Gå til innhold

Første svangerskapskontroll lite beroligende


Fru Eriksen

Anbefalte innlegg

Spent og ivrig dro vi på første svangerskapkontroll idag. Kom imidlertid ut av legekontoret en smule skuffet.

Legen fylte inn en del skjemaer, kjente litt på magen, lyttet litt med stetoskopet, rynket på øyenbrynene og vips så stod vi på gangen uten å ha fått en eneste uttalelse om svangerskapet eller et eneste ørlite smil.

Jeg tok blodprøver, blodtrykk, og veide meg inne på laboratoriet, og der var de veldig flinke. Men var alt i orden, eller var det ikke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt var nok slik det skulle, hvis ikke hadde legen sagt det eller undersøkt deg noe mer. Det nok mest sannsynelig bare en lege som ikke er veldig utadvent eller viser spesielt glede eller omsorg.

 

Men jeg kjenner likevel igjen følelsen; var på ul i går og hun viste omsorg og glede for oss men var veldig rask, og lurer nesten på om hun fikk sjekket alt som sjekkes skal.

 

Men jeg har egentlig selv konkludert med nå at disse legene og de som gjør diverse undersøkelser er så trent at de mye raskere enn vi forstår, klarer å fange opp hvis det i det hele tatt skulle være noe der å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var skikkelig skuffa jeg og.

Har alltid hatt god kontakt med fastlegen min, men denne gangen følte jeg det var utenfor hennes kompetanse.

Tok blodprøver, fylte ut skjema, søkte om sykehusplass og hun ba meg ta kontakt med jordmor og gynekolog.

Yahoo :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ikkeno morro det der nei. Var hos gynekolog selv idag, og fikk se at alt var i orden, så er beroliget:) Håper du får time hos jordmor eller gynekolog fort så du også får en bedre opplevelse. For jammen har det mye å si at man blir behandlet på en ordentlig måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veldig fornøyd med fastlegen min på alle mulig måter, men da jeg ventet førstemann var det helt tydelig at hun var mer komfortabel med at jeg gikk til jordmor og fikk oppfølging der. Det var en veldig positiv opplevelse med en svært engasjert og omsorgsfull jordmor. Etter fødselen dro jeg tilbake til fastlegen (hadde en traumatiskk fødsel) og fikk nok en gang fin oppfølging hos henne. Jeg tenker at hun henviste meg til jordmor fordi hun vet at graviditet ikke er hennes spesialfelt eller største interesseområdet. Nå har vi flyttet og jeg har fått mannlig fastlege som åpenbart har større interesse for graviditet. Han gjorde det tydelig at jeg kunne gå til ham eller jordmor i kommunen, men at jeg primært skulle komme til ham om jeg fikk komplikasjoner eller lignende. Tenker jeg kanskje prøver en kombinasjon i dette svangerskapet, litt avhengig av hvordan det oppleves å være hos jordmor - som jeg fikk vite var overbooket da heg ringte for å avtale time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3

En grunn til at jeg kun går for papirer og blodprøve hos legen min, han har ikke tid, og han eier ikke lyst til å følge opp svangerskap. Men han har sagt det selv da "jeg er ikke flink med svangerskap, du får gå hos jordmor" ;) Var hos legen i uke 7, og sa at jeg husket fra sist, og skulle gå til jordmor for resten :)

På tidlig UL derimot, følte vi oss utilpass, de var to i rommet, begge så på skjermen, og pekte og mumlet seg imellom, så tok de et bilde, og vips så sto vi på gangen. Eneste komentar: "Der er hjertet", men vi rakk så vidt å se det, for ingen av de pekte på det eller noe, og alt så det samme ut for våre øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...