Gå til innhold

Klumpfot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her med barn med klumpfot? Min sønn er 2,5 mnd og har nå gått over til skinne. Lå deres barn etter motorisk pga gipsen og skinnen? Jeg synes det blir vanskelig å trene nakke og rygg når han har skinnene på nesten hele døgnet. Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :) Min sønn har klumpfot. han er nå 3 år. Han har hatt en del problemer med skinner, så det er ikke før nå det siste året han har akseptert å sove med den. Han gikk ikke før han var nærmere 2 år, og ble ikke skikkelig stødig før han nærmet seg 3. Men det har nok mye med at han fikk et tilbakefall når han var rundt 2,5 og måtte ha gips i 2 mndr. Det gjorde at han mistet noe av driven han hadde hatt, og den tiden han gikk med tilbakefallsfot gjorde ham ustødig.

Nå er han en svært aktiv og greit stødig 3 åring. Han sover uten problemer med skinne, og prognosen er bra nok til å ikke oprere mer (han har 2 akkilometier bak seg). Han har svært lite spenst, så han er tung i gangen, og hopper så og si ikke. Men han fungerer bra nok til å henge med i BHG og alle andre aktiviteter. Han blir aldri jagerpilot, astronaut, karrieremilitæ eller idrettsutæver på høyt nivå, men det er ikke så viktig ;)

Skrevet

teite annieknapp! Hilsen 09:41 som er

Skrevet

Kjipt med tilbakefall. Hvordan var motorikken hans som baby? Husker du når han klarte å løfte hodet i mageleie? Hadde han gips fra fødselen, min var to dager da han ble gipset.

Skrevet

han hadde gips fra morgenen etter at han ble født (han ble født på kvelden) så i prinsipp fra fødselen av ;) Han var KJEMPESTERK i nakken/ryggen, for vi lå masse på magen med ham, han var ikke store knøttet, kanskje en uke eller 2 da han løftet hele hodet og noe av brystkassa fra gulvet. Han satt stødig tidlig, men kom seg ikke opp i sittende selv pga gips og skinner, så vi måtte jukse lenge. Dog var det i tråd med fysio siden han var så sterk og ville opp, så hadde han klart det uten gips og skinner ;)

Han krøp litt sent, men han var tidlig ute med å forflytte seg ved å dra i tepper og slikt for å komme seg rundt her i verden, kanskje 4-5 mndr den første gangen jeg fant ham et stykke bortenfor der jeg hadde lagt ham fra meg :P Han snudde seg tidlig begge veier, men der fikk han hjelp av gipsen, de ga den ekstra tyngden han trengte for å vippe seg rundt.

Så alt i alt var han tidlig ute med alt som ikke krever direkte bruk av beina ;) Men akkurat gange og slikt lot vente LENGE på seg. Så vær innstilt på at du må bære en tung unge lenge, for de blir generelt fortere slitne i beina enn andre barn. Og hvis du får tilbakefall, så må du bare prøve å se lyset i enden av tunellen. Alex gikk jo rundt på gipsen de siste 2 ukene når han hadde tilbakefall, så de små får til det mest utrolige :P

Lykke til:) Og bare spør i vei hvis det er noe annet du lurer på :D Jeg har et hav av erfaring :P

Skrevet

¤!/!&"(&! annieknapp!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...