Gå til innhold

Noen flere med stoffskifteproblemer her?


Gjest Milla med 1 Jente og Spire

Anbefalte innlegg

Gjest Milla med 1 Jente og Spire

Hei!

 

Jeg fikk stoffskifteproblemer etter jeg fikk jenta vår for godt og vel 2,5 år siden. Fikk høyt stoffskifte og raste ned 10 kilo!! Jeg er verken høy eller har så mye ekstra fra før, så jeg ble alt for tynn.

 

Jeg går på Neo Mercazole.

Noen flere som har noe sånnt å dra med seg gjennom dette svangerskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Milla med 1 Jente og Spire

Har legen sagt noe spesielt etter nå etter at du ble gravid?

 

Jeg skal til første kontroll til onsdag, og kan desverre ikke skryte av at jeg har vært så flink til å ta alle de pillene jeg skulle tatt. Men jeg må skjærpe meg, for vet det er viktig å regulere det godt under svangerskapet.

 

Men jeg har slitt en del med kvalmen, så har ikke klart å ta 2 piller 3 ganger daglig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke til lege da jeg ikke føler jeg kan stole på ham.

 

Ved lavt stoffskifte skal dosen økes 1/3 med en gang et svangerskap er påvist. Det var han uenig i selv om legemiddelforeningen sier noe annet. Undermedisinering førte til at jeg mistet første gang jeg var gravid (mai)

 

Har hatt første kontroll i dag -hos gynekolog og fikk ul. Gynekologen mente jeg var 9+0 mens kalenderen sier 8+3.

 

Jeg har gått fra 400 mikrogram til 700 mikrogram i uken, fra jeg ble gravid. Økte med 1/3 når jeg testet positivt og videre 25 mikrogram 1,5 uke etterpå (på grunn av blodprøvene)

 

Vet ikke hvordan det er når stoffskiftet er høyt, men du kan jo ta en tur inn på http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/forum.php

Der får du gode svar fra hele Norden.

 

Vil anbefale deg å ta pillene dine når du skal, lavt stoffskfite kan føre til abort, og prematur fødsel, lav fødselsvekt; aner ikke ang høyt....

 

Noe skit er det uansett, men vi skal klare å komme oss velberget igjennom dette... Dette blir mitt siste svangerskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt høyt stoffskifte (Graves sykdom) etter begge mine fullgåtte svangerskap. Første gang ble det oppdaget halvannet år etter fødselen og da var det skyhøyt. Hadde gått lenge med uro, hjertebank, skjelving, utstående øyne, løs mage og vekttap uten å vite hva det var. 2. gang var da minstejenta var 5 måneder. Begge ganger har jeg blitt behandlet med Propylthiouracil.

 

I dette svangerskapet skal jeg ta stoffskifteprøver 1 gang i måneden, siden det av og til hender at de som har høyt stoffskifte får det tilbake i svangerskapet, og det er jo ikke helt heldig for fosteret om man går ubehandlet. Foreløpig ser det bra ut og jeg er takknemlig for det :) Skulle jeg få det på nytt er jeg forespeilet radiojodbehandling eller kirurgi...grøss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milla med 1 Jente og Spire

Graves Sykdom er min diagnose også.

Sluttet med medisiner i januar, men måtte begynne igjen i mai, og så ble jeg gravid 2-3 uker etter det.

 

Har lest såvidt om radiojodbehandling, og kjenner jeg nesten får fnatt ved tanken...!!

 

Skal i allefall bli godt å komme til legen nå i første omgang og prate med henne. Hun kjente ikke så veldig godt til sykdommen fra før, men hun har lest seg en del opp og er nøye med å ha kunnskap om behandlig og sykdom før hun gjør ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...