Gå til innhold

lære seg og spise selv ....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden min er 13mnd og vi trener på og at han skal spise selv. Møtte ei bekjent av meg som har en på samme alder, og hadde slutta med flaske og grøt. Han spiste selv,drakk av kopp og var vist veldig flink. På meg hørtes det ut som han var blitt veldig fort voksen....men er vel slik med nr.2 at ting skal gå mye fortere for noen.

Så jeg begynnte og tenke at kanskje jeg er litt treg, Men han min spiser jo brødskiver selv,grøt og youghert med litt hjelp - blir en del søl og klin til mannen min sin store fortvilelse :(

Mannen min mener det er fortidlig å la han spise alene,mens jeg er uenig. Hva tenker dere ??? I bhg spiser han jo en del selv ... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rundt den tiden spiste min eldste omtrent alt selv. Tåteflaske sluttet vi med da han var rundt 10 mnd. Da ville han ikke ha mer mme, og jeg så ingen grunn til å bruke tåteflaske til annen drikke, da fikk han alt i tutekopp og den holdt han og drakk av selv. Brødskiver og annen mat han kunne holde spiste han selv lenge før han ble ett år. Rundt 14-15 spiste han alt helt selv, middag med gaffel og yoghurt, grøt o.l. med skje.

Jeg synes absolutt ikke det er for tidlig å øve på å spise selv. Dette er jo noe som tar litt tid og innebærer mye søl i begynnelsen, men det er da aldri negativt at de lærer seg slikt tidlig. Man må bare tåle litt søl, og jeg kan dessuten love mannen din at sølet ikke slutter bare fordi barnet kan spise selv. Min eldste er 2½ og middagstider er ganske grisete. Det må kostes, og gjerne også vaskes avhengig av hva vi spiste, på gulvet under plassen hans når han er ferdig, og det ser ikke ut rundt tallerkenen hans. Sånn er det å ha barn. :-)

Skrevet

Vi begynte Når tusta var rundt 13 mnd. Det er mye gris og søl i begynnelsen, men hvordan skal de bli flinkere om de ikke får lov å øve seg? Det er bare å bite tennene sammen og lukke øynene og la ungen prøve. Slutta med flaske da hun var 12 mnd. Drakk en periode av tutekopp, men gikk over til kopp med hank når hun var 14 mnd. Nå spiser hun det meste selv. Men det er fremdeles litt gris. 19 mnd nå.

Skrevet

Vi stresset ikke med det. Og hun spiser selvsagt alt selv nå (3 år). La det gå litt på lyst og med et mildt press.

Det hender vi mater henne litt fremdeles, for hun er så opptatt av å konevrsere osv at hun glemmer å spise, så vi blir utålmodige for å få ferdig måltidet.

Grøt er det ingen grunn til å slutte med før poden nekter å spise det. Veldig greit å få inn ulike næringsstoffer via den. Vi bruker barnegrøt til 1 måltid nesten hver dag fremdeles.

Skrevet

Enig i det med grøten. Ikke nødvendigvis for næringsstoffer, for et barn som spiser variert får i seg det det trenger, men for variasjonen. Mitt inntrykk er at langt de fleste gir brødskiver til både frokost, lunsj og kvelds og det er i grunnen veldig kjedelig, så jeg syntes det var fint at gutten vår holdt på grøt til kvelds til han var 18 mnd (1,5 årsgrøten fra Småfolk var veldig populær).

Skrevet

Ha ha, her er minstemann 16 mnd og vi mater fremdeles de tingene som er grisete. Og drikken kommer fra tutekopp.

Har nok gris som det er med to eldre søsken. Så utsetter griset fra sistemann, spise selv lærer han seg uansett. Dessutten er det greit hvis Barnehagen tar den delen, he he he.

Skrevet

min lille gutt er 15 mnd og middagsmat er de vi som gir han :) brødskive,frukt og vann fra slike vannflasker gjør han selv. Er det virkelig noe å stresse med da ??

Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

Vår er 14 mnd. Han har vært treg til å drikke av tutekopp selv, men nå klarer han det endelig (har ikke bøyd hodet bakover). Flaska sluttet vi med da han var ca 12 mnd. Å drikke av kopp lar jeg bhg ta seg av! ;-) (Han begynner om ca 1 mnd). Han får øve seg litt fra vår kopp innimellom da. Ellers så stresser jeg ikke for mye med resten, men jeg forsøker å lage mat det er fint å spise med hendene. Jeg moser f.eks. aldri middagen hans. Kjøttkaker kan fint spiser med hendene! :-) Han får øve litt med barnegaffel, men det ender alltid opp med at han bare holder den med den ene hånda og han spiser med den andre. Vi gir fremdeles 1-2 grøtmåltider og kommer til å gjøre det en stund til. Dette gjør jeg for variasjonens skyld, også er han ikke så ivrig på brødskivene. Jeg er ikke veldig redd for søl, men grøten får han ikke spise selv ennå.

Skrevet

Med to eldre søsken vet jeg at den frustrerende perioden "klarer selv" kommer tidsnok, og nyter nå alt jeg kan gjøre for sistemann i fred og ro :o)

Skrevet

Vi har en på 16mnd og en på 4år. Han eldste var veldig raskt veldig flink til å spise med skje/gaffel og sølte forholdsvis lite. Selvfølgelig var det en del søl, men han fikk det meste inn i munnen etter ganske lite øving. Husker ikke akkurat når han begynte, men han var 13mnd når han begynte i barnehagen og da spiste han det aller meste selv. Han drakk ikke av vanlig kopp, men tutekopp. Grøt fikk han til han var nesten 2år.

Han på 16mnd begynte tidlig å spise en del selv og det var fordi han ville det selv, men han er veldig mye dårligere og søler veldig mye mer. Likevel lar vi han spise det aller meste selv, det eneste vi hjelper han med er flytende ting som feks suppe og frokostblanding. Grøt sluttet han med når han var rundt et år, for da ville han heller ha brødskiver. Han har øvd en del med glass og har blitt veldig flink til å drikke, men veldig lite flink til å sette glasset fra seg, så vi bruker mye tutekopp fortsatt.

Jeg ville fortsatt øvingen hvis jeg var dere og uansett når de begynner, så må man regne med en del søl. Hvis han fortsatt for mme, så hadde jeg gitt det fra flaske og grøt ville jeg gitt 1-2ganger om dagen en god stund til så lenge han vil ha det.

Skrevet

Jeg synes ikke det er spesielt mye fred og ro ved å mate et barn i den alderen. Min eldste aksepterte ikke uten videre å bli matet, han ville spise selv. Jeg har ikke noe ønske om å nekte ham det fordi jeg vil ha mindre gris. Jeg syntes det var bare fint å sette fram et fat brødbiter eller gi ham gaffel til middagen og la ham holde på selv, og om det så ble en del gris så var han strålende fornøyd og fikk i tillegg øvd seg på noe nytt.

Skrevet

Minsten var 1år på fredag. Han spiser skive selv, grøte gir vi. Når han får middagsglass gir vi, men han pleier å spise vår middag å da deler jeg det i biter så spiser han, så hjelper vi til vist det trengs. Litt gris blir det men vist han begynner å kaste mat tar jeg det vekk. Han drikker av tutekopp og vi har startet litt med vanlig glass siden han skal ha det samme som storesøster. Han får bare bunnen dekket av vann så fyller jeg på når han har drukket det. Det går som regel fint men noen ganger tømmer han det bare ut, men det hadde jeg forventet.

Jeg har tenkt å gi grøt en stund til, han spiser veldig lite skive så da vet jeg at han hvertfall holder seg mett etter lunsj og frem til middag siden han får grøt. Han skal starte i bhg nå å jeg sa han spiste grøt enda til lunsj å det var ikke noe problem for de å gji, det var mange barn som gjorde det istarten sa de. Vi kommer til å gji til lunsj helt til vi ser at han får i seg en god del skive å grøt til kvelds kommer han til å få så lenge han vil.

Jeg ville fortsatt øvingen, det er jo bare til å koste opp/moppe over etterpå, ikke noe problem syntes jeg hvertfal. Vi har stol med bord på til minsten så vi slipper unne en god del gris da det meste da havner på bordet hans eller i fange hans å det er deilig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...