Gå til innhold

Første kontroll?


Silje + marsbaby

Anbefalte innlegg

Har ringt til både jordmor og lege nå, men får ikke time før 5. september. Da er jeg 11 + 3. Er det vanlig tid å ha det på? Syns det er så fryyktelig lenge til ;)

Jordmor får jeg ikke time hos før jeg har vært hos legen, og legen får jeg ikke time hos før tidligst 5.. Syns de fleste her har de første kontrollee rundt denne tiden, eller alt har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg tror det er veldig individuelt nårtid man ønsker å ha sin første kontroll. På nr en var jeg veldig tidlig ute, alt var jo så nytt og fremmed. Men på de andre har jeg venta ganske lenge. Hvis man ikke har noe store problemer/plager eller føler at noe er unormalt, tror jeg ikke man trenger å bekymre seg for å komme for sent til kontroll. Lykke til videre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Skulle gjerne hatt det så fort som mulig omdet hadde vært opp til meg, men fastlegen jeg hadde var skikkelig negativ til at jeg var gravid og prata bare negativt når jeg var der for to uker siden (for andre tester og div). Så da ble det bytting, men det gjelder jo ikke før første neste mnd. Så får gjøre det beste ut av de neste ukene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk time hos legen da jeg var i uke 8+4. Jeg trodde at hun kom til å ta de nødvendige prøvene og slikt. Men alt vi gjorde var å fylle ut helsekortet, bestille fødeplass og snakke generelt om svangerskapet, siden det er mitt første. Jeg har fått en ny time til legen når jeg er i uke 14+5. Hun sa også at den ordentlige 1. svangerskapskontrollen ikke kom til å bli gjort før etter den første ultralyden, som bruker å være rundt 17.-19. uke. Så min lege virker som å ha veeeeldig god tid. Jeg har derfor bestillt meg en privat ul-time i uke 11+6. For jeg har et stort behov får å se at det er liv i "heimen". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har første kontroll i dag, og jeg er nå ca 11+4.

1 kontroll er som regel mellom uke 9 og 12, så ikke unormalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på mandag. Da er jeg 10+4. Det er ikke så veldig mye som skjer på de første kontrollene. Det begynner å bli spennende når legen kan høre hjertet slå utenpå magen:) (syns jeg da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ha time fredag neste uke - 10+4, fikk egentlig nesten to uker etter det (som hadde blitt 12+1), men fikk en 'ekstratime', men det var mer for at det ikke skulle kollidere med jobben for mye. Så lenge du føler deg i fin form er det ikke noe stress med å komme seg til legen - og føler du deg dårlig så må du jo ringe og be om å få time basert på det. Skal til jordmor en måned etter legetimen. Regner med at dette er din første?

Prøv å få jordmortime ganske kjapt etter legetimen, for jordmoren har som regel bedre tid og kan svare på alt du måtte ha av spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på kontroll idag 10 + 5. Fikk høre hjertelyden:-D

Det er ikke forventet at man hører det så tidlig, men det er fullt mulig.

Jeg er nok en av de heldige. Har også hørt det tidlig i mine to tidligere svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i 9. uke nå, og har allerede vært til legen to ganger. Første gang var jeg fem uker på vei, og legen nok en hel haug med prøver. Hun sa jeg skulle komme igjen om to uker, så det gjorde jeg. Denne gangen sa hun at det var to obligatoriske timer hos legen før jeg kunne begynne å gå til jordmor. Og at det var for tidlig å måle på magen, høre etter hjertelyd osv... Det virket nesten som hun bare ville bli ferdig med disse to legetimene, så jeg kunne fortsette hos jordmor. Jeg har bestilt jordmortime til uke 12, og det ser jeg en god del mer fram til. :) Jordmoren er jo eksperten på dette her, og i tillegg er hun mye mer engasjert i oss gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viste at jeg var gravid fra 4 uke. Men valgte å dra til legen i uke 8. Da ble alle prøver og alt ordnet. Ble sendt på tildlig ul for var litt usikker på ukene men det stemte :) fikk se hjerteslag og alt<3. Fikk time til ordinær ul 20 okt. Det blir uke 18:) Skal til jordmor eller lege i uke 12 men kunne velge hvem jeg ville til, har ikke helt bestemt meg enda. Tror det er veldig forskjellig på legene hvordan de gjør det med kontroller. Noen har rett og slett for lang pasientliste så de ikke har tid til oss gravide, noe de absolut burde. Synes det er ille at ting skal ta så lang tid.!! Vil jo vite at alt er ok så fort som mulig.!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...