Gå til innhold

Hvor mye og hvor ofte spiser deres små på 2 mnd???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Hei

Jeg har en liten gutt på 11 uker som ved fødselen 3 uker før termin veide 3818 gram. Vi var på kontroll for 2 uker siden og han veide da 5595 gram. Helsesøster mente dette var for mye og at spedbarn bare skulle ha 10 prosent av kroppsvekten sin med mat. For gutten min sin del vil det si ca 600 ml i døgnet. I tillegg så mente hun at jeg burde tynne ut melken ved å bruke noen måleskjeer mindre med pulver. Han får bare mme da jeg ikke har melk. I tillegg måtte jeg gi han vann i mellom måltidene så han ikke skulle bli så sulten.

Jeg synest dette virker veldig merkelig. Skal ikke små barn få mat når de gir uttrykk for sult og spise til de er mette??

Kan jo også si at jeg har slitt med overvekt siden barndommen ( tvangspising) og barnefar er også overvektig. Jeg er jo selfølgelig redd for at gutten vår skal få det samme men det er jo alt for tidlig å bekymre seg for det.

Hvor mye og hvor ofte spiser deres nurk??

Er takknemmelig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke de var så voldsomt mye å veie ved 10 uker. På 6 ukerskontrollen veide min gutt 4940. han veide 2590 når han ble født 1,5 uker etter termin, og hadde lagt på seg godt og vel en halv kilo i uka de 3-4 ukene før kontrollen. Nå er han snart 8 uker og vil tro han veier mellom 5,5 og 6 kg (rundt 55 cm).

Jeg ammer så jeg vet ikke helt hvor mye han får i seg, men han vil ha (og får) mat hver annen time på dagen og 1-2 ganger på natta (det er natt mellom 19 og 07). De gangene jeg har gitt han flaske har han tatt rundt 140 ml nan før han snur seg vekk og er mett.

De sier jo at man ikke kan få for tykke barn om man ammer, men det er kanskje anderledes når man gir mme. Kanskje hs er litt bekymret siden dere begge har historie med overvekt? Om du er usikker eller ikke stoler helt på hennes vurderinger synes jeg du skal snakke med en annen hs, gjerne på en annen helsestasjon.

Skrevet

Jenta vår er 10 uker og spiser 5 X 150 ml (altså 750 ml) til vanelig, men noen ganger spiser hun både 1 og 2 ganger ekstra. Nå vet jeg ikke helt hva hun veier (skal på kontroll til uka), men hun er da helt "normal".

Skrevet

Hei. Min gutt på 9 uker spiser hver tredje time. Ammer, så vet ikke helt hvor mye han spiser, men tipper rundt 100 ml. Pleier å være fornøyd med det når vi har pumpet. Han veide 3380 da han ble født, og i overkant av 4000 g på 6 ukers (var bare 5 uker da). Har ikke veid han nå, men tipper han veier rundt 5 kg. Når han får MME pleier han å spise rundt 110 ml før han er fornøyd. De sier jo at de ikke kjenner så godt at de er mette ved flaskemating, så vi pleier å ta 2-3 pauser om han får flaske. Får det ca 1 g i døgnet. Synes kanskje det er litt tidlig å innføre restriksjoner på hvor mye et spedbarn skal spise, så lenge han er så liten. Vet at endel HS hauser seg litt opp over diverse, så prøv og ikke heng deg for mye opp i det:-)

Skrevet

Snuppa vår er 7 uker og en dag i dag. Hun veier 5830 gram og er 59.3 cm. Hun veide 4195 gram da hun ble født. Jeg ammer henne og hun får pupp når hun ber om det.

Skrevet

Når jeg var hos hs sa hun at de skulle ha 15% av kroppsvekten. Siden jeg slet med amming og måtte åumpe skrev jeg i en bok hvor mye og hvor ofte gutten fikk flaske. Jeg gikk i tillegg og fikk hjelp på ammeppli klinikken på Riksen. Jeg hadde da med boka hvor jeg fulgte ganske nøyaktig 15% regelen,hun mente gutten trengte mye mere mat enn det?! (hun ville at han da skulle spise minst 100-120ml og da var han 2 uker) Han veide 4020 da han ble født. På 6 ukers kontrollen veide han 5020 og hadde da lagt på seg innenfor normalen. Han er nå 10 uker og jeg er spent på hva han veier på 3mnd kontrollen. Jeg syntes personlig han er litt små spist,spiser mellom 70-120 ml mme pr måltid,men jeg er ikke så nøye på hvor ofte han spiser. Han må nok ha mat hver 2-3 time unntatt om natta...Syntes det var en merkelig ting av din hs og si. Jeg spurte min hs om vi måtte være forsiktige siden jeg har hørt at babyer som får mme legger fortere på seg,men da sa hun at det skulle vi ikke tenke på nå i det hele tatt. 600 ml i døgnet syntes jeg høres veldig lite ut...og ja jeg er helt enig,skal du gi deg med matinga halveis da? Det blir det lite koselig stemning av etterhvert:/ Det er jo når de blir eldre at man må være flink og aktivisere dem ikke gi dem for lite mat mener nå jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...