Gå til innhold

Enerett på navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster og hennes x hadde bestemt at om de fikk en jente noen gang skulle hun hete ett eller annet og Eline. Eline etter svigermoren. De fikk aldri noen datter sammen, for de ble skilt.

Nå har x'n hennes fått seg ny dame, er gift og fått en datter. Hun har fått navnet Eline.

Søstra mi er pottesur, for det navnet skulle de ha om de fikk en jente sammen. Hun har sagt at hun ikke skal ha flere barn, så sjansen for at hun får en datter i framtiden er lik null.

Har hun enerett på det navnet?

Hun ble sur på meg og da jeg døpte sønnen min det jeg gjorde, for det skulle hun ha om hun fikk gutt. Jeg visste ikke at hun ville bruke det navnet en gang.. Jeg fikk barn leeeenge før henne..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har man ikke, men det skader jo ikke å prøve å ta litt hensyn...

Da mannen til ei veldig god venninne av meg fortalte at han ønsket å kalle opp sin (framtidige) sønn etter sin avdøde far, tok selvfølgelig ikke jeg det navnet på vår sønn, selv om jeg likte det veldig godt.

(Hadde jeg allerede bestemt meg for navn, hadde jeg ikke byttet, da...)

Vi bor på et lite sted, og mår folk velger spesielle og uvanlige navn på sine barn, synes jeg det er greit å unngå å bruke de navnene selv de første årene.

Ei på barselgruppa mi hadde en gutt som het Sigve. Nydelig navn, som jeg virkelig gjerne kunne ha brukt dersom jeg fikk en sønn, men med mindre det er mange år mellom de to guttene, gjør jeg jo ikke det.

Det er som regel en grunn til at folk velger navn som ikke så mange har, slik at barna skal slippe å være "Lucas i 2b", "LilleLucas" eller "Lucas R".

Og da trenger man jo ikke å ta det samme navnet, så lenge man ikke selv har tenkt på det lenge, har en god grunn til å velge det eller noe.

(Lillejenta mi heter Ellinor, og jeg hadde ikke likt det dersom noen med barn født omtrent samtidig hadde kalt sin datter Ellinor. Selvfølgelig hadde jeg ikke blitt sint. Det kan jeg jo ikke. Men jeg hadde ikke blitt glad, for å si det sånn ;)

Skrevet

Må bare få sagt at det er mange år siden det ble slutt mellom dem.

Hi

Skrevet

Nei, synes det er tåpelig at noen skal bestemme over hva barnet skal hete selvom de har bestemt det i fra før.

Hadde ikke brydd meg så mye hvis noen i min vennerkrets vil kaller opp barnet sitt som mitt. Ville ha tatt det som kompliment.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...