Gå til innhold

Sesongvarer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er glad i å bruke produkter det er sesong for gjennom året. Det gir fin vareasjon og gjør det billigere å handle. Problemet er at jeg ikke holder orden på hva det er sesong for når. Stadig vekk oppdager jeg at jeg er ute i siste liten. Kan dere hjelpe meg med å sette opp en liste og gjerne slenge på bruksområder.

Januar:

Februar:

Mars:

April:

Mai:

Juni:

Rabarbra

Makrel(?)

Juli:

Jordbær

Rips(?)

Bergmynte

August:

Bringebær

Solbær

Blåbær

Sopp

September:

Epler

Pærer

Oktober:

Fårikål

November:

Desember:

Når er sesongen for multer, kirsebær, plommer

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blåbær ville jeg ha satt i juli, plukka store fine bær for 1 mnd siden. Lommer kanskje an på hvor en bor. Kirsebær i juli?, kommer kanskje an på typen.

Bringebær og i juli

Skrevet

På høsten kan du generelt sette opp lam. Lammestek, lamekoteletter osv. Og glem for all del ikke viltkjøtt! Elgsesongen er tyisk på høsten. Du kan finne mye sopp i september også, bare ikke så mye kantareller. Både blåbær og bringebær dukker ofte opp i juli, bringebærene har vært uvanlig sene i år. Norske epler er på markedet allerede fra august og stort sett ut oktober. Minst. Norske plommer kommer for fullt om ikke lenge. Moreller dukker stort sett opp i månedsskiftet juli/august. Multer finnes allerede i juli, men er mangelvare så det holder. Hvis du liker reker så er de definitivt aller best på vinteren, men det er det dessverre de færreste som setter pris på. Ellers er det jo lite som vokser i Norge på vinteren, men Spania stiller med fantastisk sitrus! Cevita-klementinene er selvfølgelig desember, og på nyåret kommer de desidert beste (og største) Cevita-appelsinene.

Helt enig med deg, for øvrig. Det er noe eget med sesonvarer. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...