Gå til innhold

Krav til barnehagen i forhold til areal og soveplass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 1 år har akkurat begynt i barnehage. Dette er en privat familiebarnehage. Mannen min og jeg stusser litt over et par ting. I barnehagen er det åtte barn og totalt er det vel ca 45 m2 fordelt på kjøkken og et lekerom, gang og toalett. Dette synes vi er litt lite. Er det noen som vet om det finnes et minimumskrav for hva hvert barn skal ha av m2?

Den andre tingen som overrasker oss er at når barna skal sove, så blir de lagt på en felles madrass under en trapp. Barna er 1-3 år og har ulike behov for søvn. Er dette en "bra nok" løsning? Vi er ikke helt fornøyd med dette, men mulig vi bare er kravstore?

Jeg vet jo at hverdagen i barnehagen er annerledes enn hjemme hos oss. Vi har stort hus, han er enebarn - foreløpig, og han har fått lov til å legge seg og sove når han er trøtt. Slik vil det jo ikke være i barnehagen.

Håper noen har noen synspunkter og meninger om dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

inneareal for barn over tre år: 4 m2 netto leke og oppholdsareal pr barn

inneareal for barn under tre år: ca 1/3 større leke og oppholdsareal enn normen angir for barn over 3 år.

Skrevet

0742 og 0758 igjen her?

Personen som driver privat fam.barnehagen har personen fått det skriftlig godkjent til å drive fam.barnehage?

Har du lest den?

jeg gav deg en link kl.07:58 det er veiledning som må følge opp for å bli godkjent som privat fam.barnehage/barnehage/skole/dagmamma

Skrevet

mitt barn går i privat familiebarnehage. Det er en stor gård :D De har et kjøkken og en dobbel stue til oppholdsareal, men barna sover i vogn ute eller inne i gangen når det er for kaldt. De store barna som er fardig med lurtid kan ta seg en hvil på sofaen med teppe hvis de blir for slitne.

De har vel ikke så mye mer areal enn du beskriver HI, men de er for det meste ute. Det er 8 barn i denne BHG. Det fungerer ihvertfall supert for min sønn, aldri vært noe problemer pga areal ihvertfall ;)

Ang soveplass: If it ain't broken, why fix it? Hvis det fungerer og barna trives med det, så er det ingen gal løsning. I mange BHG rundtom så sover barna på madrasser på gulvet, og hvis det er en liten BHG med bare noen sovebarn, så er det jo koselig med samsoving på en stor madrass så lenge det ikke ødelegger roen til barna. Hvis du ikke trives med det, så hør om ditt barn heller kan sove i vogn ute :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...