Gå til innhold

Vanlig at NAV betaler depositum også?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal leie ut hybel og leietaker sier hun ikke kan betale depositum før kontrakten er skrevet, siden det er NAV som skal betale. Bør jeg skygge unna denne jenta eller er dette vanlig praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk hjelp av sosialen til depositum. Er ikke noe skummelt, bare det at det ikke er så lett å legge bort 10000-20000 til depositum alltid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe farlig at hu skriver kontrakten før hu betaler depositumet? Står vel i kontrakten at det skal betale ett depositum?

Når jeg leide en ny plass nå for ikke lenge si skrev jeg under kontrakten og betale depositum men dette gikk jo selvfølgelig via en bank og jeg fikk jo ingen nøkkel før depositumet var innbetalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at det er ulik praksis, men jeg skal nå betale depositum på en leilighet og da fikk jeg låne penger av NAV. Fikk pengene utbetalt nå og skal betale depositumet i morgen etter at vi har skrevet kontrakt.

Pengene jeg har lånt av NAV betaler jeg tilbake over 4 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav kan vel gå inn ulike avtaler med noen, basert på en skjønnsvurdering. Vi har vel aldri betalt noe depositum for noen, det er ikke vanlig praksis. Men vi stiller gjerne en depositumsgaranti om noen har behov for det. Da blir det ikke betalt inn noen sum på noen konto, men man lager en garanti om at nav betaler ut depositum dersom det skulle skje noe som skulle gi behov for dette.

 

Hun vil trenge kontrakten for å få garantien. Men du kan jo si til henne at dette vet du for lite om og be om at hun gir deg tillatelse til å ringe nav- kontoret. (Da må hun selvsagt ta kontakt med nav kontoret og si at det er greit at du ringer dem ang dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i Nav, og vi pleier kun å garantere for depositumsbeløpet, men her kan det være kommunale forskjeller. Videre pleier vi aldri å gi ut garantien før husleiekontrakten er signert, rett og slett fordi kontrakten er å betrakte som den nødvendige dokumentasjonen i saken.

 

Med andre ord høres det ut som om din potensielle leietaker snakker helt sant, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har depositumsgaranti fra nav her jeg bor nå.

det går ut på at de ikke betaler ut pengene men bekrefter ovenfor huseier at dersom det skulle bli behov for å tilbakeholde depositumet så vil nav betale. men dersom man skal få tilbake depositumet når leieperioden er over så skjer det ikke noe.. hvis du skjønner?

 

på nav hos oss er det sånn at man trenger leiekontrakten for å få det godkjent, MEN: her går det i allefall bra med en kontrakt som kun mangler signaturene..

også er det jeg som leier som må sørge for å levere en signert kontrakt til nav med en gang denne foreligger..

 

eventuellt kan du skrive på et pungt nederst hvor du skriver at kontrakten er usignert i vente på dep.godkj. og signere det pungtet i stedet..

hvis det er en stor by hvor ikke alle kjenner alle så er det kanskje vanskeligere å få det godkjent uten din signatur noe sted..

 

så det trenger ikke være noe skummelt med det i allefall ;)

 

(jeg er alenemor og hadde aaaaldri klart å komme opp med 21000 på et blunk i allefall.. )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står sterkere med et vanlig depositum på en vanlig depositumkonto enn med en navgaranti. Synd for dem som ikke klarer å spare til depositum selv eller har foreldre eller andre å låne av, men jeg hadde leid ut til noen andre hvis du har mulighet for det, hvis jeg var deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er synd at noen tenker som deg.. men det er desverre altfor mange som gjør det.

jeg mistet alt jeg hadde da pappa gikk bort.. jobber hardt for å opptjene litt men det er IKKE lett! og derfor er det umulig for meg å leie noe sted hvis folk tenker sånn desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det??

 

Jeg ville heller aldri leid ut til noen som ikke kan stille minst 3 mnd depositum. Når folk ikke har noen penger på bok, forteller det meg at man ikke klarer å sette av penger til sparing fra sine ordinære inntekter. Og når man ikke har en buffer, så har man heller ingenting å bruke på uforutsette utgifter....sorry, men jeg ønsker ikke å leie ut MIN leilighet til noen som ikke klarer dette......

 

En garanti fra NAV kan ikke sammenliknes med et ordinært depositum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hvordan forholder NAV sin garanti seg til hybel/leilighet det ikke er søkt godkjennelse på?



Anonymous poster hash: e8fd4...56d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...