Anonym bruker Skrevet 14. august 2011 #1 Skrevet 14. august 2011 Hvordan har dere gått opp? Har det kommet på noen kilo plutselig eller har det gått jevnt? Jeg er i uke 26 og har gått opp 10 kilo, har gått opp jevnt helt fra starten av: mellom 1,5-2 kilo i måneden. Moren min gikk også opp jevnt hele veien, altså ikke noen sluttinnspurt Men jeg har hørt om flere som sånn helt plutselig har lagt på seg veldig mange kilo på slutten..Er livredd for det, for da kan det jo bli riktig ille.. Men om det fortsetter som nå, så kan jeg leve med det Må si at jeg ikke har levd spesielt usunt i det hele tatt, men ikke fått beveget meg så veldig mye pga. bekkenløsning. Noen erfaringer å dele? Vekten opptar meg veldig om dagen..egentlig litt teit, men men..
Anonym bruker Skrevet 14. august 2011 #2 Skrevet 14. august 2011 Jeg skjønner veldig godt at vekten opptar deg. I mitt forrige svangeskap gikk jeg opp rundt 30kg. Det gikk jevnt og trutt oppover helt fra starten. Denne gangen har jeg hittil gått opp 4,5kg, gikk ikke en eneste kilo før jeg var rundt 3mnd på vei. Nå er jeg i uke 24 og håper jeg kan fortsette resten av svangerskapet uten alt for mange kilo. Jeg sliter også med bekkenløsning og gjorde det sist også, så jeg tror ikke det har så mye med vektoppgang å gjøre, men heller hvor bevisst man er på mat og bevegelse gjennom stangeskapet som avgjør.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2011 #3 Skrevet 14. august 2011 Jeg synes denne vekten er utrolig vanskelig og plagsom. Jeg gikk opp 20 kilo forrige gang og følger omtrent samme kurve nå, ser det ut til. Jeg er ganske tynn fra før (lavt på normalområdet for BMI) og gikk opp jevnt hele veien. Nå er jeg 14 uker på vei og har gått opp 4 kilo allerede. Jeg er omtrent konstant sulten, og finner ikke noe som metter over tid. Spiser sunt og variert, men spiser sansynligvis mer enn jeg pleier. Har kommet dithen at jeg skal forsøke å kutte ut mesteparten av brødmaten, for det spiser jeg mye av! Ellers spiser jeg ikke mye snop i det hele tatt. Er litt redd for å utvikle et ennå mer anstrengt forhold til mat enn jeg har fra før. Jeg har aldri hatt spiseforstyrrelser, man har aldri vært glad i mat, med unntak av når jeg altså er gravid :-( Jeg gikk ned 24 kilo etter fødsel (ila året) og slik sett kunne jeg nok ha godt av litt ekstra på kroppen siden jeg nå veide mindre enn da jeg ble gravid sist. Jeg synes alikevel det er veldig vanskelig! Det blir spennende å se hvordan vekten oppfører seg nå som jeg skal tilbake til jobb etter 4 uker med ferie. Regner forøvrig med at jeg ikke kommer til "å stå løpet ut" da jeg allerede kjenner det i bekkenet. Har altså ingen gode råd, men en del negativ erfaring med kommentarer jeg tok meg nær av. Det er utrolig kjedelig å legge på seg mye, selv om man antar at man både har godt av det og at de går av ganske greit etter fødsel.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2011 #4 Skrevet 14. august 2011 Jeg tenker at vekten under en graviditet ikke er noe man skal bruke tid på å bekymre seg for. Man går jo ned igjen! I mitt første svangerskap gjorde jeg alt riktig: trente flere ganger i uka, spiste sunt og kutta ut alt godis/brus. Gikk opp 25 kilo. I mitt andre svangerskap gjorde jeg alt galt: slutta å trene (bekkenløsning), og spiste stort sett bare drit, helte i meg godteri. Gikk opp 25 kilo. Et halvt år etterpå var alle kiloene vekk uansett, begge gangene. Hvis jeg noen gang skal ha nr 3 så har jeg lovt meg selv å ikke bry meg det døyt om vekta. Det er en unntakstilstand og ikke noe å gidde å bekymre seg for. Spesielt når man, som Hi, ikke har et kosthold som er helt på trynet.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2011 #5 Skrevet 14. august 2011 Forrige gang gikk jeg ned 11.5 kg i 2. trimester, så gikk jeg opp 6 kilo etter det mot slutten veldig fort, fikk ingen strekkmerker eller hadde noen dårlige erfaringer med det. Denne gangen er jeg nå 22 uker og har gått ned litt over 1 kilo så kommer vel til å gå opp på slutten denne gangen også ser ikke problemet, jeg vil ikke legge på meg 30 kilos når kun 12 - 13 forsvinner igjen.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2011 #6 Skrevet 14. august 2011 Om kiloene kommer i en fart på slutten er det mest sansynlig vannansamlinger, og disse renner av etter fødselen.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2011 #7 Skrevet 14. august 2011 Forrige gang gikk jeg opp 18 kg tilsammen. Halvparten av det var i 1. trimester! Spise var det eneste som hjalp mot kvalmen. Gikk nesten ikke opp i 2. tri, og 3 kom resten. Tok et år å kvitte seg med alt.... Så var det på'n igjen. Litt mer forsiktig nå.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2011 #8 Skrevet 14. august 2011 Jeg er i akkurat 31 fullgåtte idag, og har lagt på meg ca 7 kg. Tror det var ca likt som første svangerskap. Jeg tror en del av disse kiloene er vann, og jeg kommer nok til å ende opp med å legge på meg ca 15 til sammen tipper jeg.. med vann og hele sulamitten.. Jeg bryr meg om det, for jeg sleit med å få av de siste 5 kg etter forrigemann.. og jeg orker ikke se meg i speilet og føle meg ødelagt en gang til. Nå hører jeg nok også til en av dem som ike liker å gå gravid.. jeg liker det som kommer ut av det veldig godt, men ikke å læne bort kroppen min på den måten.. (ska også sies at jeg har mye plager)
Anonym bruker Skrevet 14. august 2011 #9 Skrevet 14. august 2011 Jeg gikk opp 20kilo begge gangene, det gikk jevn og trutt gjennom hele svangerskapet uten om helt i starten. I starten gikk jeg ned før jeg startet på null ved uke 15 eller noe slikt. Bekkenløsning begge gangene, første svangerskap første gang tok det tid før jeg fant noe jeg kunne gjøre uten at det gjorde vondt. Sykling gjorde at jeg kunne bevege meg uten at jeg fikk vondt, så jeg var på endel sykkelturer. Ikke store turer men kom meg ut av sofaen. I andre svangerskap startet jeg å sykle fra første stund og bekkenet gjorde ikke så vondt, merket dager jeg ikke adde syklet. Da gjorde det mer vondt. Men begge gangene forsvant kiloene nesten før jeg kom hjem fra sykehuset. Første gang manglet jeg 3kilo eller noe slikt for å veie det samme jeg gjorde før jeg ble gravid, så nesten 20kilo forssvant med fødselen (hadde veldig mye vann i kroppen også)
Anonym bruker Skrevet 14. august 2011 #10 Skrevet 14. august 2011 Sist gang gikk jeg opp 24 kg. Det virker mye, men jeg tror det var akkurat passe for babyen som kom ut på 3500 på overtid. Nå har jeg gått 11 kg, og jeg skal føde i morgen. Babyen kommer til å veie 2500, som er alt for lite. Barnet har ikke fått nok næring denne gangen. Jeg trodde 11-12 kg var perfekt til termin.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2011 #11 Skrevet 14. august 2011 Jeg gikk opp litt over ti kg sist, gjevnt og trutt hele veien untatt de siste ukene da jeg fikk mye vann i kroppen.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2011 #12 Skrevet 14. august 2011 Jeg brydde meg ikke om vekten når jeg gikk gravid! Bestemte meg for at jeg virkelig skulle kose meg i svangerskapet uten å tenke på vekten, siden vekt har tatt opp så mye av min tid. Tidligere slitt med spiseforstyrrelser og deretter gått for nye opp i vekt pga medisiner. Altså har mye handlet om vekt. La på meg 20 kilo i svangerskapet og 3mndr etter barnet var født var jeg gått ned 30 og var da nede i vekten jeg virkelig var komfortabel med:)
Anonym bruker Skrevet 14. august 2011 #13 Skrevet 14. august 2011 Gikk opp 10kg med førstemann, og 5kg med nummer to. Levde som normalt i begge svangerskapene og kiloene raste av etter fødselen. Hadde en del vann i kroppen med førstemann som forsvant fort. Med andremann var jeg like slank rett etter fødselen.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2011 #14 Skrevet 14. august 2011 Gikk. Jevnt og trutt opp 10 kg gjennom svangerskapet. Har noen kg for mye i utgangspunktet, så burde ikke gå opp så mye. Nå, 12 dager etter fødsel, har jeg gått ned 11;-) Forrige gang gikk jeg opp 8, og ned 12. Første gang opp 26(!), og ned bare 10...
Anonym bruker Skrevet 14. august 2011 #15 Skrevet 14. august 2011 Gikk opp 18 og 19 kilo, mest i første tri. Mye når man er liten ig tynn i utgangspunktet, så det stresset meg med førstemann. Men nesten tilbake etter tre måneder, helt tilbake etter seks måneder begge ganger uten ekstratiltak. Tenkte masse på vekten i svangerskap en, ingenting i nr to siden jeg så hvor greit det gikk å gå ned igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå