Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #1 Skrevet 11. august 2011 Holder på å lage rå blåbærsaft. I min mors oppskrift står det at man ikke må korke flaskene, men bare binde over pergamentpapir. Men i oppskrifter jeg finner på nettet står det at man fyller saften på steriliserte flasker og korker dem. Hva er riktig?
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #2 Skrevet 11. august 2011 Kanskje saften vil gjære hvis man tar på pergamentpapir i stedet for korker?
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #3 Skrevet 11. august 2011 Det samme tenker jeg, særlig siden mamma ikke kunne forklare hvorfor flaskene ikke skulle korkes. Men av en eller annen grunn er det presisert i oppskriften at man skal dekke åpningen med pergamentpapir... HI
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #4 Skrevet 11. august 2011 Her står det også dette om pergamentpapir over rå blåbær- og bringebærsaft: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel406.asp Det er sikkert en grunn til det...
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #5 Skrevet 11. august 2011 Kan det ha noe med konserveringen å gjøre? Både i denne oppskriften og i mammas oppskrift er det vesentlig mindre sitron/vinsyre enn i den oppskriften jeg har brukt (100 g til 9 L bær)....
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #6 Skrevet 11. august 2011 Endte opp med å koke den gode råsaften jeg har laget. Er gravid, og livredd for å utsette meg selv for mugg/gjæring. Tok av 2 flasker, som sikkert blir drukket opp fort
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå