Gå til innhold

Fødselshistorie: Da lillebror kom til verden i bilen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, endelig kom lillebror til verden, 7 dager på overtid.

Onsdag 3. august var jeg igjen hos akupunktur og ble strippet. Var 2-3 cm og hodet langt nede og spente vannhinner. Rundt middagstider begynte det små murringer nederst i magen hvert 4-5. min og det kom endel blod og slim utover kvelden. Utover kvelden ble vondtene mer som rier og jeg begynte å sitte med rieteller, men jeg trodde hele tida dette var modningsrier eller noe ettersom de ikke gjorde SÅ vondt og de varte bare 40-50 sekunder hver. Vi var også ute og gikk en tur i rundt kl 21 og da forsvant riene helt, men tok seg opp igjen da jeg satte meg ned.

Riene kom med 5-7 min mellom, og varte fortsatt bare i underkant av 50 sek. Rundt kl 01 ringte jeg ABC. De mente som meg at det var litt tidlig å komme inn på føden og jeg ble anbefalt en varm dusj eller en varmeflaske. Tok med meg varmeflaska i senga og det hjalp i 15 min, men så ble det like vondt igjen. Lå i senga i 1,5 time før jeg sto opp. Begynte med rieteller igjen og riene var da alt mellom 2,5 min og 5 min mellom, fortsatt ca 50 sek mellom.

Rundt kl 3 tok riene seg endel opp og plutselig kom det noen rier som varte rundt 1,5 min. Jeg ringte ABC og sier at vi kommer inn og kommer til å være der om en time. Klokka er da 3.30.

Jeg går og vekker sambo og sier at nå må vi dra. Han er dødtrøtt og spør om han kan få lov å våkne først og om JEG kan gå inn til svigermor og si fra (hun sover på naborommet). På dette tidspunktet har riene tatt seg KRAFTIG opp og jeg sier noe surt og bestemt at det kan han pokker meg gjøre selv! Så han kler på seg, vekker svigermor og vi flyr rundt og pakker ferdig kofferten. Riene kommer nå som bare det. Ikke så lange, men veldig intense og det kommer en rie omtrent hver gang jeg beveger meg.

Endelig er vi ute av døra. Vi må ned en trapp til der sambo har parkert bilen rett utenfor huset. Jeg bruker sikkert 5 rier ned trappa fordi jeg får en ny rie hver gang jeg beveger litt på meg. Vel nede i trappa er jeg megatørst og får sambo til å løpe opp og hente vannflaska mi.

Jeg klarer å gå noen skritt bort til baksiden av bilen og får vannflaska. I det jeg skal gå rundt bilen kjenner jeg at den neste ria kommer og at det hjelpe meg kjennes ut som jeg har trykketrang??

Jeg sier til sambo at "det er ikke sikkert vi rekker det", men jeg klarer jo ikke helt å skjønne at vi nesten ikke kommer til å rekke bort til bilen engang! Han spør om han skal ringe 113. Jeg svarer "jeg vet da pokker", men han løper opp og henter svigermor mens han ringer AMK. Jeg klarer så vidt å komme meg inn i passasjersetet på bilen. Sambo setter seg bak meg i bilen så jeg skal slippe å ha girstanga i ryggem, og har AMK på tråden, ambulansen er på vei! Plutselig står svigermor i døra med masse håndkler (det lå tisselaken og håndkle på setet fra før av, heldigvis!).

Jeg kjenner at NÅ kommer det en baby så hyler at noen må ta av meg trusa... (jeg har på meg skjørt). Tre press senere kommer babyen med et "svosj" av fostervann og blod og svigermor klarer heldigvis å ta ham i mot. Da var klokka 4:12.

Jeg får babyen opp på brystet og han ligger der og kikker storøyd på meg, helt nydelig er han, og mye mindre enn jeg hadde trodd etter en uke på overtid.

Ambulanse kommer ca 5 min etterpå, de klipper navlestrengen og tar med meg og lillebror til ABC. Sambo setter på en vask med håndklær, rydder opp endel i bilen (...), men er utrolig kjapt til stede på ABC, jeg er imponert (tror ambulansen kjørte ganske sakte, og han ganske fort??).

Vel framme på ABC får vi vite at det er rimelig hektisk der, men jeg blir lagt på en feltseng på dagligstua og får ut morkaka og blir sydd litt. Sist jeg fødte ble jeg klippet og sydd i en time! Denne gangen har jeg kun en 1. grads slimhinnerift som tar 10 min å sy, jeg som var SÅ redd for å revne i det gamle arret.

Litt senere får vi legge oss på en fødestue og sove litt. Lillebror blir veid til 3510g, 52 cm og 35 cm rundt hodet.

Utpå dagen får vi barselrom og lillebror tar puppen!

Må legge til at det var utrolig hektisk på ABC disse dagene og barseloppholdet ble ikke heeelt som forventa da jeg i løpet av fredagen omtrent kun snakket med en person og det var en stundent... Jeg maste endel på dem, men de kom kun kjapt inn med smertestillende, og ellers fikk vi klare oss selv. Fikk noe ammehjelp natt til lørdag og ellers bra oppfølging rett før vi skulle hjem, men ellers var det ikke mye jeg så til personalet.

MEN - alt i alt vil jeg si at selv om jeg fødte i bilen så var dette en MYE bedre fødselsopplevelse enn sist, faktisk! Det var ikke egentlig skummelt å føde i bilen i det hele tatt, det hele gikk så fort at jeg ikke fikk tenkt så mye, eneste jeg var redd for var at svigermor ikke skulle klare å ta imot ungen (noe hun også var redd for sier hun...), men det gikk jo kjempefint! 4-5 pressrier til sammen før han var var ute!

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer!!!! For en fødselshistorie! :) Sikkert en spennende opplevelse...

Skrevet

gratulerer så masse! Så utrolig flinke dere var! Må ha vært litt skummelt også oppi det hele!!

Kos deg masse sammen med lillegutt!

Skrevet

Oi oi . Det er skrekken min å føde i bilen, men dette gikk jo kjempebra da :) Og litt av en historie å fortelle lillebror når han blir større :) Godt at alt gikk så fort og fint :)

Gratulerer så masse med prinsen. Kos dere!

Skrevet

Oioi, ikke alltid man trenger å vente like lenge som føden egentlig vil man skal. Så bra at fødselen ble en bra opplevelse selv i bil. Gratulerer så masse!

Selv har jeg fått beskjed om at fødselen min sannsynligvis kommer til å gå ganske kjapt i og med at 1. var forholdsvis kjapp til 1.gang å være (totalt ca 5 t m rier). Så jeg kommer nok til å dra ganske kjapt på sykehuset (har også fått beskjed fra jm jeg går til kontroll hos og jm på sykehuset om å komme raskt) tenker jeg. Ender vel med å bli liggende der lenge da eller bli sendt hjem igjen fordi jeg i stedet kommer alt for tidlig, hehe.

Skrevet

Gratuleterer masse! For en historie. Lykke til videre:)

Skrevet

Gratulerer så masse :) for en historie...! Tenk svigermor som jordmor, det må vel være stas sikkert...selv om det kanskje var litt skummelt!!

Skrevet

Gratulerer, litt av en opplevelse da:)

Skrevet

Wow, jeg smiler og griner litt om hverandre her! Stilig med fødsel i baksetet; selvom det er min store skrekk at jeg ikke skal rekke frem til ABC i tide; pga en times lang reisevei OG at det er tredje i arverekken! Men DIN historie gjør jo skam på mine bekymringer; selvom baksetefødsel kanskje ikke er noen drømmesituasjon! Bakseteunnfangelse ja; men fødsel er litt heftigere.

Morsom konfirmanthistorie; kos deg så masse med den nye!

Skrevet

Oj, så spennende historie! Gratulerer så mye med den lille:)

Skrevet

Gratulerer så mye :)

Skrevet

Takk :) Lillebror har nå blitt en uke gammel, tida går både fort og sakte på en gang :)

• 5 måneder senere...
Skrevet

Hehe, så morsomt å lese 6 måneder i etterkant :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...