Anonym bruker Skrevet 12. august 2011 #1 Skrevet 12. august 2011 Jeg bestemte meg for å ta litt videreutdanning, og begynte derfor deltid på et grunnfag nå i vår. Tok 15 studiepoeng, og skal ta de neste 45 fordelt utover 1,5 år. Tidligere har jeg studert i 5 år, og har hele veien hatt lån og stipend i lånekassen. Etter avlagte og beståtte eksamener har deler av lånet blitt omgjort til stipend (eller slettet om en vil), slik som det er for alle. Nå dette halvåret har jeg jobbet som normalt med normalt god inntekt, og er inne i tredje året med nedbetaling av studielån. I gå mottok jeg et brev fra lånekassen der det stod at 8120 kr av lånet mitt var omgjort til stipend pga bestått eksamen i vår. Lenger nede stod det at dersom lånekassen får beskjed om for høy inntekt etc, så vil stipendet omgjøres til lån igjen. Nå skjønner jeg ikke noen ting. Jeg kan selvsagt ringe lånekassen for å spørre dem, men jeg orker simpelthen ikke å stå i telefonkø i 30-40 minutter. Det spiller jo sånn sett ikke så mye rolle for meg om det omgjøres igjen senere. Men det hadde vært artig om dette grunnfaget tilsammen ville slette unna ca 32 000 kr av lånet mitt (8000 kr x 4). Noen som har vært borte i noe lignende?
Gjest ->>- Skrevet 12. august 2011 #2 Skrevet 12. august 2011 De omgjør det automatisk når man består eksamen, men siden du har tjent over inntektsgrensene vil det omgjøres tilbake til lån igjen når ligninga er klar neste år.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2011 #3 Skrevet 12. august 2011 Ok. Ante meg at det var slik, men lov til å håpe likevel ;-) Jaja, kommer snart under 250 000 kr på egenhånd også, men var litt gøy å se at summen var under det i går. HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2011 #4 Skrevet 12. august 2011 Serr?? Men ettersom du studerer på deltid (?), så kan du jo tjene 320 000 i året uten at stipend blir gjort om til lån igjen. Så dersom du ikke tjener veldig mange 100 000 over det igjen, kan du jo komme til å få beholde noe av omgjøringen. Søkte du om stipend og lån? Eller skjedde dette bare av seg selv likevel? Jeg skal også ta fag nå, og jobber deltid. Hvis det betyr at jeg kan få slettet deler av lånet, vil jo det være fantastisk! Jeg har et stort studielån etter 7årig høgskole og universitetsutdanning...
Anonym bruker Skrevet 12. august 2011 #5 Skrevet 12. august 2011 jeg trodde det galt alle som ikke har ungdomssrett at deler av lånet skal omgjøres til stipend dersom du har bestått eksamen. så dette er noe du burde undersøke. og finne ut hva grensen er for hvor mye du kan tjene. Har man rett på det så har man rett på det.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2011 #6 Skrevet 12. august 2011 Men det er vel forutsatt at man har søkt i utgangspunktet, er det ikke?
Anonym bruker Skrevet 12. august 2011 #7 Skrevet 12. august 2011 Har du hatt studielån i år, da? ELler er du kanskje forsinket i den tidligere utdanningen din? Hvis du feks har fått støtte til 15 studiepoeng tidligere som du ikke har tatt, er det kanskje dette som gjøres om til stipend nå som du har tatt igjen "forsinkelsen. Hvis du ikke har søkt studielån i år og ikke har noen "hengepoeng" fra tidligere er det mest sannsynlig en feil.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2011 #8 Skrevet 12. august 2011 ungdomsrett har ingenting med høyere utdanning og stipend hos lånekassen å gjøre. Ungdomsrett er noe man har på vgs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå