Gå til innhold

Baby som alltid våkner etter 30 minutter i vogna.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan stille klokka etter babyen, hehe. På slaget 30 minutter skal han opp. Hva kan jeg gjøre for å forlenge søvnen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn
Skrevet

AKKURAT slik baby har jeg også! Hehe... SKAL opp etter 30-35 minutter, uansett hvor trøtt han fremdeles ser ut til å være! Og det mest deprimerende er at jeg har lest at søvn på 30 minutter eller mindre ikke "teller som søvn" (i flg Kari Naphaug), fordi det betyr at de våkner i dèt de skal ned i dypere søvn.. Så det betyr i så fall at min gutt ikke sover noenting på dagtid :P

Omtrent 1/10 ganger drar han til og sover i 45 min-1 time, og på natta sover han jo 2 timer i slengen, så vet ikke om det har med at han ikke har mentale redskaper til å klare å sovne igjen alene heller.. Våkner han etter 30 min uansett om du triller ham eller vogna står stille? Ellers kan du jo begynne å trille vogna når det er igjen 5 min og håpe at han klarer å hoppe inn i dyp søvnfase, det fikk jeg tips om her inne av de flinke mammaene :) Hjalp ikke på min gutt, men kanskje på din? :)

Skrevet

Hei... Har vårt borti dette problemet selv for noen uker siden. Og gjorde ganske det samme som Madolyn sier. Da guttungen begynte å vakne så trillet jeg tur, da jeg kom hjem igjen vugget jeg såvidt i vogna og da sov han ytterlige 30 min. Så han gikk fra 30 min lur til rundt 2 timers lur på formiddagen. Alle dager er selvfølgelig ikke like, så det hender luren varer kun 40 min. Så trikser jeg med babyjuice på gutten :-)

Gjest Madolyn
Skrevet

Ja å står ikke verden til påske her; gutten har nå sovet i 1 time 20 minutter i trillevogna utpå terassen her.. Han veit å tulle med et skjørt mammahjerte!! Blir jo SÅ ekstremt glad når dette skjer, men forrige gang han dro til med halvannen times lur i vogna så blei det ikke noe mer søvn før til natta :P

Skrevet

Jeg mente juice på tutten ikke gutten :-) søvn avler søvn heter det men det kan være noe vrient av og til. Skal ikke klage jeg for mine har sovet veldig godt på natta og hatt faste rutiner. Har du prøvde velling( lag litt større hull i flaska eller kopp og gi til kvelds), babymassasje, et litt lengre bad og eventuelt en gåtur men sjal/ sele på ettermiddagen for å treffe ut småen :-) Du har kansje prøvde det meste Madolyn men dette funker for oss ihvertfall :-)) litt kjedelig å gjøre det samme hver dag for å få rutiner, men det går seg til etterhvert, noen barn bruker bare litt lengre tid :-)) Min gutt er forresten litt over 4 mndr.... Har 2 jenter fra før ;-) er det din første?

Skrevet

Veldig vanlig problem dette, at de våkner etter 30-45 min fordi de trøbler med overgangen mellom dyp søvn og lett søvn. Det er ikke alle babyer som klarer å sove lengre dupper enn dette i starten, men det er noen ting som kan prøves. Her kan du lese litt om dette;

http://www.pantley.com/elizabeth/books/007159695X.php?nid=568&isbn=007159695X

Noen triks som funker/ funket på mine to små;

- Reive babyen; dvs pakke stramt inn i et teppe, omtrent som en pølse i lompe, slik at armene ligger tett inntil kroppen. Babyen kan ofte vekke seg selv ved å slå ut med armene og fekte/ veive, men når de ligger tett innpakket vil de lettere finne roen til å sove videre etter 30 min.

- Baby må være skikkelig trøtt ved legging, men ikke overtrøtt. Hårfin balansegang mao, og ikke så lett alltid å finne ut av alltid. Jeg ser som oftest bare på klokka, og teller antall timer siden sist blund. Dette vil avhenge av alder, men jeg vet ikke hvor gammel din baby er..?

- Hvis de sovner av seg selv, dvs uten rugging, byssing eller amming, så skal de i teorien ha lettere for å komme seg over kneika av seg selv. Dette stemmer imidlertid ikke med mine barn, så ingen regel uten unntak osv.

- Babyen liker å ha det trangt. Hvis man reiver babyen, og legger den i et slags trangt "rede" i tillegg, slik at den har f.eks en teppepølse rundt hodet sitt, kan den oftere finne roen ved å kose hodet sitt inntil teppet/ kosebamsen el lign.

- Hvis baby sover i vogn, har jeg ofte hatt god effekt av å rugge henne videre i søvn- med en spesiell ruggeteknikk som går ut på å sette vogna opp på bakhjulene og rugge mens forhjulene er oppe fra bakken. Dette avhenger av at vogna har god fjæring, slik at den duver fint "oppe i lufta". Vet ikke hvorfor, men her ble hun ofte illsint hvis jeg rugget som vanlig nede på bakkenivå, men med en gang jeg løftet vogna opp på bakhjulene så roet hun seg, sikkert litt fordi hun så ansiktet mitt også da.

- Hvis baby sover i seng, kan det ofte hjelpe å ta henne opp av senga og rett og slett amme henne videre i søvn- kanskje ikke heeelt etter boka, men hva gjør man vel ikke for å få blide, uthvilte babyer;)

- Bæresjal er gull verdt! De første månedene ble søvnen ofte veldig dårlig og oppstykket hvis hun lå alene i vogna si, mens i bæresjalet kunne hun sove i flere timer i strekk, så lenge jeg var i bevegelse. I bæresjal sitter de ofte litt tettere inntil kroppen vår enn i bæresele, så jeg fikk ikke samme gode søvndyssende effekten da vi gikk over til bæresele ved ca 5 mnd. (men da sov hun uansett de fleste duppene sine i vogna ute på verandaen)

Lykke til, håper noen av disse tipsene kanskje kan hjelpe:)

Skrevet

Slik var gutten vår også, fra han var 2,5 mnd til 7 mnd.

Vi prøvde alt av tips og råd, ingenting funket.

"Alle" sa at det går over når dem blir litt større, og det stemte hvertfall i vårt tilfelle. Fra han var litt over 7 mnd gikk det plutselig over, og nå sover han i 2-3 timer.

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Vær glad for de 30 minuttene du ;) her våkner mini etter bare 10 minutters dupper, uansett hvor han sover.. Sover på natt da, men dagen er håpløs i det tilfelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...