Gå til innhold

jeg må spørre noen...hva vil dere ha gjort?


Termin 6. April <3

Anbefalte innlegg

Min søster som har hvert syk i mange år har bestilt sydentur til oss, og det er meningen vi skal avgårde til Gran Canaria den 23. august. Jeg har aldri hvert i syden og sa ja (dette var før jeg viste jeg er gravid).

 

så leste jeg dette i går kveld : Skadelig for fosteret?

 

Når det gjelder risikoen for fosterskader pga. kosmisk stråling under flyreiser er det så langt vanskelig å komme med gode anbefalinger. Den mest sensible perioden for strålepåvirkning av fosteret er fra 8.-14. svangerskapsuke. I denne perioden utvikler både hjernen og nervesystemet seg hos fosteret. Stråledosen er avhengig av flyhøyden og flytiden. For spesielt interesserte henvises til anbefalingene, som er utgitt av det amerikanske transportdepartementet ( United States Department of Transportation, Office of Aviation Medicine).

 

Når skal man ikke fly?

Det finnes dog enkelte situasjoner hvor flyging for gravide kvinner sterkt frarådes:

Tidligere spontanaborter (øker risikoen for gjentagelse i det aktuelle svangerskap)

 

Tryggeste tiden for gravides flyreiser er i 2.-3. trimester, dvs etter uke 13. Jeg mener likevel at du relativt risikofritt kan reise den korte avstanden Oslo - Trondheim i uke 8, og også fordi innenlandske flyreiser skjer i lavere høyde enn ved lengre reiser utenlands.

 

Jeg har mistet to ganger i år, og er bare syv uker på vei nå!!!! Jeg ble skikkelig usikker. Hva vil dere ha gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er typisk det, at to slike ting sammenfaller..

Det står jo ganske klart i retn.linjene for svangerskapsomsorg at barnet er svært sensitiv for strålepåvirkning i disse ukene, hvor så viktige organer som hjerne og nervesystem er i utvikling. Noen land går mye sterkere ut og fraråder flyreiser for gravide i 1 trimester enn det Norge gjør. Tror det er Taiwan som tom har forbudt det hvis jeg ikke har misforstått. Jeg ville ikke reist hadde det vært jeg som hadde vært i en slik situasjon. For den evt skaden er uopprettelig. Kanskje du kan prate litt med søsteren din, kanskje fortelle at hun skal bli tante - og dere kan dele gleder og forventninger rundt dette og si at det frarådes å fly i denne tiden. Kanskje dere kan gjøre noe annet hyggelig? Men skjønner at dette er litt kjipt.. Hva med å utsette turen til 2 eller 3 trim? Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Og jeg som har hatt 4 flyturer siste 4 dagene.. Og har tenkt å reise til syden i neste uke.. Er 5 +6 på vei nå.

 

Har ikke tenkt på at det kunne være farlig. Syns forøvrig det er mye man finner på nettet som skal være farlig når man er gravid. Man kan jo ikke låse seg inne hjemme i 9 måneder heller...

 

Det beste for din del vil nok være å sjekke med legen din.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Her er min ukvalifiserte mening:

Når det gjelder sånt som dette, finnes det ingen klare anbefalinger. Når jeg var gravid sist skulle jeg egentlig til LA når jeg var ca 7 uker på vei. Legen sa at det var ikke noe problem. Når alt kom til alt ble jeg syk dagen før, så da kunne jeg ikke dra likevel. Men det er ikke relevant her.

 

Det jeg syns du skal tenke litt på, er at hvis du drar, og mister, kommer du sikkert til å tenke veldig mye på om du kunne unngått det ved å bli hjemme. Og det er kanskje en situasjon du ikke burde sette deg selv i. I tillegg risikerer du vel at turen blir preget av nerver uansett.

 

Tror nok det bare er du som kan avgjøre hva som blir riktig for deg å gjøre. Man kan jo ikke slutte å leve heller. Men hvis du vet med deg selv at dette kommer til å bli en stor bekymring, syns jeg du skal la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stråledosen Oslo-New York (Ca. samme lengde som Oslo Gran Canaria) tilsvarer halvparten av 1 lungerøntgen. Her er hva statens strålevern sier:

"Risiko for misdannelser og skader på sentralnervesystemet og hjernen er minimal i forbindelse med vanlige røntgenundersøkelser, da det kreves en viss terskeldose (over 100 mGy) før skadene inntreffer. Dosen fra de fleste røntgenundersøkelser ligger godt under denne terskeldosen. Kun veldig omfattende CT undersøkelser av buken og bekken samt kompliserte intervensjonsprosedyrer kan normalt nærme seg disse terskeldosene. På den annen side eksisterer det ingen slik terskeldose når det gjelder utvikling av kreft. Risiko for kreftutvikling er antatt å være lik som for barn generelt og er lik gjennom hele svangerskapet.

 

Dersom det skulle skje en utilsiktet bestråling av foster mener Strålevernet at det ikke er noen indikasjon for provosert abort dersom dosen til foster ligger under 100 mGy."

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjoenner at det er vanskelig, saerlig naar du har mistet tidligere.. Personlig tror jeg det er liten risiko for at noe skal skje, men det er jo bare min personlige mening og hjelper ikke deg noe.

 

Jeg har soekt litt paa nettet selv da jeg skal fly til USA om litt over en uke. Da er jeg ca 7 uker paa veg. Legen min sier at det er HELT greit, ingen fare. Det er og det jeg har kommet frem til etter aa ha lest paa nettet.

 

Forresten, hva med flyvertinner? Jobber de i forste trimester? Det maa jo vaere en indikasjon paa om det er ansett som trygt eller ikke...

 

Lykke til, uansett hva du velger! Og god tur, hvis du velger aa reise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har svart :) Alt dere har sagt er godt å høre.

 

En del av meg sier at det kommer helt sikkert til å gå fint og mange har fløyet tusen ganger før meg. Men så sier resten av meg at det er bare en sydentur...hvorfor risikere så mye, når det endelig kanskje går min vei og at vi kanskje er heldige å får et vanlig svangerskap denne gangen.

 

Synes synd i søsteren min..hun har planlagt så mye for at jeg skal få en fin tur til syden. Jeg skulle ta rønken for en liten uke siden pga at jeg har en knekt overarm, men det fikk jeg ikke pga graviditeten...så jeg har det litt i bakhodet også!! Jeg ringte legen i går, hun hadde ikke hørt om at det skal være noe problem å reise de ukene av svangerskapet og mente jeg kunne ringe jordmor hvis jeg fortsatt var usikker. Og jeg er dessverre usikker enda....huff, klarer ikke å bestemme meg :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte legen om reise til USA, og han sa det var ingen problem. Han sa at vi skulle dra og nyte den siste turen vi hadde uten barn, bare vi sammen.

Og har lest en tråd om det tidligere, og da var det en flyvertinne som svarte at de jobba som normalt, så lenge de ikke hadde noen plager. Så tror nok det går bra jeg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...