Stoltmamma:) Skrevet 13. august 2011 #1 Skrevet 13. august 2011 Hei på dere. Jeg har en sønn på 4 mnd, som har vært veldig grei med å gjøre siden fødselen. Han får mme, og nettopp startet med litt grøt en gang om dagen. Det jeg lurer på er; 1. Når skal jeg begynne å legge han ned i sengen og la han sovne av seg selv? 2. Når bør jeg avvenne han med matmåltider? 3. Når han gråter er jeg på farten med en gang, når er det ok å la han gråte litt før han blir tatt opp? Dette gjelder forsåvidt både dag og natt.. 4. Noen andre tips for en førstegangsmamma?? Det tar jeg gjerne imot Takk takk
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 13. august 2011 #2 Skrevet 13. august 2011 Begynne å la han sovne av seg selv med engang. Det er det beste. Vi begynte å la jenta vår sovne av seg selv når hun var to mnd. Tok henne opp hver eneste gang hun gråt, trøstet henne og la henne ned igjen. Så strøk vi på henne og sånn. Nå er hun 2,5 år og sovner av seg selv hver eneste kveld uten å gråte og bare ligger å slapper av til hun sovner. Lillegutt derimot fikk en tøff start så er verre å venne han på dette. Han er 7 mnd nå. Antar at du tenker på å avvenne han om natta? Hos meg har de avvent seg selv når de har vært rundt 2-4 uker og sovet fra rundt 21 til 06-07. Så kan ikke helt svare på dette Greit å la han gråte og surve litt. Det tåler babyer. Det har lillegutt måtte lære seg her siden jeg har to tette. Men lar han aldri grine seg ihjel hvis du skjønner og aldri lenge. Hvis du vet sånn ca når babyen din bruker å våkne om natta så er et lite tips å gi han mat før han våkner. Da slipper du at han våkner helt. Hvis du har det problemet da. Sliter du med luft med han f eks kan du gi han fennikelte. Det klarer iallfall ikke vi oss uten. Har hatt to flaskebabyer og det jeg gjorde med flaskene var at jeg kokte de, så kokte jeg vann på vannkokeren, fordelte vannet i flaskene, avkjølte de og satte de i kjøleskapet så når babyen skulle ha mat kunne jeg bare varme vannet til lunk og så ta oppi pulver. Er du ute i skogen f eks. kan du gjøre det samme men erstatt litt av vannet med glovarmt vann du har med på termos.
Frøken Tussi Skrevet 13. august 2011 #3 Skrevet 13. august 2011 Kan ikke svare deg på alle spørsmålene, er selv førstegangsmamma. 1. Når det gjelder å la han sovne av seg selv, det kan du prøve på nå. Han er for liten til å gråte seg i søvn, så hvis han begynner å skrike kan du ta han opp og ro han ned før du legger han igjen. Slik kan du holde på til han sovner selv. Er han rolig kan du la han ligge i sengen og sjekke han med jevne mellomrom. Det er ikke uvanlig at de ligger å prate litt før de sovner. Bruker å stryke mini på pannen når han legger seg da blir han stort sett tung i øynene! Har ikke prøvd den her selv, men står litt mer "opp ned metoden"; http://www.xn--barnogsvn-r8a.com/?page_id=62 (Står mer om legging på www.barnogsøvn.com hvis du vil lese mer) Lykke til =) 3. På dagtid har jeg ikke bestandig mulighet til å ta han opp med det samme han gråter. Han skal helst være i armene mine, så må legge han ned for å gå på toalettet eller smøre meg mat, noe som ikke er like populært. Jeg lar han gråte i max 2/3 minutter før jeg roer han ned og evt fortsetter å smøre maten. Bruker å tenke at det er bedre for han å gråte litt mens mor lager seg mat, enn at mor blir helt energiløs og irritabel. Hvis jeg har muligheten til å ta han opp fort så gjør jeg det. Om natten bruker jeg å ta han opp ganske raskt, er enten mat han vil ha eller så er det mageknip som plager han. Føl deg fram til hva som er rett for deg! =) 4. Lytt på magefølelsen og ikke på det "alle andre" forteller deg.
Nagilimia Skrevet 13. august 2011 #4 Skrevet 13. august 2011 Jeg har tatt tak i sovinga når mine var 3 mnd. Min yngste er 3,5 mnd. Passer på at hun er skikkelig trøtt og at det er sånn passe lenge sia hun har fått mat. Gir mat på soverommet i litt dempa belysning og ned i senga etter rap. Gjør som hun over tar opp hvis hun gråter og legger ned igjen når hun er rolig. Storebror var et mareritt i 2 dager og vips en engel den 3 dagen. Lillesøs er litt mere variabel.. Går stort sett greit, men får plutselig noen anfall av hysteri og da er det bare å vente til det går over. Med storebror gikk jeg inn hvert 3. min fordi han kunne plutselig stoppe og jeg merket at det noen ganger bare eskalerte hvis jeg tok han opp. Hun her hun bare griner seg opp hvis jeg ikke tar henne med en gang. Surve, småklage gråte litt synes jeg ikke gjør noe, men så fort det slår over i hylgrin så henter jeg henne. DA får storebror bare vente Samtidig som jeg nå er litt roligere. Når jeg varmer flaska om natta ligger hun i senga og gråter de 30 sek det tar eller vekker hun hele huset. Vet ikke helt om jeg skjønte spm nr. 2 men hvis det er nattmåltider så har jeg med begge mine gitt mat i 22-23 tiden når jeg legger meg for å kunne sove til 07, men på et tidspunkt snudde det og da gav jeg ikke dette måltidet for å heller gi et kl 05 for å kunne sove lengre. Jeg nattavvente ikke storebror før han var 11mnd og begynte i barnehage. Da gikk det av seg selv. Mitt råd er å gjør husarbeid når de er på sitt mest fornøyde og kan ligge for seg selv, slappe av når de sover og aktvisere når de ikke lenger vil ligge alene.
LilleTroll<3 Skrevet 13. august 2011 #5 Skrevet 13. august 2011 Er selv førstegangsmor, men kan jo fortelle hvordan vi gjør ting:) Vi har begynt med fasterutiner som funker veldig bra når han skal legge seg (er 4 mnd). Vi steller rett etter mat, hvor vi tar på pysj, så får han smokk. Vi leser en liten nattabok (sånn for de minste, på få sider), før vi legger han i senga for å så synge nattasang. Han sovner som regel veldig greit, men går inn og gir han smokk om det er nødvendig. Begynner han å gråte (ikke små sutring) tar vi han opp og hjelper han med å finne søvnen. Ville ikke slutta med nattmåltid enda, hvis han har våkner og vil ha mat. Jeg er ikke for å la barn gråte, men sutring er en annen ting:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå