Gå til innhold

forsiktig med mat i utlandet


Kristina18

Anbefalte innlegg

Hei. Reiser til Tyrkia på onsdag da jeg går inn i 2.trimester. Flere som har vært ute å reist med den lille i magen? Skal være 2 uker..

 

Det jeg lurer på er hva dere "trygt" har spist i utlandet og hva dere har holdt dere langt unna?

Har dere brukt noe tabl på reiser som Idoform ol??

Håper noen med erfaringer som kan svare meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3

Har ikke reist selv, men her er det jeg har hørt:

 

En bør unngå meieriprodukter, myke oster og dressinger, salater, kjøttpålegg og middagsmat som ikke er helt gjennomkokt/-stekt. Før reisen kan du teste om du er immun mot toxoplamose. Håndhygjene er veldig viktig, ikke bare etter do, men etter håndhilsing, tatt på dører, før og etter måltid ol. Ta med deg en slik håndbakterie krem og ha med deg i veska, så er det fort gjort å sterilisere hendene etter å ha tatt på noe. Det er fordi de hygieniske forholdene ikke alltid er like gode som hos oss. Dette kan blant annet medføre økt sykdomsrisiko og være uheldig/skadelig for svangerskap og foster. Dette gjelder både luftbåren kontaktsmitte, mage-/tarminfeksjoner av infisert mat og drikke og mer "eksotiske" infeksjoner som listeriose og toxoplasmose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Er mange år siden jeg var i Tyrkia og da var jeg ikke gravid heller , men husker at en skulle være forsiktig med iskrem. Sikkert pga andre typer melkebakterier. Så da bør en vel holde seg unna melk og yoghurt også.

Isbiter bør en også unngå. Salater også da de blir skylt i tappevann. Eller de kan ha jord i seg som gravide skal unngå.

 

Ellers når en er gravid så gjelder det jo å holde seg unna myke oster , spekemat , noen typer ferskvannsfisk ( vet ikke helt hvorfor)og passe på å få gjennomstekt kjøtt.

 

Husker vi kjøpte hele vannmeloner som vi skjærte opp på hotellet. Godt i sommervarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) Har vært å kjøpt inn antib ol for å ha i veska hele tiden. Får være nøye med hva man bestiller seg å spise. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...