Gå til innhold

Legen vil jeg skal ta MR av hodet :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og har slitt med mye hodepine i svangerskapet, dro til legen her om dagen og ble innlagt på sykehuset siden de mistenkte svangerskapsforgiftning, har iløpet av svangerskapet hatt kraftig hodepine som varte 1 uke om gangen ca 3 ganger.

Merker smerten kommer fra nakken, fikk beskjed av legen at det er unormalt med hodepine som varer mer enn 24 time og har fått time til MR nå :(

Trodde det var normalt med litt hodepine i svangerskapet jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

MR er fort gjort, og en genial måte å sjekke seg på :o)

Masse lykke til! *klem*

Skrevet

Har angst for hjernesvulst osv:( Vet ikke om jeg vil ta MR?! hva sjekker dem egentlig

Skrevet

De tar bilder av hjerner "i skiver" - vanskelig å forklare.

Skrevet

men de sjekker det siden de mistenker feks hjernesvulst?

Skrevet

MR er en risikofri og genial måte og sjekke seg på. Dersom du feiler noe vil de kunne oppdage det tidlig. Det er ingen grunn til ikke å gjøre det, du vil vel gjerne motta behandling dersom det skulle være nødvendig?

Gravide kan også ta MR da det ikke har noe med røntgenstråler å gjøre, men magnetisme.

Skrevet

Jeg syns ikke du skal kaste bort tid på å grue deg for noe som du ikke engang vet om vil skje - om du HAR svulst på hjernen, javel, da setter sykehuset igang med behandling.

Men fram til du eventuelt får dårlige nyheter; prøv å slappe av. Kos deg, les en bok eller noe! Se teite videoer på YouTube eller ring en kompis - men å grue seg er bortkasta.

(Jeg har hatt kreft og alt gikk så fint atte - lever i beste velgående)

Skrevet

tusen takk, så bra å høre det gikk bra med deg:) Har bare tidliger eslitt med angst for hjernesvulst ( helt teit egentlig) men gikk over så nå blir jeg spurt om jeg vil ta MR av hodet bare for å sjekke at alt er ok :)

Skrevet

Jeg tenker de vil sjekke om det er noe med nakken din. Ikke hodet i seg selv, selv om det nok også vil bli sjekket.

Har du vært til kiropraktor? Kanskje det kan være løsningen. Jeg vet godt hva hodepine grunnet nakke eller skuldre er. En kiropraktor med respekt for seg selv, vil kjenne om der er noe i nakke eller skuldre som kan gi hodepine.

Jeg syns ikke hodepine i over 24 timer er unormalt, og det er ikke noe galt med mitt hode. Og jeg har migrene i tillegg til stressnakke/skuldre med hodepine til tider.

Tror ikke hodepinen din har direkte sammenheng med svangerskapet. Stressnakke er vel heller svaret her. En bitteliten låsning i nakken eller lenger nede, som gir seg utslag i hodepine.

Skrevet

Det er mye som kan sjekkes med mr, foruten hjernesvulst. De kan se etter aneurisme (utposning av blodårer), cyste, økt væsemengde eller kanskje nakken/ryggmargen

Tror du ikke skal bekymre deg for at de mistenker noe, men være glad de bruker mr for å utelukke ting. Da blir det lettere å si at hodepinen sannsynligvis er svangerskapsrelatert, enn at de utelukker alt annet uten å vite sikkert.

http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/undersokelser/mr-av-hjernen-4817.html

Hva kan man finne ved MR av hjernen?

Undersøkelsen er aktuell ved utredning av en lang rekke tilstander: Hjernesvulster, kreftspredning til hjernen (metastaser), multippel sklerose, hjerneslag og hjernedrypp, infeksjoner innenfor kraniet (eks. hjernebetennelse), epilepsi, sykdommer i bestemte områder av hjernen, medfødte skader, uklare nevrologiske sykdommer, svulst på hørselsnerven. En normal undersøkelse vil i de aller fleste tilfeller utelukke slike sykdommer.

Lykke til! Ta det med ro, det går bra!

Skrevet

Om legen din syns du burde det er det lurt å gjøre det.

Selv har jeg tatt CT av hodet pga sterke smerter. Hodet mitt viste seg å være i tipp topp form, hvorfor jeg har vondt i hodet vet ingen men alt er som det skal være av det de klarer å teste.

Ta MR, mulig det bare er hodepine pga svangerskapet men da vet du hvertfall det og kan slappe bedre av. Det hjelper ikke hodet ditt å ha det i bakhodet at legen mistener at det kan være noe med hodet ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...