Gå til innhold

Allergi mot katter?

Gjest Hellokitty03+09+13+13

Anbefalte innlegg

Gjest Hellokitty03+09+13+13
Skrevet

Min eks er litt allergisk mot katter. Vi har vært på besøk hos folk med katt men har aldri sett han reagere. Men har sier han er det. Og det slo vist ut på en strek test han tok for mange år siden. Men det jeg lurer på er hvis jeg og barna får oss katt, hva kan jeg gjøre for at han ikke skal reagere når barna skal til han? Han sier han ikke kan ha barna hvis jeg får meg katt. Men må vell være noe som kan gjøres for at han ikke skal merke at vi har katt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lyder jo ikke som han reagerer så voldsomt. Selv er jeg allergisk men ikke så ille at jeg ikke kan være sammen med folk som har katt. Det som er viktig for meg er at jeg ikke overnatter/er en hel dag i et hjem hvor det ferdes katt eller allermest: At jeg ikke får "kattepartikler" inn i mit eget hjem. Det er vel sikkert det han er redd skal skje.

Det jeg må gjøre om jeg har besøkt folk med katt er å dusje og ta på meg rene klær med en gang jeg kommer hjem. Da stopper prosessen og ting roer seg ned. Jeg kan ikke si at jeg har opplevd det som et problem å få folk på besøk som har katt hjemme hos seg selv men vi er jo forskjellige.

Går det an å foreslå at ungene skifter klær med en gang de kommer til ham. Så kan han ha rene klær til dem liggende hos seg? Evn dusjer om han opplever det som nødvendig?

Det er jo skikkelig dumt om det skal ødelegge for at dere kan ha katt....

Skrevet

Jeg er selv ganske allergisk. Men vi har to katter. :-) Jeg tar allergi tabletter hver dag, og klør meg ikke i øynene med engang jeg har koset med kattene. Dette fungerer helt fint. Man blir også mer tolerant ovenfor egne katter. Merket mer allergi når vi fikk ny katt, men det gikk etterhvert over igjen.

Så hvis han er villig til å ta allergitabletter, burde det gå bra.

Skrevet

Man kan ikke alltid SE en allergisk reaksjon. Hvis jeg er i nærheten av katter, eller klær som har vært i kontakt med katter, så begynner det å klø og svi i lungene, og det kan bli vanskelig å puste ordentlig...

Det kan hende at han ikke ville reagere så mye hvis ikke barna tar med klær og leker fra deg, og at de dusjer så fort de kommer til han.

Men seriøst, hvis han sier at han ikke kan ha barna hvis du får deg katt, da håper jeg virkelig at du lar være... Ville være veldig egoistisk å ødelegge forholdet mellom far og barn på grunn av en katt!

Skrevet

Jeg vil gjerne presissere en ting:

Jeg mener ikke, at han skal lide med allergien pga at ungene gjerne vil ha katt - men det er mange grader av allergi, og hvis man kan ta et par forholdsregler som gjør at han ikke reagerer, da kan man kanske gjøre alle fornøyd likevel. Jeg gruer meg selv til den dagen mine unger gjerne vil ha f eks katt fordi jeg er nødt til å si nei selvom jeg elsker dyrene og mener at det er bra for barn å få vokse opp med dyr - og det har jeg skikkelig dårlig samvittighet for. Det kjennes virkelig egoistisk.

Men hvor går grensene egentlig her: De er gått fra hverandre. Skal han da stadig få lov å styre, om hun kan ha dyr? Hva om hun finner en ny kjæreste som har katt fra før. Skal han da være tvunget til å avlive katten for å kunne flytte sammen med henne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...