Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #1 Skrevet 9. august 2011 Lurer litt på når folk ble sykemeldt, om det var for resten av svangerskapet og begrunnelse? Sliter sånn med bekkenet, men føler at det er "nedtur" å sykemelde seg. Trenger derfor å høre litt hva andre har gjort.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #2 Skrevet 9. august 2011 Ja, jeg ble sykemeldt sist jeg gikk gravid. Jeg ble først sykemeldt for svangerskapskvalme, kasta opp nesten hele døgnet til ca uke 8. Så senere for bekkenløsning fordi de ikke kunne tilrettelegge. Jeg jobba på bensinstasjon og ofte 5-6 timer alene så kunne ikke bare gå å sette meg å ta en hvil.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #3 Skrevet 9. august 2011 Jeg ble sykemeldt pga bekkenløsning en mnd før permisjon. Enkel sak sa legen og beordet meg hjem. Følte selv at jeg var "svak" som ikke gikk tiden ut, men samtidig må man her tenke på hva som er best for barnet. Du skal jo klare å ta deg av babyen når den kommer til verden også. Det er ikke slik at bekkenløsningen plutselig forsvinner etter fødsel heller. Lytt til kroppen - ikke hjernen i dette tilfellet:)
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #4 Skrevet 9. august 2011 Første svangerskap ble jeg sykemeldt i uke 21, da hadde jeg vært kvalm døgnet rundt hele tiden (spydde ikke). Jeg var slank i utgangspunktet, men halvveis i svangerskapet var jeg blitt direkte mager. Jeg hadde masse kynnere hele dagen og legen var bekymret for at jeg skulle gå i fødsel, kunne ha regelmessige kynnere i mange timer, hvert tiende minutt mens jeg lå rolig, oftere om jeg var i bevegelse. Jeg hadde veldig lavt blodtrykk, svimlet hele tiden og måtte plutselig sette meg ned, et par ganger måtte jeg bare legge meg ned på gulvet på jobb for ikke å besvime. Jeg slet også med bekkenet, hadde bekkenløsning som klemte på isjiasnerven så jeg klarte ikke legge vekt på det ene benet i det hele tatt. Sto med hele tyngden på det ene benet hele tiden, og bekkenet ble ikke akkurat bedre av det.. Var sjefen min på jobb som med bekymret mine lurte på om det ikke var på tide å trappe ned snart. Jeg så direkte syk ut, blek med digre søppelsekker under øynene, smertegrimaser jeg ikke hadde sjangs å holde tilbake når jeg beveget på meg osv. Jeg hadde ikke lyst til å bli sykemeldt, ukene til termin ville jo bli dobbelt så lange om jeg skulle være hjemme alene og kjede meg. Men samtidig var jeg jo helt på felgen og følte meg sykere enn jeg noengang har vært før, var totalt tappet for krefter. Var på kontroll hos jordmor og hun undersøkte meg før hun hentet legen, legen så på blodtrykket, vekten som gikk nedover, posene under øynene osv og mente jeg var nødt til å bli sykemeldt nå, jeg hadde tross alt noen fler enn meg selv å tenke på. Fikk streng beskjed om å gå hjem å ruge, rolige dager, små måltider, gå rolige turer, sove litt midt på dagen osv. Rett og slett ta vare på meg selv. Så da ble jeg først 50% sykemeldt i fire uker og deretter 100% sykemeldt ut svangerskapet. Andre svangerskap hadde jeg de samme utfordingene, men fikk i tillegg svangerskapskløe. Så da ble det jevnlige turer til sykehuset til kontroller, i tillegg til at kløen er så ekstrem at jeg aldri sov mer enn 2 timer før den vekket meg og jeg måtte opp å "kjøle ned" kroppen med dusjer, kalde kremer fra kjøleskapet osv. Totalt utslitt ble jeg sykemeldt i uke 29.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #5 Skrevet 9. august 2011 Ble sykemeldt de siste to ukene før jeg gikk ut i permisjon. Da ble det ganske tungt å arbeide, jobber som renholder. Hadde også vondt i magen som hadde vært i klem hele dagen, pluss jeg var supersliten. Men var heldig og slapp bekkenløsning og andre plager da, bare litt morgenkvalme gjennom hele svangerskapet!
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #6 Skrevet 9. august 2011 Jeg ble sykemeldt i uke 4 - fordi jeg trodde jeg hadde en magevirus. Så snart som jeg testet positiv og fant ut at jeg "bare" var gravid to dager senere, gikk jeg tilbake på jobben med det samme. Jobbet helt frem til permisjonen, uten å måtte være hjemme en eneste dag. Det må sies at jeg jobber på et kontor da og jobben er veldig rolig og ikke fysisk krevende.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #7 Skrevet 9. august 2011 Både forrige svangerskap og dette har vært høyrisikosvangerskap, og jeg har hatt komplikasjoner av en slik art at jeg hadde satt barnets liv og helse i fare ved å være i full jobb. Så da har jeg vært hjemme, lyttet til kroppen min og gjort ALT for at barnet skulle få en best mulig start i livet. Dette svangerskapet har vært vanskeligere enn det forrige, og jeg ble sykemeldt allerede i uke 4. Sist jobbet jeg delvis til jeg var ca 7 mnd på vei. Jeg synes også at det er nedtur å sykemelde seg, og jeg har måttet ta mange runder med meg selv. Samtidig vet jeg at barnets liv og helse er viktigere enn jobben min. Rart at det likevel skal være så vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #8 Skrevet 9. august 2011 Jeg har vært plaget med ekstrem kvalme i begge mine svangerskap. Kvalmen har kommet før positiv test, og vart til rundt uke 16. Jeg har da vært 100% sykemeldt, og ligget hjemme og kastet opp natt og dag. I perioder også innlagt med intravenøs næring.... Heldigvis har kvalmen gitt seg i begge svangerskap, og jeg har kunnet jobbe noen mnd før permisjon:-)
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #9 Skrevet 9. august 2011 Niks, ble ikke sykmeldt, selv om jeg i 2. svangerskap fikk ekstrem svangerskapskløe og sov minimalt. Var ikke i jobb, da, men studerte full tid. Var på siste ekskursjon med studiet nøyaktig en uke før fødsel, med krykker pga. bekkenløsninga, og var tilbake og tok eksamen da barnet var 11 dager gammelt. 1. svangerskap var en helt annen historie. :-)
Fru Vestøl Skrevet 9. august 2011 #10 Skrevet 9. august 2011 Jeg har jobbet 100 % hele tiden, men så har jeg jo hatt sommerferie siden 22. juni og, da (er lærer). Spørs om jeg hadde orket å jobbe nå. Har termin 11. september, så jeg rekker ikke begynne i jobb igjen da jeg går ut i permisjon 15. august, samme dag jeg egentlig skulle begynt på jobb... Så jeg har vært heldig og hatt masse fri, selv om jeg egentlig ikke hadde trengt det. Men er absolutt ingen nedtur å sykmelde seg. Veldig mange som gjør det... Bare lytt til kroppen din du!
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #11 Skrevet 9. august 2011 Hvorfor er det nedtur å bli sykemeldt? Du er ikke i form, så da er det sånn det er! Lytt til kroppen! Jeg gikk rundt med lavt blodtrykk fra uke 23. I tillegg fikk jeg bekkenløsning og veldig mye vann i kroppen. Var veldig sliten, svimlet osv. Jobben min ble tilrettelagt så godt som mulig, men til slutt måtte jeg kaste inn håndkle fordi det ikke ble satt inn vikar da ANDRE på jobb ble syke. Jeg er ped. leder i barnehage. Jeg var sykemeldt 100% fra uke 23.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #12 Skrevet 9. august 2011 Ja. Jeg gikk lenge rundt med et blodtrykk på 90/50 og var mye svimmel og kvalm. pga dette datt jeg ned trappa på jobben fordi jeg svimte av. Hadde svimt av 5-6 ganger før dette. Da turte ikke sjefen å ha meg der lenger og legen sykmeldte meg. Nedtur ja, men må man så må man. Kan du ikke gå på aktiv sykmld kanskje? Eller få leid inn en ektra utenpå deg. NAv støtter slik. Så kan du være der og gjøre det du orker.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #13 Skrevet 9. august 2011 Første svangerskap var jeg nettopp ferdig som student, men jeg kunne ikke jobbe da det var store komplikasjoner fra dag en. Andre svangerskap sto jeg i jobb til to uker før fødsel, da gikk vikariater mitt ut.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2011 #14 Skrevet 9. august 2011 Jeg var sykemeldt gjennom nesten hele svangerskapet fordi jeg måtte slutte på tablettene mine som jeg tok for å holde PTSDen under kontroll fordi de kunne skade barnet. Det førte til ukontrollerte grinetokter og generelt dårlig psyke - som ikke lot seg kombinere med den jobben jeg hadde.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #15 Skrevet 10. august 2011 Jeg ble sykemeldt halve svangerskapet. Jeg er veldig glad for at sjefen min sa hun ikke ville ha meg på jobb lenger, jeg hadde nok prøvd å holde ut lenger uten kommentaren hennes. Jeg kjenner det enda i bekkenet, så jeg holdt vel ut litt vel lenge. I andre svangerskap var jeg ikke sykemeldt. Men jeg var flink fra start til å passe meg, hadde jeg tatt kroppens hint om ting jeg ikke burde gjøre og kunne gjøre og når jeg måtte slappe av så hadde det kanskje gått bedre i første svangerskap. Også brukte jeg sykkelen veldig mye i andresvangerskap, det og ett varmt bad var det som lindret bekkenet best. Samme jobb under begge svangerskap.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #16 Skrevet 10. august 2011 Første gang ble jeg ikke sykemeldt. Andre gangen ble jeg det på grunn av en migrene som tok helt av. Fikk synsforstyrrelser av "ingenting" - og tålte ikke noen form for stress.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #17 Skrevet 10. august 2011 Sykemeldt i to uker for en mindre eggstokkbetenelse. Så over på svangerskapspenger da min jobb er farlig for fosteret. UKE 19
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #18 Skrevet 10. august 2011 Jeg fikk sykemelding en uke grunnet problemer med fosteret. Tok deretter ferie og avspassering resterende av svangerskapet, siden jeg er lærer.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #19 Skrevet 10. august 2011 Sykemeldt i begge svangerskap, første etter 8 mnd pga regelmessige kynnere/premature rier/truende fortidlig fødsel.. Andre gangern etter fullgått 7 mnd. Samme årsak som med første. Gikk likevel 14 dager over tiden...:-/
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #20 Skrevet 10. august 2011 Jepp, har migrene som bare ble verre og verre utover i begge svangerskapene mine. Gikk med skallebank hele tiden. Første svangerskap bet jeg tennene sammen og holdt ut, men ved det andre gikk det bare ikke, og jeg ble til slutt 50% sykmeldt siste trimester.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #21 Skrevet 10. august 2011 jeg ble i uke 5 - kvalme. Ingen nedtur å bli sykmeldt, men det er jo noe som heter gradert sykmelding også.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2011 #22 Skrevet 10. august 2011 I de to første svangerskapene var jeg sykmeldt fra 2. trimester pga invalidiserende bekkenløsning. Denne gangen har jeg ikke blitt sykmeldt i det hele tatt, 1 uke til permisjon. Har samme jobben som i 2. svangerskap, men kroppen har tydeligvis tenkt å være snillere med meg denne gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå