Gå til innhold

Klarer ikke bestemme oss. Hund eller katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har angst for at et dyr skal ødelegge møblene.

Men han vil ha pga ungene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha dyr pga ungene? Er han litt dum? Min sønn kverker omtrent katta når han får sjangsen(2 år), og bikkja til tanta mi kan ikke fordra ham...

Skrevet

Ikke kjøp dyr på grunn av ungene. Dere må regne med litt ødlakte møbler uansett om dere velger det ene eller det andre, desuten er det jobb.

Vil dere bruke minst 1 time hver dag på å gå tur + å betale for kennel når dere skalø på ferie de neste 12-7 årene er hund ok. Hvis ikke er i hvertfal katt bedre. Noe slitasje og katte/hundehår må dere imidlertid regne med.

Skrevet

En katt skal være 3 mnd før den tas fra moren, den bør chippes, vaksineres, steriliseres eller kastreres og ha en veterinærsjekk en gang i året. Ormekur er jo en selvfølge. Den skal være inne til den er 12 mnd siden kattens sanser ikke er ferdig utviklet før da.

Bikkja må være 8 uker før den tas fra mora, den bør chippes, vaksineres, pottetrenes osv, samt at den må ut på do flere ganger for dag og trimmes hver eneste dag.

Skrevet

For meg høres det ut som hamster eller gullfisker er det rette for dere. Jeg har på følelsen av at den katten og i alle fall hunden ikke blir lenge hos dere.

Skrevet

Hvis dere ikke vet om dere vil ha hund eller katt foreslår jeg å vente en god stund før dere får noen av delene!

Skrevet

Kjære vene.. Ro dere ned!

Min mann har hatt 20 kaniner, 2 hunder og 7 katter.

Jeg har hatt hund i 7 år, fugler, hamstrte, 8 katter og marsvin.

Så vi vet nøyaktig hva vi går til.

Vi har vært gift i 11 år og har på i denne perioden kun hatt to katter, en perser og en skogskatt.

Alle mine dyr har i alle år vært vaksinert, chippet, fått den beste mat og pleie.

Grunnen til at vi igjen vurderer et dyr er at vårt yngste barn har en ekstrem lidenskap for dyr og ikke minst lag for dyr.

Så da spør jeg her da, dum som et brød, i håp om noen som har enda bredere erfaring med dyrehold enn oss kan fortelle om sin erfaring.

Men det ble jo bare hysteriske svar som fordømmer oss nord og ned pga èn setning.

Skrevet

Velkommen til dib, her sitter vi bare å venter på noen å hive oss over. Det får oss til å få det litt bedre med oss selv, skjønner du.

Selv hater jeg katter, så valget hadde vært enkelt - men mannen min har hatt hund og vil absolutt ikke ha det igjen:(

Skrevet

Det er ikke lett å gi råd til noen med så mye erfaring, men som alikevel gir så lite info om hva de ønsker med et kjæledyr. Her er du faktisk selv skyld i å bli ulvemat.

Skrevet

Sett opp ei liste om posetive og negative vedr katten og for hunden. Og vurder derfra.

Skrevet

Hei.

Jeg er vokst opp med hunder men som mor, og ikke minst alenemor fant jeg ut at jeg ikke ønsket skaffe meg hund da det er så mye arbeid. Passer gjerne andre sin men det er også godt levere tilbake;) Istedet skaffet jeg meg katt. Sjekket ut raser og valget falt på Ragdoll. En bedagelig anlagt katt, og han er helt super. Har er kastrert og går inn/ut som han ønsker og følger gjerne med oss når vi går tur i området. Han er som en liten hund, men ganske mye mer selvstendig.

Nå er barnet mitt 5 år og vi blir nok anskaffe oss hund men det blir ikke enda. Etter jobb/bhg er en hjemme ca 16.30 og da er det middag og etterhvert aktiviteter og kos. Han legger seg kl. 19-19:30, noe som betyr at hunden måtte få tur før denne tid. Ser for meg et himla stress. Så har bestemt meg for få hund den dagen barnet er så stort at jeg kan gå tur etter leggetid:) Dere har jo ikke dette problemet, men om dere har små barn kan dere jo f.eks ikke gå tur sammen på kveldstid.

Ang. møbler ble det jo litt kloring ja, men det gikk fort over når han ble tatt på fersken og jaget bort;)

Skrevet

De aller fleste har dyr av egoistiske grunner, så skjønner ikke hvorfor HI får pes. Ser ut som de skjønner hvilket ansvar et dyr er så å si at de ønsker ha dyr pga barna syns jeg er helt legitimt.

Verre med hun her med 2-åringen som skader katten. Dette er et resultat av barn som ikke vokser opp med dyr og foreldre som ikke eier respekt for dyrene. Har selv hatt katt og hund fra før barna ble født og ingen har gjort noe vondt mot dyrene.Det handler om å følge med!

Skrevet

Hund og katt er to helt forskjellige dyr.

Å ha et dyr er ansvar, uansett hva slags dyr man har.

Det er mindre jobb med en katt enn en hund. Den lufter seg selv og aktiviserer seg selv. Ønsker dere en sosial og hyggelig familiekatt er det likevel viktig at dere gir den masse kos og oppmerksomhet. En katt er mer selvstendig og vil ikke vie sin eier betingelsesløs kjærlighet som en hund gjør. En katt tar gjerne med halvdøde fugler og mus hjem for å vise frem hvor flink den har vært. Det er noe av det ekleste med katten, jaktinnstinktet som plager andre små dyr til døde.

En hund som familiemedlem krever endel innsats fra en eller flere i familien. Hunden trives ikke alene og trenger både aktivisering og mosjon. Hunder har det med å logre rundt sin eier uansett om de fortjener det eller ikke, som en unge som aldri blir voksen. En riktig god venn kan den bli som lytter når du sutrer og leker med deg når du er glad igjen. De ekleste med en hund er at den stikker snuta si i alt mulig før den råkliner med deg og barna dine etterpå.

Skrevet

Takk for gode og informative svar :-)

hi

Skrevet

Skal man ha dyr så skal man ha det fordi man selv har lyst på, ikke pga. ungene. Uansett katt eller hund så er det de voksne som sitter med ansvaret.

Før dere skaffer dere noe dyr som helst bør dere tenke dere godt om. Det er stor forskjell på å ha hund og katt.

For meg høres det ikke ut som om dere er helt klar over ansvaret.

Vi har hund fordi vi er "hundemennesker" og viste hvilket ansvar det innebar og tar det ansvaret. Hunden må luftes, kan ikke bare slippe den ut og la den vandre rundt på samme uansvarlige måte som folk flest gjør med katt. Selvsagt kan man ha innekatt noe man bør dersom man skal ha rasekatt. Grunnen til at vi ikke har katt er fordi vi rett og slett er "hundemennesker".

For oss var det ikke ungene som avgjorde at vi skulle ha hund. Ene sønnen har mast på hund i mange mange år. Det var vi voksne som bestemte at NÅ passer det for familien og få hund igjen og det var vi som avgjorde rasen. Ungene fikk bare vite at nå får vi hund og at det er en schäfer. Ser jo helt klart at ungene har godt av at vi har hund, men det skal passe for familien som en helhet OG det er som sagt de voksne som bestemmer og tar den avgjørelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...