Gå til innhold

Navn fra bøker, filmer osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man tenker kanskje ikke over det, men vi har en drøss navn i bruk som kan assosieres til bøker, filmer og spill. Derfor syns jeg det er litt morsomt når noen steiler over at folk kaller barne sine Nemi eller Ronja ;o)

Her er de jeg kommer på - dibberne vet sikkert om enda fler;

Emil

Mio

Birk

Mattis

Bjørn

Silas (fra barnebøkene, ikke bare fra DaVinci-koden)

Albert

Victor

Mario

Hugo

Harry

Robin

Tommy

Peter

Cato

Eowyn

Arwen

Lotta

Malin

Hermine

Aurora

Sokrates

Guro

Erle

Milla

Annika

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen som steiler av Ronja da? Trodde det var et vanlig navn jeg...

Skrevet

Oliver

Albert

Matilde

og sikkert fler også som jeg ikke kommer på i farten....

Skrevet

Kjære Tanta, Sokrates er et GUTTEnavn!!!! Bare så du vet det sånn til senere osv...

Skrevet

Det store flertall av navn har vel på et eller annet tidspunkt blitt brukt i litteratur, film e.l.

Jeg synes likevel det er tydelig forskjell på navn som kan assosieres til noe, og navn som i all hovedsak assosieres til noe (som f.eks Nemi til tegneseriefiguren).

Skrevet

Skriver under Pila, for hvilke navn finner man vel ikke i litteraturen? Det er jo mange, omtrent de aller fleste. Allikevel tenker jeg ikke slik at; "oi, heter ungen din Aurora, er hun oppkalt etter historiene til Anne Cath Vestly, eller har du funnet navnet i Amalie Skrams Forrådt?" Det er en stor forskjell mellom det å kalle ungen din Birk Mio og det å kalle ungen din Guro.

Skrevet

Birk! For et fantastisk navn! Tror jeg må prøve på en lillebror til etterhvert gitt... :-)

Skrevet

09:15 - jeg vet, jeg veeeet...lol

Skrevet

Er jo himmelvid forskjell her da. I tilfeller som Emil, Mattis, Bjørn og de fleste av de andre navnene du nevner, har forfatteren gitt figuren et allerede eksisterende, mer eller mindre vanlig navn. Ronja og Nemi er konstruerte navn som forfatteren har funnet på selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...