Gå til innhold

Forskjell på Lecitinmerkene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var veldig mye plaget med tette melkeganger og klumper i puppen i første ammeperiode. Hadde to brystbetennelser før jeg fant ut om Lecitin. Det forandret alt, og jeg ble helt kvitt klumper i puppen.

Nå i andre runde ventet jeg med Lecitin- ville se om jeg trengte det. Det ble en smertefull uttesting da jeg fikk brystbetennelse igjen. Startet selvfølgelig med Lecitin igjen, og det har gått fint i tre måneder.

Jeg har alltid brukt kapslene i den brune boksen- frem til nå da helsekosten bare hadde en type med hvit boks. To dager på de kapslene og vips så sitter jeg her med en kjempekul i puppen og venter på fortsettelsen....

Kan merkebyttet være årsaken? Er ikke Lecitin det samme? Jeg spurte selvfølgelig da jeg kjøpte, men hun i butikken visste vel egentlig ikke noe om det.

Har dessverre også en annen teori: jeg har fått veeeldig lite søvn de siste nettene på grunn av at Lillegull har sovet så urolig og ville ha mat ofte. I tillegg skal vi ha dåp til helgen og jeg har nok stresset litt med planlegging av hva som må forberedes når. Kan det være med på å klumpe puppen?

Uansett, gjør det jeg kan for å løse opp svineriet, men tenker også litt 'worst case' med brystbetennelse fire dager før dåp :(

Hadde det sist og!!! Var helt i koma og husker egentlig ikke så mye fra dåpsdagen til Storegull.

Frustrert!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff det hørtes ikke noe særlig ut. Jeg har også vært hyppig plaget av tette melkeganger. I vinter var jeg sammenhengende syk med brystbetennelse i 2 måneder, pyton.... Jeg har brukt lecitin i den brune boksen og aner ikke om denne hvite du nevner, men det har hatt lite effekt på meg. Stress derimot kjenner jeg igjen at kan forverre plagene, ofte fordi man kanskje da glemmer puppen litt og vips kan klumpe utarte. Det som virkelig har hjulpet meg er varmeputene fra ammehjelpen, med en gang jeg kjenner klump, legger jeg den i bhen og masserer under amming og vips er det vekk. Håper det ordner seg, lykke til!

Skrevet

Jeg kjenner ikke til lecitin-merkene, men sjekk at det er samme mengde i dem. Anbefalingen fra Ammehjelpen er 2400 mg lecitin morgen og kveld, altså 4800 mg i døgnet, men om en kapsel er feks 1000 mg i "den hvite" pakken går det helt sikkert fint å ta 5 stk i døgnet. Det pleier stå mengden virkestoff på pakken. 1000 mg = 1g.

http://ammehjelpen.no/artikkel/103/Tette-melkeganger-forebygging

Samtidig er det veldig sannsynlig at stress påvirker det. Adrenalin motvirker oxytocin som styrer utdrivningen, og fører så vidt jeg vet også til at blodkarene trekker seg sammen. Det vil jeg tro påvirker melkegangene også, og det er lettere å bli tilstoppet. Kanskje lillemor har villet die oftere fordi det kom mindre melk fordi utdrivingen er hemmet av adrenalin - eller så kan det være økedager, det kommer typisk i "dåpsalderen" (3 mnd).

http://ammehjelpen.no/artikkel/10/%C3%98kedagerokedogn

http://ammehjelpen.no/artikkel/148/Utdrivningen-hva-pavirker-den

Mine råd er derfor å slappe av, spis mer lecitin, bruk varmeputer/varmeflaske og gjerne pustetekniikker fra yoga eller andre avslappingsøvelser om du har noen slike på lur. Det BLIR jo dåp på søndag uansett hvor mye eller lite du stresser, så kanksje det er på tide å kalle inn familie og venner til en minidugnad om du synes det blir mye stress på dere akkurat nå.

Skrevet

Det er forskjell på konsentrasjonen hos ulike merker. Jeg bruker Nature's sunshine (hvit boks), og må ta flere kapsler daglig for å komme opp i doseringen som ammehjelpen anbefaler. Ammehjelpen henviser til kapsler med høyere konsentrasjon.

Har du blitt noe bedre nå? Håper det....

Skrevet

Tusen takk for svar, dere gode jenter.

Jeg tok det helt med ro og lå med varmepute på puppen i to døgn, så ble jeg kvitt den :)

Det ble dåp og alt bra, og så vips er kulen tilbake igjen :( Jeg har spist økte doser Lecitin (tilpasset riktig konsentrasjon), og synes jeg har fått tømt bra...men tydeligvis ikke bra nok. Håper natta gjør susen, ligger i alle fall med varme og så må Lillegull hjelpe med resten.

MEN, i morgen drar jeg til annen helsekost og kjøper Lecitin på brun boks- uansett verdt forsøket siden jeg har vært helt frisk med dem og nå blir plaget med en gang på nye.

Skrevet

Si fra om hvordan det går fremover da? Er interessant for meg som ammehjelper å høre om erfaringer med lecitin, selv om jeg ikke kan anbefale ekelte merker fremfor andre. Iallfall greit å vite om noen merker forskjell på dem.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei Iillenims

Etter rolige dager og masse amming OG at jeg fikk tak i Nature's Sunshines Lecitin har klumpene holdt seg borte!!

Man kan si hva man vil, og Lecitin bør jo være det samme uansett merke, men jeg kommer ikke til å bytte igjen.

Holdt meg helt "klumpefri" i forrige ammerperiode etter å ha begynt med Lecitin fra Nature's Sunshine, og denne perioden og, med unntak av den uka jeg brukte et annet merke.

Kanskje det er noe med sammensetningen her som passer meg bedre?

Kan være anderledes for andre.

Lykke til videre som ammehjelper :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...