Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #1 Skrevet 11. august 2011 Inspirert av Jesper Juul sitt inllegg idag. Har baby på 5 uker som sover i seng med oss. Praktisk med tanke på amming og smokk (hun spytter smokken ut hele tiden og gråter dersom hun ikke får smokken raskt igjen). Hun roer seg også bedre i vår seng enn i egen seng som er plassert ved siden av vår seng. Mitt spm er: Når la dere barnet over i egen seng? Jeg håper å ha henne over i egen seng før hun er 6mnd. innbiller meg da at det ikke blir en så smertefull seperasjon for barnet som om vi venter lengre...
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #2 Skrevet 11. august 2011 Lille er litt over tre mnd nå, og har akkurat begynt å la ham sove i egen seng. Eget rom blir det ikke på ei stund, vil vi tro
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #3 Skrevet 11. august 2011 Vi hadde ikke plass til sengen på rommet vårt så vi samsov til hun var 7 mnd, da la vi henne over på eget rom. Vegg i vegg med vårt rom, kan til og med høre at hun puster. Det gikk egentlig ganske greit, hun sov i den sengen på dagtid så var vant til å sove der.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #4 Skrevet 11. august 2011 Vi samsov til babyen var 2-3 uker, så var det over i egen seng ved siden av min. Sover dårlig med babyen i senga da jeg er redd for å legge meg oppå ham eller at han skal drukne under dyna mi eller noe. Og ettersom han ikke protesterte i det hele tatt på å ligge alene i seng, så benytta vi sjansen til å venne ham til det nå så vi slipper kampen senere. Han ligger og koser seg inntil meg etter siste amminga i 5-tiden da, så litt samsoving blir det jo. Tipper han gjør som storebror og flytter på eget rom når han er rundt halvåret.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #5 Skrevet 11. august 2011 Minste flytta på eget rom når hun var 4-5 uker, eldste når han var 8 uker.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #6 Skrevet 11. august 2011 Samsov ikke, men jeg flyttet henne over på eget rom da hun var 8 måneder
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #7 Skrevet 11. august 2011 Har praktisert en gradvis overgang og salig blanding på våre tre. Har stort sett fra starten av lagt de i egen seng på vårt rom ved første legging om kvelden (fra noen uker gamle, når vi begynte å få bittelitt rutiner). Slik har de lært å sovne alene. Så, ved første mating har de kommet over til oss og ligget der resten av natta. Sovet på samme vis så lenge de har fått ekstrasørvis på natta (ca 10 mnd kanskje). Og flyttet ut av vårt rom en gang mellom 12 og 18 mnd.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #8 Skrevet 11. august 2011 Første gangen vi prøvde å få han til å sove på eget rom var han 4 mnd. Vi ville ha han på eget rom fordi han ville ha pupp hele natten og jeg ble helt utslitt av det. Men det funket ikke, han nektet å sove alene så da drøyet vi det til han var 6 mnd. Kuttet helt ut med amming om natten. Pappan tok han hver natt, stakkars, for babyen tålte ikke lukten av mamma og pupp uten å få smake. Han sov ikke hele natten før han var 10 mnd. Nå har vi ikke noe problemer med søvn lenger heldigvis
LillaGorilla♥♥ Skrevet 11. august 2011 #9 Skrevet 11. august 2011 Hun sov i egen seng fra starten, men uten "grind" mot min side av sengen og sengen hennes skrudd fast i vår. Lå i praksis inntil hverandre. På eget rom fra 15 mnd, men tas inn i reiseseng på vårt rom om hun er syk eller drømmer mye- hun er nå straks 2,5 år. Aldri vært noe problem å legge, med unntak av et par kvelder i ferien, da hun var altfor overtrøtt til å greie å roe seg. Jeg er av den oppfatning at babyer skal få så mye nærhet de ønsker når de er små, og at så lenge foreldrene ikke synes det er noe problem å samsove, kan man praktisere dette så lenge barnet behøver det.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #10 Skrevet 11. august 2011 Har du link til jesper juul innlegget?
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #11 Skrevet 11. august 2011 Samsov til 8 mnd. Nå er han 14 mnd, sover fortsatt inne hos oss.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #12 Skrevet 11. august 2011 Jenta vår sov i egen seng på vårt soverom fra dag 1 og fram til hun var ca 10-11 mnd. Da flyttet hun inn på eget rom.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #13 Skrevet 11. august 2011 Tror hun sov i seng på eget rom når hun var rundt 7 mnd. Men samsov som regel fra rundt 05 til vi sto opp til hun var ferdig med nattspising.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #14 Skrevet 11. august 2011 Storesøster samsov sammen med oss til hun var ca. 4 mnd. Sov av og til i vogn periodevis før 4 mnd alder og hun gikk over til sprinkelseng. Fikk eget rom da hun var 15 mnd. Men fortsatt den dag i dag i en alder av to år våkner hun grytidlig på morgenen og vil sove sammen med oss.Ikke nødvendigvis hver natt, men ofte. Pappan har heller lagt madrass på hennes rom også sove de sammen der. Dette fordi jeg har en baby å ta meg av om natten som er snart 8 mnd. Han samsov sammen med meg kanskje de to første mnd, siden har han sovet i vugge til han ble 6 mnd. Da fikk han sprinkelseng på eget rom. Jeg tror man må se an barnet hva som passer og hva som faller naturlig. Det er også lettere å la de sove for seg selv når man er 2.gangs foreldre tror jeg. Man er kanskje mer avslappet. Enten det, eller så er bare barnet forskjellig fra det første. Jeg følger min egen magefølelse om hva som er riktig eller galt, og det funker som oftest. Grunnen til at størstejenta våkner er fordi pappan ikke klarer å være konsekvent nok på å la henne fortsette å sove i sengen til det blir morgen. Men så er det jo kos også. Plutselig er barna så store og vil ikke ha kroppskontakt mer.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #15 Skrevet 11. august 2011 Han sov i egen seng fra han ble født, og flyttet på eget rom da han var 3 uker. Han har sovet hele natten siden han var 2 uker, og det gjør han fortsatt (er 2 år.) Planlegger å gjøre det samme med nestemann. Syntes det fungerte kjempebra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå