Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #1 Skrevet 11. august 2011 Av ymse grunner velger jeg å signere med anonym. Beklager det. Jeg trenger tips fra dere her inne, føler jeg stanger i veggen og har ingen å spørre. Min sønn, 8 mnd, gjør meg gal snart. I snart to mnd har han startet opp med nattrutiner som ikke likner grisen. Han legges hver kveld mellom 19-20. Dette går stort sett greit. Han sover så kanskje 2-3 timer uten en lyd. Her burde jeg kanskje lagt meg, men føler jeg må gjøre unna noe husarbeid, være kone og ikke minst lese til eksamen. Etter nevnte timer begynner marerittet. Da skriker han til, og jeg avventer noe for å se om han sovner igjen. Det skjer noen ganger. Men fra da av, grynter han til hver time natten gjennom!!!!!!! Hele natten. Hver natt. Det holder at jeg gir han smokken, men å måtte stå opp, gå over gangen, putte smokken i munnen og gå tilbake hver time hele natten, har gjort meg tullete. Han er flyttet tilbake til vårt soverom for at det skal bli lettere å dytte smokken inn. Har begynt å gi han mm på flaske en gang pr natt (tøys egentlig for han sov gjennom natten 5,5 mnd gammel). Men dette gir meg dermed et bittelite pusterom. Etter denne flasken, får jeg kanskje to timer sammenhengende søvn. Det er dette som gjør at jeg fungerer. Ellers blir jeg vekt hver time.... Mannen min er borte to uker i slengen, mine foreldre er ikke spesielt interesserte i å hjelpe meg og svigerfamilien vil kun passe ungen om han sover over. Og det er jeg ikke klar for ennå.....derfor tør jeg ikke spørre om litt avlastning på dagtid heller, da de ikke tilbyr seg. Ungen har vært utredet. Ingenting synlig galt. Ikke fått tenner ennå, tenker at det kan være dette, men kjenner eller ser ingenting. Vurderer også om han er i noe slags utviklingssprang, men hvor lenge skal det vare?? På dagtid sover han også lite, to dupper a 40 minutter.......på disse må jeg gå med bikkjene samtidig og får dermed ikke hvilt. Har heldigvis vaskehjelp hver dag som vasker hus og klær (luksus) og hadde ikke klart det uten når mannen min er borte. Men altså, HJELP!!!!!! Noen råd for å si hva jeg gjør? Ungen må da kunne sove natten gjennom snart?? Og når kan han ta smokken i munnen selv?? Han er blid og tilfreds selv, virker hverken trøtt eller sur eller full av smerter. Tror selv han får nok mat (???) og har time til helsesøster neste uke. Men føler ikke alltid man blir hørt der, annet enn at jeg er en hysterisk førstegangsmor. Er det noen her med råd og tips? Hva gjør jeg feil? Tar gjerne i mot konstruktiv kritikk om det kan hjelpe situasjonen. Jeg MÅ få sove snart, gråter mye og klarer ikke å fungere ellers i hverdagen. All energi går med til å gi ungen det han trenger av stimuli, mat, kos og sosialisering. Reservelampen min har lyst en stund, den trenger påfyll snarest, ellers går det på helsa løs :-( Hjelp...!? (sorry langt innlegg, håper noen har orket å pløye gjennom den.)
Aliena Skrevet 11. august 2011 #2 Skrevet 11. august 2011 Jeg gikk bevisst inn for å lære gutten min å putte smokken inn selv, da han var rundt 8 mnd. Hadde det samme problemet som deg med å gå inn for å gi han smokk ofte. Prøvde først på dagtid, ga han smokken i hånda, og lot han ta den inn i munnen selv. Da han hadde klart det, gjorde jeg det samme om kvelden. Ga han konsekvent bare smokken i hånda. Tok ikke lange tida før han i halvsøvne tok smokken i munnen selv. La mange smokker rundt om i senga sånn at han lett fikk tak i dem. Høres ikke ut som at du gjør noen feil. Han er avhengig av smokken for å sove og må læres å gjøre det selv. Siden han er fornøyd med bare å få smokken om natta, tviler jeg på at han er sulten. Ville ha kuttet nattmåltidet og lagt han på eget rom igjen. 40 minutter dagsoving hørtes litt lite ut, men barns behov er jo så forskjellige. Hvis han er glad og fornøyd ellers, trenger han kanskje ikke mer. Synes kanskje hanne legger seg litt sent. Søvneksperter anbefaler vel at så små barn skal legges senest kl 19. Lykke til, håper du får roligere netter snart. Tortur å ikke få sove.
Ane Elise Skrevet 11. august 2011 #3 Skrevet 11. august 2011 Hvor ofte spiser han om dagen, og hva får han servert? Selv om nurket mitt la på seg godt da han var 6 mnd (veide ca 9,5 kg og strekt seg hele 71 cm), trappet jeg opp fast føde selv om helsesøsteren ikke sa noka om det. Etter det sovnet han faktisk mye mye bedre. Jeg begynte med små skritt, først ammeavvening om natta, så lærte jeg han å sove av seg selv, og deretter nattavvening. Da jeg begynte med nattavvenning økte jeg samtidig til 4 fast føde måltid. For jo eldre dem er jo mer aktiv er dem, dermed trenger de ekstra energiene en kan få. Når det gjelder svigerforeldrene dine, bor de langt fra dere? Hvis ikke, så syns jeg faktisk du skal ta imot tilbudet deres og la dem passe ungen en natt så får du se hvordan det går. Syns utrolig synd på dine vegner, vet åssen du har det, for samma problemet hadde jeg de første 3 måneder samt den perioden nurket holdt på å få tenner. Helt håpløst! De gangene han lå og sov, la jeg rett og slett ned og hvilte meg. Orket ikke så mye. Det eneste husarbeid jeg gjorde da var å vaske klærne, brettet dem, holdt huset noenlunde ok og laget mat, ellers sto resten på vent. På sitt verste, om noen hadde lyst å komme på besøk, ba jeg dem pent om å vente en stund til. Selv svigermora mi fikk ikke komme og besøke. Hun er nemlig rothue de luxe. Foreldrene mine bor dessverre kjempe langt fra oss, så ingen hjelp der å få Utrolig synd, for mamma er kjempe flink med unger. Men men... Kanskje han våkner i ett pga at han i døsig tilstand merker at smokken er borte, og våkner og skriker pga det? Ikke vet jeg, for sønnen min tar verken flaske (mm) eller smokk.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2011 #4 Skrevet 11. august 2011 Hei til dere begge, og takk for svar! Jeg er helt klar over at vi er inne i en ond sirkel med tanke på mm på natten og tilb til oss på natten. Men det er kun desperasjon som får meg til dette. MÅ ha litt søvn. Kanskje er jeg ikke like flink på rutiner, for alt blir litt ødelagt pga dårlig nattesøvn for meg. Men han får 4 måltider pr dag og mm på flaske 4 ganger pr døgn i tillegg. Er våken ca 3 timer mellom hver dupp. Er nok for lite søvn på dagtid, men får ikke bikket ungen over. I følge hs vokser han tilfredsstillende og jeg trooooor ikke han er mer sulten. Men jeg kan alltids øke rasjonene litt og se om det er det som er problemet.....huff håper da inderlig ikke det. Det er jo skrekken. At ungen er sulten! Skal absolutt prøve å lære ham å ta smokken selv og kanskje legge flere smokker oppi sengen. Lurt! Takk for tilbakemeldinger i alle fall! (:
Skaubinna Skrevet 11. august 2011 #5 Skrevet 11. august 2011 Hei! Uff, dette hørtes tungt ut! Jeg har det veldig likt som deg, men ser jo nå at jeg ikke burde klage....for du har det verre. Her er min tuppe 7 mnd og er et helvete på nettene med hyppige oppvåkninger hvor jeg eller mannen min på stappe smokken i henne. Er fryktelig! Her tror jeg det er utviklingssprang på gang, for hun sitter straks selv, åler seg fremover, men vil gjerne krabbe og er helt spinnvill. Ikke fått tenner min heller...... Pga at min har slitt med forstoppelse og hard mage etc, ligger vi etter med matintroduksjon og måltider. Jeg har nå økt matmengde og et ekstra måltid....og i går og dag sov ungen en lang dupp på dagtid (hatt 2 X 40 min her også) og en kort OG har sovet litt mer på nettene. Ergo, har ungen har ungen min kanskje vært sulten!!!!! Er jo helt fryktelig om så er tilfelle så jeg har bøtter med dårlig samvittighet i dag..og hun er absolutt ingen sylfide for å si det slik;-) Rund og go'. Så kanskje din gutt faktisk er litt mer sulten også? Prøv og se er mitt eneste råd. Og kanskje høre med venninner og familie om litt avlastning. Ellers vil du gå på en smell etterhvert. Søvn må man ha. Føler virkelig med deg, og om det er noen trøst, er vi føere som har det slik! Klem fra en likesinnet:-)
Anonym bruker Skrevet 12. august 2011 #6 Skrevet 12. august 2011 Synes du skal prøve med mer mat. Lag havregrøt med lettkokte havregryn og vann, og ha litt olje i, det metter godt. Evnt litt kanel/ smørøye/fruktmos. Ville prøvd å gi det til frokost. Og så la det gå 1,5 MAX 2 timer fra ungen våkner om morgenen til du legger ham igjen i vogna. Selv om han ikke ser trøtt ut i det hele tatt, så treger de fleste små første duppen allerede da. Synes 3 timer våken mellom hver dupp var litt lenge jeg... Og så stå opp til fast tid hver morgen. Ville gjort et skikkelig forsøk på å komme inn i en fast rutine med faste tider for alt. Hver gang jeg er fortvilet, er det hardkjør med rutiner som hjelper meg, ellers blir jeg bare virrete og ingenting fungerer... Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 12. august 2011 #7 Skrevet 12. august 2011 Dessuten synes jeg ikke du skal ta det tungt om det viser seg at han er sulten. Da lar jo problemet seg lett løse - mer mat! Og det er ikke alt som kan løses så enkelt, og det er jo verdt å glede seg over:))) Min tulle var sulten og fikk mer fast mat, og hverdagen ble bedre:)
Ane Elise Skrevet 12. august 2011 #8 Skrevet 12. august 2011 Vil bare kommenterer litt ang 3t våken mellom hver dupp var litt lenge, vel, en del babyer har godt av det, for her hos oss sover nurket hver 3.time helt siden han var 7mnd gammel. Og det har fungert utmerket 2 dupper på 1t hver gang. Da han var 5 - 7 mnd sovet han hver 2,5t, 3 dupper på maks 1t.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå