Gå til innhold

Hva er viktigst kjærlighet eller penger og ting?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 22 år gammel og venter mitt første barn med mannen i mitt liv. Vi har vært sammen i fem år og har det veldig fint sammen. Fortiden er jeg midt i en bachelor utdanning, og det var ikke perfekt timing når jeg fant ut at jeg var gravid. Allikevel er jeg overlykkelig over å bli mamma!

Økonomisk har vi så vi klarer oss fint, men ikke så mye "ekstra" og rutte med,

 

Noe jeg irriterer meg veldig over er at flere voksne menn og kvinner ser ut til å mene at det å få barn under utdanning er feil, svigermor ble helt sjokkert da vi delte nyheten med henne, fordi vi ikke "eier" noe og ikke har en solid økonomisk situasjon.

Jeg får høre at jeg er for ung. At jeg burde vente.

 

Når jeg forteller stolt om ting jeg har fått tak i billig eller brukt til barnet til en eldre kollega på deltidsjobben min, sa hun "Skal den stakkars bebien som er helt ny verden bare få gamle og brukte ting stakkars?"

 

HVA tenker jeg! Hvor kommer disse holdningene fra?

Gjenbruk hadde jeg gått for uansett økonomisk situasjon, Og det er ikke viktig å ha det nyeste og beste av alt? Bryr barnet seg om senga er ny?

Skulle tro det beste man kunne gi et barn var tonnevis av kjærlighet og trygghet... Hva tenker dere ? Har dere opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei... jeg var bare 20 år når jeg fikk mitt første barn og gikk på vidregående da... jeg fikk fødselstipend da. da kjøpte vi masse brukte ting og fikk litt hjelp fra svigersan. alt gikk bra og jeg var læling når jeg fikk mitt 2 barn og vi var fortsatt i en sitvasjon som gjore at vi måtte kjøpe brukt eller arve ting etter andre.. vi hadde enda ikkje kjøpt oss hus eller leilighet. men alt gikk bra. no kommer nr 3 og jeg har fast jobb og hus no.

ikkje hør på ka andre sier. brukte ting e likke godt som nye ting. så kan man etter hvert kjøpe nye ting te barnet. jeg var veldig takk nemelig for d vi fikk arve eller d vi kjøpte brukt.. for økonomien til sa ikkje at vi kunne kjøpe nye ting...

stå på ditt og barnet merker ikkje om tingene e ny eller om d e 5 år gammelt. barnet trenger masse kjærlighet og omsorg og et trykkt hjem å vokse opp i...

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isimagen

Oj! Ja, det var jo litt av noen holdninger på svigermor. Hvis hun synes det er problematisk at dere kjøper mye brukt kan vel hun støtte dere økonomisk, eller stille med ny vogn eller andre store ting det er kjekt å kjøpt nytt? Hun burde jo være stolt over at barnebarnet hennes har så fornuftige foreldre. Det er nok av unge mennesker som kjøper alt nytt uansett økonomisk situasjon.

 

Vi har det relativt greit økonomisk, men det ble endel utgifter ifm flytting og boligkjøp. Foreldrene våre har uoppfordret støttet oss svært mye økonomisk - enten det er ved å kjøpe vogn, kjøleskap, gi pengegaver eller kjøpe og strikke klær til babyen.

 

Når det gjelder alder for å få barn tenker jeg at det viktigste er at man selv er moden for å få barn, er i et stabilt forhold og har en ryddig og grei økonomi. Alder er ikke viktig, men de færreste vil jo oppfylle disse tre "kriteriene" før de fyller 20.

 

Vær stolt av holdningene dine du, og ikke bry deg om svigermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ikke bry deg, jeg og min mann var i midten av 20 årene, fast jobb begge to og hus når vi fikk vårres første.

Kjøpte eller fikk arvet alt utstyret fordet. Hvorfor kjøpe alt nytt når man kan kjøpe brukt eller arve, dette er ting som blir brukt relativt lite til den prisen det er. Venter nr 3 nå og det eneste vi skal kjøpe nytt denne gang er vogn og seng. ( vi har kvittet oss med alt siden vi "ikke" skulle ha fler hihi ) Vognen kjøper mine foreldre i Tyskland, over halve prisen og seng kjøper jeg på ikea, trenger ikke ha det nyeste og dyreste.

Stå på, nyt tiden og gjøt det som føles best for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke brydd meg. Skjønner at du blir litt irritert likevel!

Vi sitter økonomisk godt i det, men har likevel valgt å kjøpe noen ting brukt. Blir utrolig dyrt hvis du skal kjøpe alt nytt til disse små. Vi er godt og vel oppi 16 000 allerede, har da kjøpt de største tingene nye. Mange som får barn under utdannelse, og det går kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG, noe av det mest idiotiske jeg har hørt! Babyen deres kommer til å få ALT han/hun trenger, og det er det viktigste!! Det der med at alt liksom skal være splunka nytt, det er jeg rett og slett uenig i!! Jeg syns det både er koselig og miljøbevisst å arve litt/mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikke bry deg!!

jeg er nå 20 å venter nr 2!! :) ungene har alt de trenger, de trenger ikke alt nytt, jeg er student, fortsatt ikke ferdig med vgs. men skal riktignok få gjort det etter tulla kommer :P

men som sagt Norge er beste landet å bo i man får masse støtte om man er under utdanning osv.

ikke bry deg om alt alle andre sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...