Gå til innhold

Narkotesting av bf..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om dere som har hatt/har en bf som har vært borti narkotika, om dere krevde tester av han før eventuelt samvær? Hvordan gikk dette til? Måtte du ta kontakt med noen som ordnet dette, eller bare kjøpte du sånne hjemmetester? Hvor lenge testet dere, og visst det er positivt må dette registreres noe sted slik at man har det svart på hvitt.

Hvilke konsekvenser kan dette få for samvær?

Og er det noen som har opplevd at bf bare har gitt blaffen og ikke vil ha noe kontakt med barnet når dere forlangte testing?

Ble litt rotete dette... Men takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke noe mandat til å kreve narkotesting av faren.

Skrevet

Mor har ingen anledning til å kreve noe slikt.

Dersom dere skulle bli enige om at far frivillig tester seg, bør dette gjøres hos profesjonelle, f.eks Fürst laboratorier. Det er en relativt enkel sak å lure narkotikatester om det ikke gjøres på riktig måte.

Skrevet

Det er jeg fullt klar over! Men lurte på hvilken vei jeg må gå for å få dette til? Og hvordan det foregår..

Jeg krever det jo ikke uten noen grunn da!

Skrevet

"Lurte på om dere som har hatt/har en bf som har vært borti narkotika, om dere krevde tester av han før eventuelt samvær? Hvordan gikk dette til? Måtte du ta kontakt med noen som ordnet dette, eller bare kjøpte du sånne hjemmetester? Hvor lenge testet dere, og visst det er positivt må dette registreres noe sted slik at man har det svart på hvitt."

Om DERE krevde. Måtte du ta kontakt. Ingenting av det du skriver tilsier at du vet at du ikke kan kreve dette. Ikke en gang ber du noen fortelle deg hvordan du går frem for at doptesting er et kriterium for samvær. Du får svar på akkurat det du spør om, nemlig at du ikke har noen rett i verden til å kreve doptester av faren før samvær.

Skrevet

Hei!

Har det litt travelt, men skal prøve å konte ned et slags svar... :-)

Jeg har krevd tilsyn og blodprøver. Bf har bare rotet til alle forsøk på samvær, og har nå ikke sett barna på 2,5 år.

Siste forsøk var advokatmøte, og varsel om rettsak. Bf fulgte ikke opp dette heller. Bf er ikke veldig opptatt av barna fra før, og interessen ble ikke akkurat forsterket av tilsyn og blodprøver.

Hvis du har omsorgen for barnet, plikter du å sørge for at barnet er trygt, også under samvær med den andre forelderen. Noen ganger er slik testing nødvendig for å sikre barnet. Jeg mødte i hvert fall bare pur sammarbeidsvilje i forhold til dette med prøvetaking både på familievernkontoret og hos advokat. Men jeg måtte finne ut av hvor og hvordan selv.

Bf skulle ta prøvene gjennom sin fastlege, og jeg skulle få innsyn i svarene. Det kan også pålegges av retten i forbindelse med rettsak. Uansett må slike prøver taes og analyseres av helsepersonel, og da blir det jo automatisk registrert i journalen.

I mitt tilfelle var det primært alkoholmissbruk som skulle avdekkes, men hvis det hadde gått til retten ville det nok blitt testet på hasj, amfetamin og div medikamenter i tillegg.

Har bf samvær, og du misstenker at han tar narkotika, eller vil han starte med samvær?

Uansett: Hold ut og stå på ditt!

Skrevet

Beklager så meget at jeg ikke forklarte meg helt tydelig! Men jeg skrev jo "Hvordan gikk dette til?" og "måtte du ta kontakt med noen som ordnet dette"? Så lenge bf ikke går med på det frivillig, så er det jo noen man må gå å snakke med så kan få det til å skje? Eller skal man bare sende barnet på samvær å håpe på det beste?

Så, for å spørre litt annerledes: Hvem må man ta kontakt med når man mistenker narkotikabruk, som kan kreve testing før samvær?

Skrevet

Beklager så meget? Det var da voldsomt.

Du må ha en rettskjennelse dersom far ikke frivillig går med på dette. Ta kontakt med advokat.

Skrevet

Takk for svar!

Bf har samvær når det passer han, men jeg er alltid til stede siden barnet ikke kjenner bf så godt. Han røyket mye hasj før vi ble sammen, og det skjedde at han gjorde det etter jeg ble gravid også. Nå sier han at han har sluttet og ikke gjør det mer.. Men jeg kan jo ikke vite det sikkert.

Hi

Skrevet

Hei igjen! :-)

Jeg som hadde krevd tilsyn og blodprøver over her...

Du må kalle inn til møte på famvk og problematisere dette med hasj-røyking. Frivillig testing vil jo være en fin måte for ham å bevise at han ikke røyker.

Også må dere få en skriftlig avtale ifht samvær, spesielt tidspunkter. På den måten synliggjør du om han ikke følger opp/er stabil. Og du får "fri" fra ham resten av tiden.

Husk å dokumentere alt som skjer, skriv det ned, ta vare på meldinger, slik at du har noe håndfast å vise til hvis det blir videre problemer.

Lykke til! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...