mammasnart90 Skrevet 13. august 2011 #1 Skrevet 13. august 2011 Hei, er gravid uke 13.. I uke 10 hadde jeg en blødning, som vi fikk sjekket på ul, babyen var frisk, men morkaka lå langt nede og var på vei oppover. Det var grunnen til blødningen. Det var en stor blødning, men som var over etter en time eller sånt, og så forsvant den. I dag våknet jeg med en del brun utflod.. Jeg bestemte meg for å overse det, jeg har vært kjempenervøs for enhver ting dette svangerskapet fordi jeg har mistet før.. Utover hele dagen i dag har der vært littegrann blod i trusa hver gang jeg har vært på do.. Dere som har hatt morkake som lå langt nede: er det normalt å blø litt nå og da? Jeg fikk beskjed om at jeg kom til å blø litt nå og da etter å ha vært på ultralyd, men dette er jo på en helt annen måte.. Erfaringer?
Elvegris Skrevet 13. august 2011 #2 Skrevet 13. august 2011 Jeg har også foranliggende morkake og hadde som deg blødninger ganske tidlig svangerskapet (uke 14). Ble undersøkt, og fikk beskjed om det samme som deg - blødninger er ganske vanlig når morkaken ligger foran. Så lenge jeg ikke hadde smerter eller at blødningen var kraftig, skulle jeg ikke gjøre noe spesielt. Jeg blødde litt sånn til og fra i en ukes tid - etter det stoppet det. Nå har morkaken flyttet seg en del lenger bakover også, viste forrige ultralyd. Så forhåpentligvis er den skikkelig ut av veien i god tid før fødsel, slik at jeg slipper keisersnitt. Jeg er i uke 27 nå, forøvrig. Lykke til med svangerskapet ditt videre!
mangolin™ღ♂ Skrevet 13. august 2011 #3 Skrevet 13. august 2011 Jeg har ingen erfaringer selv, men har lest at det er helt vanlig med blødninger om morkaken ligger langt ned.
LeMaRa Skrevet 14. august 2011 #4 Skrevet 14. august 2011 Fikk beskjed om at jeg har forliggende morkake på ord.UL i uke 18, tror jeg det var. Skal tilbake på sjekk i midten av september. Jordmor virket rolig nok og ga ikke mer info eller advarsler om noe, så håper og tror på at den vil flytte seg opp. Jeg har ikke opplevd noen blødninger enda. Har vært inne på nett og lest litt om det og DET er jo beroligende lesestoff... Ikke... Men hørt at de er ganske vanlig og at det som oftest retter seg selv. Da jeg leste om det sto det at det var vanlig med blødninger, spesielt etter uke 30-34 el noe sånt. Men at men skulle si i fra på sykehuset ved blødninger. Og som jeg har skjønt så er det større risiko for litt tidlig fødsel. Og de tar jo keisersnitt hvis den ikke har flytt seg til fødselen... Jeg er i hvert fall spent på neste UL............
gravid=) Skrevet 14. august 2011 #5 Skrevet 14. august 2011 jeg fikk også beslked på ul i uke 18 at mor kaken lå veldig langt nede, dderfor skal jeg på etterkontroll i uke 28. Fikk da beskjed om at det derfor kunne komme blødninger etter uke 20. Da jeg var i uke 20+3 blødde jeg littegrann og var usikker på om jeg skulle t legevakt. Ville ikke ta noen sjanser og fikk beskjed om at det var riktig av meg og komme. Fikk snakke m en lege og han ville jeg skulle komme morgenen etter på kontroll på føden/ultralyd. Da så jeg en liten tulle rulle rundt og ha det fint der inne. Legen sa at om det skjer igjen henvender jeg meg til dem igjen!
LeMaRa Skrevet 14. august 2011 #6 Skrevet 14. august 2011 Hmmm... Synes nesten det er rart at ikke jordmora nevnte noe som helst om blødninger, annet enn at hun spurte om jeg hadde hatt noen?!? Men da så det sikkert lovende ut for at den skal flytte på seg håper jeg da. Er 25 uker på vei. Ikke hatt tegn til blødning. Så da går det nok bra. Litt bekymret er det vel lov å være likevel??? I verste fall blir det sykehustur i stede for hjemmefødsel, men det er jo litt kjedelig hvis man ikke får følge egne planer. Det viktigste er jo at den lille har det bra. Og ut i fra hva jeg har lest så er vel den lille lite påvirket av forliggende morkake, bare oss mammaene som blir påvirket?!?
2 prinser og et nurk på vei Skrevet 14. august 2011 #7 Skrevet 14. august 2011 Hei Eg er 17+3 og har slitt med blødninger til og fra siden uke 8 men bare sporblødninger. Så tidligere i uka fikk en en større blødning(ca 1 ss). Ble sendt på sjukehuset på fredag grunnet "menssmerte" over flere dager. På ul viste det seg at morkaka låg tildels over livmormunnen og foranliggene. Eg fikk besjed om å ta kontakt med lege når eg hadde blødninger for da måtte eg ha tettere oppfølging fra sjukehuset. Men legen som tok ul håpet den flyttet på seg. Skal på ordinær ul om 16 dager så håpe dei ser noe mer da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå