Eo Ipso Skrevet 12. august 2011 #1 Skrevet 12. august 2011 Mange har jo foreldre (besteforeldre) som har hytter. Hvordan gjør dere det, betaler dere barna noe bidrag til strøm og offentlige avgifter på hytta, eller har dere gratis lån/tilgang til den? Jeg spør fordi i vår familie har det nå kommet opp forslag om at barna (altså vi) skal betale månedlige bidrag på strøm og offentlige avgifter, noe som for meg føles feil da vi kun bruker hytta en uke i året. Hva er vanlig, er det jeg som er sær?
Serepta Skrevet 12. august 2011 #2 Skrevet 12. august 2011 Vi eier en ny og stor hytte sammen med mine foreldre. Øvrige søsken ble spurt om de ville være med å kjøpe sammen med oss, men de takket nei fordi de hadde andre prioriteringer da. Men i ettertid bruker jo også de hytta fra tid til annen, og gjerne med egne venner. For å gjøre dette på en smidig måte, satte vi bare en sparegris på hytta, slik at de kan putte på det de synes de har brukt av strøm, ved etc. Det har fungert noenlunde greit for alle parter.
Mandalas Skrevet 12. august 2011 #3 Skrevet 12. august 2011 Vi har alltid hatt familiehytte og barna har alltid hatt gratis adgang til den. Hva jeg vet, betalte ikke mine foreldre noe da de var "barna" som hadde tilgang. Nå eier mine foreldre hytta og enn så lenge hvertfall har vi fri tilgang. Vi bruker hytta ganske mye, men oftest er foreldrene mine der også. Det blir bare et par helger i året vi er der helt alene. Vi har nok med egne utgifter, så om vi skulle begynt å betale på hytta måtte vi dessverre sagt fra oss det å kunne være der.
Kamomille Skrevet 12. august 2011 #4 Skrevet 12. august 2011 Mine foreldre har en hytte som vi har tilgang på når det passer for våre foreldre. Blir ikke så mange ukene i året vi er der totalt sett, kanskje mellom 1 og 3 uker. Vi betaler ingenting, men bidrar med vedlikehold, opppussing, kjøper inn ting som mat, dopapir, såpe etc når vi er der. Er vi der sammen med mine foreldre, har vi alltid med oss mat og drikke til alle. I fjor laget vi ny trapp. da kjøpte VI materialene og gjorde arbeidet. Synes det er helt fair at barna bidrar ift utgifter på en eller annen måte så lenge man har tilgang til å feriere gratis.
Gjest mphs Skrevet 13. august 2011 #5 Skrevet 13. august 2011 Nå legger mine foreldres "hytte" i utlandet så blir ikke så ofte vi får dratt dit, men vi får bruke den så lenge den er ledig(når ikke mine foreldre eller søsken er der). Vi betaler da kun en vasker som vasker huset etter at vi har dratt. Mens vi er der tar vi selvsagt vare på stedet og vasker, vanner blomster og holder orden.
3 er nok! Skrevet 14. august 2011 #6 Skrevet 14. august 2011 Vi låner en hytte litt sånn innimellom, betaler ingenting for det, men mens vi er der klipper vi gresset, luke rog gjør andre vedlikeholdsting. Dersom mamma er med passer vi også på å betale mat osv for de.
lille sprelle Skrevet 14. august 2011 #7 Skrevet 14. august 2011 Disponerer dere hytta en uke i året så blir det helt klart feil tenker jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå