Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #1 Skrevet 8. august 2011 Apropos et annet innlegg: det står at man kjøper bursdagsgaver til ca. 50 kroner til andres barn. Og en annen kommenterer at en hånduk er en dårlig gave, at man heller burde kjøpe en leke (vet at sitatet er unøyaktig, vil bare få frem kjernen) Er det virkelig så vellykket at barn i dag har tonnevis av (tildels) lavkvakvalitets leker? Mange barn jeg kjenner vet ikke en gang hva de har. Mange har også sluttet å være glade for gaver, hvis det da ikke er noe helt spesielt. Disse under 50 kroners lekene går jo ofte istykker så fort man tar i dem. Personlig synes jeg ikke det er ok at mine barn blir overøst med denne typen gaver, og har gjort en avtale med venner (og delvis med barna selv) om at det ikke er nødvendig. Tror også det er en økonomisk lettelse for en del foreldre. Det blir noen barnebursdager i løpet av et år.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #2 Skrevet 8. august 2011 Helt enig med deg! Jeg kaller det søpleleker. Man gir leker bare for å gi noe, og så skal det jo ikke koste for mye heller. Ungene blir blaserte og kast og bruk mentaliteten slår rot ganske tidlig. Vi har også gjort litt avtaler innad i familien, men når det kommer til venner er det jammen ikke lett å vite hva man skal gjøre. Jeg tar gjerne imot gode tips!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #3 Skrevet 8. august 2011 Enig. Derfor legger jeg alltid minst 100-lappen i gavekjøpet. For den prisen får man utrolig mye bra. Når det kommer til barnehagebursdager er det ikke rett tidspunkt å tenke at det blir altfor mye leker. Det er leker de ønsker seg og det er leker gjestene synes det er morsomt å gi.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #4 Skrevet 8. august 2011 Man får aldri for mange bøker :-) Ungene liker også å få ting som vanter, luer, T-skjorter ol. Mange venner velger sånne gaver. Hovedsaken er symbolikken i gaven. De viser hverandre at de setter pris på hverandre.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #6 Skrevet 8. august 2011 Jeg tenker at det er bursdagsbarnet og giveren som skal bli tilfredsstilt, ikke foreldrene. For barnet og giveren er det stas å gi leker, gjerne slike leker bursdagsbarnet ønsker seg - og det skal man selvsagt få lov til å gjøre. Kvaliteten er selvsagt dårlig hvis man betaler 50 kroner for det (stort sett), men barnet kan jo glede seg over det en viss tid. Den dagen leken blir ødelagt, om det så blir om en uke eller tre år, så går den i søppelkassen. Ikke verre. Hva jeg hadde foretrukket som mor er vel ikke så fryktelig nøye, det er ikke jeg som har bursdag og skal bli fornøyd.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #7 Skrevet 8. august 2011 Enig, velger derfor gave med litt omhu. Gjerne klær, bøker, spill eller lego. Noe av dette koster selvsagt litt, men klær og bøker er stadig på salg. Jeg kjøper ofte tegnesaker (tegne-/hobbybok og fargestifter) dersom det skal være en rimeligere gave.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #8 Skrevet 8. august 2011 Barnebok,DVD, CD er fine alternativ. Klær er også kjekt å få i gave. Eller penger, endel barn sparer fra de er gaske små. Mine jenter på 4år og snart 6år sparer til nye DS-spill for tiden feks.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #9 Skrevet 8. august 2011 Hvis det virkelig var sånn at gavene bare var for at bursdagsbarnet skulle bli fornøyd så hadde ikke barna mine fått denne type billige leker. For det første ønsker han seg ikke et tonn med leker til bursdagen, og for det andre ønsker han seg ikke alt det juglet han overlesses med. Han viser ikke mye interesse for det når det åpnes og han leker aldri med det i ettertid. Jeg tror også foreldrene påvirker barna sine mye med hvilke holdninger og forventninger de har til bursdagen, og derigjennom hva barna gleder seg til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå