Anonym bruker Skrevet 12. august 2011 #1 Skrevet 12. august 2011 Vet ikke helt hvilken debatt jeg skulle legge dette under, så prøver meg her.'Litt forvirret om dagen. Har fått ny jobb og blitt satt opp med samme ansiennitet som jeg hadde fra forrige jobb. 10 års ansiennitet. Får lissom ikke dette helt til å stemme da jeg var ferdig utdannet i 2007. Hvordan beregner de dette?Har jeg bare vært heldig, eller det feil??
Anonym bruker Skrevet 12. august 2011 #2 Skrevet 12. august 2011 Du har vel jobbet litt tidligere, kanskje? Og så har du vel kanskje fått godskrevet omsorg for egne barn? Men er du fornøyd med ansienniteten din, så klager du i alle fall ikke! Jeg var ganske heldig selv, for noen år tilbake og fikk "godt betalt" for deltids- og vikarjobbing. Nå tviholder jeg på den, gitt.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2011 #3 Skrevet 12. august 2011 Ansiennitet kan opparbeides fra fylte 18 år. Man skal vel ha jobbet i snitt i ca 50 % (14 timer i uka) for at det skal telles som ansiennitet, men mine sommerjobber ble regnet med da jeg fikk meg fast jobb. Noen steder regnes all (offentlig) arbeidserfaring med i ansiennitetsberegningen, ikke bare den arbeidserfaringen som er relevant for stillingen. Så det kommer litt an på hvor gammel du er, og hva slags stilling du har søkt på og hvor.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2011 #4 Skrevet 12. august 2011 Takker for svar. En stk ærlig sjel her du, og tok selvfølgelig dette opp. Dum som jeg er. Lurer på om det kan ha skjedd ett tastetrykk feil den gangen ansienniteten min ble satt opp skjønner du. Og er nå veldig redd for å gå "uærlig" inn i ny jobb. Men det kan jo stemme at jeg har fått 10 år også for alt jeg vet. Men redd for å undersøke for grundig også da det utgjør en stor forskjell i lønn...
Anonym bruker Skrevet 12. august 2011 #5 Skrevet 12. august 2011 14 timer i uka er riktig, men 14 timer er ikke 50% da.....
Anonym bruker Skrevet 12. august 2011 #6 Skrevet 12. august 2011 Men hvem bestemmer hvem som skal tas med i beregningen og ikke? Er det ikke noe faste regler på dette? Så det kan være at mine sommerjobber er tatt med i beregningen selv om jeg aldri har fått dette dokumentert?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2011 #8 Skrevet 13. august 2011 Jo det er regler for dette, men det kan variere fra sted til sted. Sjekk personalboka eller fagforeningen din
Anonym bruker Skrevet 13. august 2011 #9 Skrevet 13. august 2011 Jeg er ansatt i kommunen, og har to ansenniteter avhengig av hva som beregnes: Kommunal ansennitet, som omfatter alt jeg har arbeidet i kommunen, blir brukt når det gjelder søknad om arbeid (har byttet litt avdelinger og slikt, gradvis søkt meg opp i stillingsprosent til jeg nådde 100%), og lønnsansennitet, som kun omfatter ansennitet som sykepleier. Jeg finner det litt urettferdig at helsefagarbeiderne får ansennitet for alt mulig, mens vi kun får ansennitet i eget yrke. Fram til i sommer hadde jeg faktisk fått bedre betalt om jeg jobbet som helsefagarbeider enn jeg fikk som sykepleier...
Anonym bruker Skrevet 13. august 2011 #10 Skrevet 13. august 2011 Nei ansiennitet er ikke alltid en fastsatt tid. Du er selv ansvarlig for å få overført din ansiennitet fra en jobb til en annen. Godtar du det tilbudet du har fått uten å selv kreve noe er det det du får. Har også opplevd å få mer ansiennitet en det jeg hadde og de sa de måtte gjøre det på den måten for å få meg høyere opp i lønn. Der jeg jobber nå har jeg fått godtatt lavere ansiennitet enn jeg trodde. Det på grunn av tiden jeg var hjemme i foreldrepermisjon og ulønnet permisjon uten å være i ett ansettelsesforhold. Hadde kun en vikarjobb mellom barna og var derfor ikke ansatt mens jeg var hjemme med unge nr.2. Men jeg har uansett fått den lønnen jeg ville:)
Anonym bruker Skrevet 13. august 2011 #11 Skrevet 13. august 2011 TULL! Det er lov å gi fiktiv høyere ansiennitet for å kunne gi høyere lønn. Men det er ikke anledning til å gi lavere ansiennitet enn det som er avtalt for bedriften eller mellom fagforeningene. oppdager man at man har fått for lav ansiennitet etter å ha takket ja til stillingen, skal dette rettes opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå