Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #1 Skrevet 8. august 2011 Kom til å tenke på når jeg så tråden under om at det er greit at barn tar fri fra barnehagen "bare man sier ifra". Ergo oppleves det viktig for barnehagen at man vet om ungene kommer etterhvert eller ikke. Hvordan funker det på skole SFO? Da jeg selv gikk på skolen så sa man aldri i fra at man var syk, man bare fikk melding i meldingsboka når man var frisk igjen. Er det fortsatt sånn? Eller skal vi ringe skolen/sfo når ungen er syk? Er det forskjell på hele SFO-dager slik som nå på sommeren, og de dagene det er både skole og SFO? Kan ikke huske det ble sagt noe om dette på foreldremøtet i vår, og det har heller ikke vært tema nå etter SFO startet opp. Men vi fikk et skjema første dagen der vi kryssa av hvilke dager frem til skolestarte vi skulle benytte SFO. Den sier jo ingenting om sykdom da.
Gjest sug lut Skrevet 8. august 2011 #2 Skrevet 8. august 2011 SFO vil nå i ferien gjerne ha beskjed om sykdom/fravær om det er turer de skal på, slik at de ikke henger og venter på noen som er påmeldt til turen. Førsteklassinger er imidlertid ikke på så store turer nå før skolestart, siden de skal bli bli kjent og trygge på skolen/sfo først. Slik er det i alle fall på vår skole. Når skoleåret er i gang, må du gi skriftlig beskjed om ikke barnet skal sendes på sfo en dag, ellers sluses alle sfo-barna inn der etter skolen og må kvitteres ut evt sendes hjem til fast tid. Når det gjelder skolen, har vi praktisert slik du beskriver fra din egen skoletid - melding dagen etter - men har gitt beskjed til skolen dersom det er noe som blir langvarig. Lykke til med førsteklassingen!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #3 Skrevet 8. august 2011 Jeg spurte om det da vi var på møte og de sa vi kunne sende en sms eller mail om ungen var syk eller ble borte. Fikk ikke helt med meg det om skolen, men mente hun sa at der skule vi skrive i meldingsboken. Får spørre nøyere om det når vi treffer læreren etter skolestarten.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #4 Skrevet 8. august 2011 Du må gi beskjed, aller helst skriftlig, til læreren om barnet ikke skal på SFO etter skoletid. Ellers er det sånn hos oss at vi ikke gir beskjed om barnet er sykt, det trenger vi ikke, blir det sagt. Jeg sender imidlertid alltid en melding til læreren om mitt barn ikke kommer på skolen. Og jeg synes egentlig at det er litt rart at det ikke er kravet. Hva om barnet går alene til skolen og aldri kommer fram? Da er det jo ingen som får vite det. Heldigvis er det sjelden at barn blir borte, men om det skulle skje går det timesvis før barnet blir savnet. Men en annen ting er barna som later som om de går på skolen, men ikke gjør det. Disse kunne det også være kjekt å kunne fange opp tidlig.
ellen-propellen Skrevet 8. august 2011 #5 Skrevet 8. august 2011 På SFO til min datter ringer jeg alltid om hun ikke kommer på morgenen.Jeg er nemlig en av de mammaene som forventer at de blir bekymret for barnet mitt om beskjed ikke er gitt hehehe. Blir hun syk i løpet av dagen gir skolen beskjed til SFO på ettermiddagen. Vi trenger ikke å melde skriftlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå