stell og pupp på rommet i mørket uten noen som helst form for stimuli i form av TV, søsken eller andre ting. Mine barn har begge sovet godt om natten, og rundt to/tre måneders alder har de sovet 12 timer uten mat (men det er jo relativt uvanlig!). Jeg har også startet dagen i 7-8 tiden, selv om det ikke tar lang tid før babyen vil sove litt igjen. All dagsoving foregår også i vogna ute, og tror de da også lettere skjønner at når de legges i senga er det natt. Rutiner har fungert glimrende for oss! Søvn avler søvn, og det er det absolutt noe i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...