Gå til innhold

Han vil ikke ha pupp lenger :( Baby 5 uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg skikkelig deppa, for de siste 10 dagene har lillemann blitt værre og værre på å ville ha pupp.. Han slipper taket, hyler, før han tar tak og gjentar det hele igjenn.. Nå får han ikke i seg nok mat (er i nær kontakt med helsestasjon) og hadde gått ned noen gram og vil ikke ha pupp i det hele tatt, bare hyler... Så nå må jeg pumpe meg, for så å gi han på flaske.. Slitsomt, redd for å miste melka, deppa og føler meg som verdens værste mor... men prøver å bite tenna sammen, for vil virkelig amme, men nå er det på nippe før jeg ikke orker mer :( Skal en tur til barnelegen i dag, bare for å sjekke, for som helsesøster og alle andre sier, så gjør jeg alt riktig, han suger riktig når han først suger og de skjønner ingen ting.. Har det rett og slett helt forferdelig her :( Noen som har opplevd noe lignende???? (Har også bestilt time hos manual terapaut for å utelukke låsninger)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Dette høres helt likt ut som vi hadde det da jenta mi var på den alderen. Var rolig de 4 første ukene, så startet problemene. Hun ble mer og mer urolig, og vrei seg bare bort fra puppen. Hos oss var det en låsning i nakken som var problemene. Hun var sulten og prøvde å drikke, men vrei seg bort siden det var vondt. Men hun var jo ikke mett, prøvde igjen, og hylte. Etter noen behandlinger hos manuellterapeut ble det mye bedre.

For oss gikk det bedre når jeg brukte brystskjold. Så anbefaler at du prøver det. Fås kjøpt på apoteket. Da fikk hun letter tak, uten at hun behøvde holde vakumet på plass. Men når det sto på som verst, måtte jeg pumpe og gi på flaske. Dette resulterte i at hun begynte å foretrekke flaske. Så kom deg til manuellterapeut og prøv brystskjold, før babyen bare vil ha flaske.

Gjest Madolyn
Skrevet

Og hold deg til kun nr 1 på flasketuttene selv om babyen blir eldre (så lenge du fullammer/delammer)! Vi gikk over til tutt nr 2 som gir økt melkestrøm, og da begynte gutten å tulle ved brystet med èn gang.

Gjest Madolyn
Skrevet

Når har du fått time hos manuellterapeut? Hold oss oppdatert :D

Og klarer babyen din å ligge med hodet mot begge sider når h*n ligger på ryggen, eller er det en favorittside?

Skrevet

Har han en favorittside, eller en side som han liker mindre dårlig enn den andre? Har du prøvd med andre ammestillinger enn "den vanlige"? Ofte hjelper det om barnet får ligge med hodet i samme stilling på begge bryst, dvs med "tvillingstilling" på det ene og vanlig på det andre. Se http://www.ammehjelpen.no/video for beskrivelser og video.

Også liggende amming fungerer for mange, eller at han får ligge rett ut i senga di med deg stående på alle fire over (da er det ingenting om kan presse eller tøye på noen del av han som kan gjøre vondt).

Be legen om å sjekke ørene hans, om han har snev av ørebetennelse så kan det gjøre det vondt å suge. Suging av flaske er litt annerledes, så det hender det ikke er vondt (eller omvendt).

Det kan være lurt å prøve "langsom flaskemating" når du kombinerer amming og flaske (eller flaskemater i en kort periode). Se beskrivelse på http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating

Ellers er det viktig med kos og nærhet. Bær han mye, prøv gjerne amming i bæresjal/slynge (du finner video av det også på ammehjelpen.no), og prøv å kle av deg på overkroppen og ta av han alt unntatt bleien og la han bare ligge på magen/brystet ditt.

Skrevet

Anbefaler også brystskjold bare for å se om det hjelper, personlig synes jeg medela sine er bedre enn avent siden de er mykere.

Så må du se situasjonen utenfra og innse at det ikke er noe galt med deg og at du ikke trenger å ha dårlig samvittighet eller føle deg mislykka!:)

Håper det ordner seg!

Skrevet

Skal neste torsdag... Så får se da.. Nå har vi forsovit gitt opp foreløpig, og begynt med full pumping... Mye styr, men verdt det hvis vi får ting til å ordne seg etterhvert... ;) Han har klart en favoritt side, men prøver å få han til å sove med hodet andre veien, men han klarer å ligge begge veier...

Skrevet

Takk for mange tips... :) vi har prøvd alle mulige stilliger, ingenting hjalp... Han har en favoritt side, vi jobber med å få han til å ligge med hodet andre veien.. Legen har konstantert at han er frisk, så han er ett mysterium... slått meg foreløpig til ro med at vi har en veldig sta gutt, og har foreløpig gått over til full pumping og håper det går og at det løser seg etterhvert.. er helt rådvill og hadde ikke noe valg føler jeg... kjempe mye styr, og kjempe slitsomt med full pumping, men det er verdt det hvis vi får det til!!

Skrevet

Takk ;) Prøver å gjøre mitt beste, og syns dette er skikkelig kjipt, men prøver nå som sagt fullpumping, slit., men håper vi får det til ;) Så kanskje han tar pupp etterhvert... Lov å håpe :/ Brystskjold skal jeg få tak i og prøve! Legger han fortsatt til puppen innimellom, og han suger litt, men slipper igjen.. men han har hvertfall slutta å hyle!

Skrevet

Jeg ville absolutt gått til kiropraktor! Vi slet med samme, pga låsninger. Dette er ikke noe helsestasjonen/leger vanligvis vet noe om, så derfor gir ikke de noen råd om det. Men kiropraktor er tingen, bestill time!! Merket god bedring allerede etter 1 gang. Holdt med 3 behandlinger.

Det er mitt beste råd:))

Det er bra gjort å fullpumpe da, hold ut litt til, kanskje det ordner seg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...