Gå til innhold

Er det sant at man blir meldt til barnevernet om

Anbefalte innlegg

Skrevet

barnet har hull i tennene når det er 3 år? (Første tannlegetime)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Da er det full granskning. Samme hvis barnet fortsatt bruker bleie ved fylte 3.

Skrevet

Nei, det er ikke sant .

Skrevet

nei det er ingen direkte grunn for tilmelding til BV :P Men hvis en 3 åring har masse hull og elendig tannhygiene, da kan man jo begynne å lure ;)

Jeg er ikke nazi på tannpuss på min sønn på 3 år, vi pusser så og si hver kveld, men hvis han sovner i sofaen av utmattelse etter en lang dag, og han ikke har spist godter eller drukket brus, juice eller saft den dagen, så legger jeg ham uten tannpuss. Han har ikke et eneste hull som jeg kan se da, og han har fine hvite tenner uten noe plakk, så heldig sånn sett ;)

Hvis jeg ikke pusser tenner HVER morgen og kveld, da får jeg hull på 2 dager. Spiser eller drikker jeg sukker så MÅ jeg pusse, ellers får jeg belegg som gir hull med en gang :/ Har elendig emalje på jeksler, og mamma'n min var nazi på tannpuss, jeg har alltid slitt med voksentennene mine, melketenner var perfekte, men jeg hadde kjempetidlig tannfelling, og hadde alle voksentennene før jeg gikk ut av barneskolen, så ejg har hatt noen hull i jekslene fra jeg var tenåring for å si det slik, og jeg sliter fortsatt.

Folk har svært forskjellige tenner, kjenner voksne mennesker som aldri har hatt hull og som er elendig på tannpuss og drikker og spiser mye sukker og syreholdig. Så man kan ikke annta at et barn blir utsatt for svikt bare pga hull ;)

Skrevet

Nei, det er ikke sant....

Skrevet

Nei man blir ikke meldt til barnevernet. Men tannlegen spør ut om kosthold og tannpussvaner. Og gir råd om hvordan man kan forbedre seg. Men hvis man derimot ikke møter til timen over flere ganger uten og gi bekjed kan det bli sendt en bekjymringsmelding til BV.

Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Tannlegene har imidlertid plikt til å melde hvis tennene er veldig ille, dette fordi at det er et tegn på seksuelt misbruk. Tannleger er ofte de første til å se tegnene hos små barn.

Skrevet

Hvorfor skal dette ha noen sammenheng med seksuelt misbruk??

Skrevet

Er jo ikke på tanna misbruk vises, men brekningsrefleksen.

Skrevet

http://www.an.no/nyheter/article4852349.ece

Mistanke om seksuelle overgrep kan merkes ved feks. apati, gråt eller andre sterke reaksjoner ved det å skulle åpne munnen. Et annet punkt er syreskader da sæd er etsende og kan lage syreskader på tennene.

Skrevet

Jeg bare kjenner at jeg er veldig glad for at vi gikk til tannlegehøyskolen allerede når første tann kom opp misfarget da jenta var 8 mnd. Nå har vi registrert at hun har medfødte emaljeskader, så slipper vi mistenksomhet og hun vil få gratis tannbehandling resten av livet dersom problemene følger henne oppover..

Skrevet

Så vidt meg kjent blir man meldt til barnevernet hvis man ikke møter opp til obligatorisk tannlegetime og ikke sier fra på forhånd at timen ikke passer. Eller, barnevernet får vel melding hver gang man ikke møter. Tviler på at de oppretter en sak på grunn av EN glemt tannlegetime :)

Jeg selv er utrolig slurvete med tannhygiene på meg selv (latskap lenge leve), men pusser tennene til ungene slik man skal. Jeg har ikke hatt hull på over 10 år, har arvet de gode tennene til faren min. Kjenner andre som bruker tanntråd, munnskyll, tannkrem og gud vet hva, og er hos tannlegen og borrer minst en gang i året.

Skrevet

23:55

Det du bør være engstelig for er ikke hull, men tannkjøttbetennelse - Periodontitt.

Jeg er også en av dem som aldri har hatt hull, så jeg brukte ikke tanntråd. Plutselig, helt ut av det blå, fikk jeg vite at jeg hadde fått tannkjøttsykdommen. Nå er det under kontroll, men dersom jeg ikke hadde fått renset opp og begynt med tanntråd kunne jeg ha mistet flere tenner. Jeg har fortsatt det man kaller colgate-smil, men tenna hadde like fullt falt ut..

Et av tegnene er blødning ved tannpuss, et annet sprengende følelse i tannkjøttet.

Skrevet

Det er mange som svarer nei på dette .Vet ikke om det er fordi de har ikke har erfart det. Men har 3 bekjennte som har blitt meldt på første kontroll. Men hvor omfattende skader de har eller hva grunnen var vet jeg ikke detaljene på desverre.

Det kommer nok ann på hvor du bor i lande for alle disse bor på samme sted.

Skrevet

Hull i tenner på ALLE barn under 5 år skal automatisk meldes til bv ja. Hvorvidt enkelte tannleger dropper dette er en annen sak, men det er hvertfall det som er pålagt.

Hensikten med dette er primært å fange opp de med grov omsorgssvikt som bare drikker brus og saft og spiser kaker og aldri puser tenner. Dere ville vært forbauset om dere visste hvor mange dette gjelder, da primært innvandrere. Når 4 åringer kommer med brune stubber og hull i hver eneste tann og foreldrene ikke skjønner en meter når man prøver å forklare de om tannhygiene osv. At en 4 åring har et lite hull og fortvilte foreldre pga vanskeligheter med tannpuss o.l. skal vel i utgangspunktet meldes, men blir i sammenlikning med de andre tilfellene såpass ubetydelig at man kanskje dropper det.

Skrevet

Det er det dummeste jeg har hørt. Man blir da ikke meldt til barnevernet på grunn av ETT hull! Det er noe annet om man kommer med et barn som man tydelig kan se mangler oppfølging når det kommer til tannpuss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...