Gå til innhold

Lar sønnen (9 år) spille blodige (18+) PS3 spill.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så frustrert over kjæresten som lar sønnen sin (som han har på heltid) spille blodige PlayStation3 spill som inneholder masse blod og drap. Her er det snakk om spill med aldersgrense 16 og 18 år.

Jeg føler ikke at jeg har noe rett til å blande meg heller, da jeg bare er "stemor" for barnet. Uansett om at jeg overhode ikke liker at et så lite barn spiller slike groteske og blodige spill!

Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har samme problem med kjæresten min, som lar sønnen sin på 8 år se på filmer som inneholder sex, vold, blod og gørr. Helt upassende i mitt hode. Men det er ikke min sønn og jeg kan ikke bestemme hva han får lov til og ikke. Eneste unntaket er når vi er hjemme hos meg, for der er det jeg som er sjefen.

Skrevet

Min sønn på 8 spiller også slike spill.

Skulle jo ønske han ikke ville det eller var int. i det.

Men jeg snakker veldig mye med han om alt det han ser.

Og han er veldig smart , over gjennomsnittet, han vet at dette er noe som spilles på tv, ikke gjøres i virkeligheten.

Han tar ikke skade av det.

Han hadde heller ALDRI vært slem mot et annet barn.

Man må se an banet sitt før de får lov til slikt.

Hvis stebarnet ditt er en mobber og en som kan bli voldelig mot andre så burde han selvfølgelig ikke få lov.

Skrevet

Jeg hadde klikket på han og sagt at slikt gjør ikke ansvarlige foreldre - og grunngitt hvorfor.

Hvor er moren?

Skrevet

.....Det sa vel mammaen til Breivik også!

Skrevet

Ja bland inn massemordere du. Smart !

Skrevet

Selvfølgelig kan man si det til kjæresten sin at man selv ikke synes det er ok, men man har faktisk ingen rett til å verken bestemme eller klikke. Det er hans barn, ikke hennes og da er det til syvende og sist han som bestemmer, ettersom dette ikke på noen som helst måte går ut over henne.

Skrevet

13.49. Er du ikke rett i hodet ditt? Tenker du ikke på ringvirkningene? Tenker du ikke over at hva ditt barn får lov til, får ikke andre barn lov til og at det fort kan bli et krav for andre 8-9 åringer i hans miljø at de også skal leke med slike spill?

Det er en grunn til at det er aldersgrense...

Hilsen en som jobber med barn og adferdsproblematikk og kan fortelle deg om mange ungdommer som har et forvaklet syn på vold fordi nek som deg ikke gjør jobben sin.

Skrevet

Holder med deg 13.53. Jeg har en sønn som er 7 nå, og hadde jeg funnet ut at en venn av han hadde fått lov til å spille slike spill, hadde han ikke fått lov å gå på besøk til han.

Skal love deg at jeg ikke har høye tanker om foreldrene der heller..

Skrevet

Det er en GOD grunn til at det er satt de aldersgrensene som er satt på slike spill (filmer også).

Anonym 13:49 - du skriver "han tar ikke skade av det". Hva vet du om det? Tror neppe du klarer å se inn i fremtiden. Man kan heller ikke "se ann barnet sitt før de får lov til slikt", når de er 8/9/10 år etc.

Selv "kjenner" jeg en gutt på 5 år som spiller Tekken3 på sin PS3, foreldrene ser ikke problemet med det. 5 åring vs. spill med grense 18 år... Nei ærlig talt!!!

Skrevet

Nek ? Takk ,

Jeg syntes vel heller at voksne mennesker som kaller noen de IKKE kjenner for nek er nokså spesielle !

Alle vennene til min sønn spiller faktisk de samme spillene hjemme,

men det får være deres foreldre jobb og følge opp.

Håper de også bruker så mye tid og tanker og omsorg på barna sine som jeg gjør .

Jeg kan ærlig talt fortelle deg at jeg har god utdannelse , er verdens beste mor og at mine barn er de mest stabile og snille og lykkeligste barna jeg noen gang har møtt.

Kanskje dine barn ikke er utrustet til å se litt blod,det vet ikke jeg.

Men mine blir såå godt fulgt opp at jeg VET hva som foregår oppi hjernen deres ja.

Jeg er hjemmeværende og vet akkurat hva de foretar seg med hvem.

Du burde tenke litt over at kanskje bare dine barn ikke er så "smarte" og godt tatt vare på som mine ! ?

Skrevet

Kødder du eller? Klart han tar skade av det, bare at det ikke vil vises ennå. En av skadene som er blitt bekreftet er faktisk at barn blir så vandt til vold at det vil ikke gå inn på de dersom de opplever det i virkeligheten.

En annen ting jeg ikke skjønner er jo at det er vel du som bestemmer? Eller lar du en 8-åring bestemme hjemme? Spiller ingen rolle om hvor smart barnet er, jeg ville satt forten ned og sagt nei og la være å kjøpe slike spill.

Joda jeg har en 9-åring som liker å spille jeg også men det er faktisk mulig å spille annet en voldspill. Vi har noen spill med anbefalt aldersgrense 15 år, men det er ikke på grunn av vold men for at det menes at det er vanskligere for de under 15 å forstå hvordan de skal spille det.

Jeg vet også at skolevenner spiller voldspill, så jeg kommer til å ta dette opp på neste foreldremøte om vi ikke kan få noen felles kjøreregler slik som at de eventuelt kun spiller 16-18 års spill når de er alene og ikke sammen med andre.

Skrevet

14.01.

Jeg synes ikke det oser nå mye omsorg ut i fra det du skriver ang det at du lar barnet ditt spille 18+ spill.

Slutt å skryte over deg selv. Det viser deg bare som det motsatte.

Hva er det som er så "smart" med sønnen din, da? At han kan å bruke PS3 og skyte huet av mennesker så blod og gørr spruter rundt omkring?

Ja, du høres virkelig ut som en dame med høy utdanning. Virkelig!!

Skrevet

Jeg konkluderer med at du er et nek, ja, på grunn av at du lar en så liten gutt spille spill som man skal være voksen for å spille.

Jeg finner det merkelig at du er godt utdannet, om du konkluderer som du gjør.

Teorien min er at som hjemmeværende har du lyst på litt "fred", så du er "snill" og lar han få styre på som han vil.

At alle andre gjør en like dårlig jobb som deg, gjør det ikke rettere.

Ingenting i veien med hjernecellene til barna mine, men jeg vet at de leker med leker som er aldersbetinget for deres alder, og det involverer ikke spill med 18 års grenser. Synes det er vanskelig å forstå at du i det hele tatt forsvarer dette, om du er så oppegående som du proklamerer.

Barnemishandling, kaller jeg det.

Skrevet

En ting ingen nevner her, er alle stressrelaterte lidelser barn kan pådra seg gjennom å spille stressende videospill.

vet om barn med magesår, søvnproblemer, og min stesønn holdt på å få utlagt tarm fordi stresset førte til skader i taemen hans.

Og jeg er helt overbevist om at de blodige spillene påvirker barns psyke. Når man gang på gang ser at noen faller død med blodet sprutende, men gjenoppstår når man trykker på nytt spill, eller har flere "liv" igjen, så gjør det noe med deg.

Hevder også at bilspillene lett kan få ungdommer med ferskt sertifikat til å tråkke hardere på gasspedalen enn godt er. Det siste vet jeg at kjørelærere er enige i.

Skrevet

Nå var det ikke jeg som sa Nek, men jeg synes dette er helt jordet.

Så om vennen til sønnen din på 8 år fikk et glass vin hver dag til middag så vill du også ha servert det hjemme? Nei det stemmer det er jo 18-års aldersgrense på vin. Selv mener jeg at vin til maten for 8-åringer i lengden er mye bedre enn voldspill med aldersgrense 16 og 18 år og mye mindre vanedannende.

Jeg har også en sønn som aldri banner og som oppfører seg veldig fint sammen med familie og venner, men jeg vet at sammen med gutte-gjengen på skolen banner han like mye som resten, men han er smart nok til å ikke gjøre det hjemme. Jeg har ikke kunnet ta han i det ennå fordi jeg ikke har sett det selv, men jeg er da ikke blåøyd og naiv som mange andre er.

Skrevet

Hahaha. Dere har tydeligvis ikke slike begavede barn som meg :)

Trist for dere.

Skjønner at dere blir irriterte over det og derfor må lange ut her.

Men sånn er virkeligheten,man må forholde seg til den :)

Nå går jeg for å ta vare på mine barn1

Hadde dere gjort det samme hadde kanskje ikke barna deres vært nettopp nek !

Hadet så bra damer :)

Skrevet

Lenge leve selvinnsikten..

Skrevet

Nei 13.49, man kan ikke se an på om barnet på 8 år kan spille blodige krigsspill med aldersgrense på 16 og 18 år! En 8 åring er fortsatt et barn og er ikke istand til å ta inn alt på en sunn og fornuftig måte. Det tror jeg forsåvidt ikke voksne heller er om de spiller slike spill altfor mye. Bare se på ABB som spilte world of warcraft mye, hadde ikke spillinga vært i bildet ville kanskje utfallet vært mildere. ABB var heller ikke den som denget løs på alle og enhver han fant.

Slike spill er avhengighetsskapende og det er flere grunner til å ikke la barna spille slike spill.

Er overrasket over at noen i det hele tatt lar en 8 åring spille slike spill! Det er ikke uten grunn det er aldersgrense eller anbefalt aldersgrense! Eksperter og de som lagde spillet har satt den for en grunn. Dessuten som sagt, så kan man ikke "se det an" på en 8 årig gammel gutt! Håper virkelig noen i din omgangskrets reagerer og skaffer dere hjelp, for du er tydeligvis uten selvinnsikt.

Skrevet

Har du drømmer om å bo sammen med, få barn med, denne mannen? Da ser du jo allerede nå at dere har UTROLIG ulike meninger/holdninger/verdier i forhold til dette. Mange menn trenger nok en vekker i forhold til sånt. .Er så glad for at min samboer ALDRI kunne fått seg til å la våre gutter spille noe sånt. Og han er en skikkelig mannemann, og husker godt han sneik seg til kompiser for å se Rambo etc når han var liten. Men han mener absolutt IKKE unger skal få se alt..

Jeg jobber på skole, og det er stort sett slik at når unger forteller hva de spiller og ser hjemme, så "faller det noen briller på plass" når vi hører hvem som får spille disse spillene. Det er ofte det henger sammen med underlig atferd, holdninger som barnet ellers har.

Om dere har et åpent og greit forhold, må du vel kunne fortelle han hva du synes om dette? Jeg og mannen er heller ikke alltid enige om alt, og det hjelper ofte at vi har hatt en diskusjon om noe, for å få fram begge siders argumenter, og så hender det at en av oss endrer mening.

Du kan ihvertfall ikke sitte her om noen år og være overrasket om deres felles barn får lov til å spille dette av far! Du ser det jo nå.. og du kan jo prøve å påvirke i riktig retning.. Spør om han har gode argumenter for å la sønnen få spille spill som har 16 og 18 års aldersgrense når han helt klart ikke er så gammel?

Skrevet

OK.. jeg kjøper ikke argumentet med at "han tar ikke skade av det", og "har aldri vært slem mot andre barn".. (så er det litt for kort perspektiv å konstatere det)...

Og jeg elsker uttrykk som "mitt barn er veldig smart, over gjennomsnittet"... For alle mener jo at deres eget barn er over gjennomsnittet smart... Det forteller jo meg heller at du ikke er over snittet smart - når du kommer med slike uttalelser.. Har du testet han, for å påvise at han er over gjennomsnittet smart?

I tillegg tenker jeg at det ikke er over gjennomsnittet smart, å tenke at "Jeg er mye flinkere til å vite hva som skjer med et barnesinn av stadig bombardering av disse inntrykkene, enn psykologer og pedagoger som vurderer disse spillene, og som uttaler seg på faglig grunnlag, når de lager aldersgrenser..."...

Bortsett fra at du tydeligvis ikke gidder å ta kampen med han om dette, så lurer jeg på hvilke andre gode argumenter du har for å la han spille... ?!? Kan du liste opp noen?

Jeg tenker ulemper:

- Det er tydeligvis fagfolk som mener dette ikke egner seg for barn

- Det er greit å la ungene lære at det er noe som er lov og noe ikke lov,, og at de skal respektere grenser og "regler" og aldersgrenser

- De kan ha noe å "se fram til" den dagen de blir eldre... Så utrolig kjedelig å bli 16, når du har gjort alt som 16 åringer skal gjøre mens du er 9... (Satt på spissen).. Jeg husker det var spennende å nå de ulike alderne der jeg fikk lov til å gjøre noe nytt..

- Det vil kanskje være noen andre foreldre som ikke vil la ungen sin leke med din grunnet dette (jeg hadde vegret meg mot å la ungen min gå på besøk til noen som fikk spille slike spill, da jeg ikke ønsker at min unge skal gjøre det)

- Den gangen ungen din velger å gjøre noe som er veldig ugreit, så kan du ihvertfall tenke: JEg har ihvertfall gjort mitt for å ta de riktige valgene på hans vegne, og følge anbefalinger for hva som er greit og ikke..

Jeg tipper at når ungen din gjør noe, så tenker andre "Det er ikke rart, han spiller jo sånn og sånn"...

Jaja.. jeg innrømmer at jeg ikke kjenner deg, meg jeg er ikke imponert over valgene du tar, når det gjelder spill etc.. Jeg har alltid lurt på: "Hver ER disse folkene som velger å la ungene sine gjøre dette?" Jeg jobber på skole og ser mange av de som vi har "problemer med" får lov til å både spille spill og se filmer som ikke passer dem. Det er sikkert noen av de som får lov, som ikke finner på noe tull også.. Men hvorfor øke sjangsen? Ungene blir påvirket av det de ser, og leker det de ser. Noen leker "Pokemon", noen leker "Angry bird" og annet.. og da vil de da ta over noe av den voldsomme leken fra spillene også. eller ihvertfall ikke la seg sjokkere av dette.. Jaja.. Håper ihvertfall både for din skyld, og gutten din sin skyld, at han takler dette..

Skrevet

"Mitt barn er mer intelligent enn andre"

"Jeg er verdens beste mor"

"Jeg er høyt utdannet"

"Mine barn er de mest stabile og lykkeligste jeg har møtt"..

"Dine barn er kanskje ikke utrustet til å se litt blod"..

HERREMIN hatt.. det er det dummeste jeg har hørt.. Er dette de beste argumentene du har?

Mine barn tåler også å se blod.. de er ute og leker og slår seg og får sår etc.. og det følger naturlig med litt blod..Det er blod som det er nturlig at barna ser. Det er IKKE naturlig for barn å måtte forholde seg til krig og vold som fører til blod. Om det er så naturlig og greit, så kan man vel likesågodt bo i et krigsherjet land, og ha det rundt seg hele tiden? Det er ikke uten grunn at barn vokst opp under slike forhold har mange psykiske skader...

Og at alle vennene til ungene dine også får love hjemme.. da får jeg lyst til å spørre: Hvor holder du/de til hen? Kanksje de bare sier det? "alle andre får lov".. kanskje de sliter med å si nei,siden de vet de spiller hos dere..

På skolen der jeg jobber er det gjerne en eller to pr klasse som får lov, og de fleste andre foreldrene er fortvilet, for de vil ikke at ungene sine skal gå dit.. så rart at du har havnet mitt i der ALLE får lov..

Vet ikke om dette er samme som la inn i ste, eller om du bare er her for å provosere.. det virker i hvertfall helt tomt og uten substans...

Godt den gode utdanningen din har gitt deg så stor evne til refleksjon..

Skrevet

Jeg mente "Faller det noen BRIKKER på plass"...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...