Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Siden dette er en "krangleside", så lufter jeg litt frustrasjon her : )

Jeg er nybakt mamma til ei lita jente på nesten fire uker, og stemor til gutter på 19 og snart 23 år.

Min barselstid preges og har vært preget av å ha disse ungdommene i hus som "hotellgjester". Ikke at de gjør så forferdelig mye ut av seg, men det blir helt klart mindre ro og fred, og mer husarbeid, rot, kostnader osv. De er gutter, og har (tror jeg) dermed lite innsikt i hushold, og i hva det vil si å ha en nyfødt baby og å akkurat ha født. De diller rundt med sitt og gjør ikke noe som helst nyttig. De er jo "barna". Det har de ikke gjort så lenge jeg har kjent dem (4-5 år). Jeg har forsøkt å snakke med min samboer, men det fungerer ikke.

Det er stadig jeg og far som må ordne opp og rydde etter dem. Far sier lite fra eller til, - og da klarer ikke jeg å si noe til dem heller. Og dermed bor de på hotell hos oss, og jeg blir mer og mer frustrert. Og føler meg fortrengt i mitt eget hjem.

Yngstemann bor egentlig hos sin mor, men hun har kjøpt seg leilighet uten plass til verken ham eller broren. Så da regner jeg med at når han kommer hjem fra hybellivet han starter på nå i høst, så flytter han også inn her og tar seg til rette.

Eldstemann er bare hos oss, - han er innom moren på en og annen middag, men aldri mer. Hun "maser", sier han. Det gjør jo ikke jeg og min samboer. Vi bare går rundt og ordner etter ham...

Han har nå vært her i 2,5 måneder, og han har sikkert tenkt å gjøre det samme neste sommer og neste sommer og kanskje neste der også. Flytte inn i mitt hus og forvente at her er alt mitt hans og fritt fram. Han godtar ikke at jeg sier nei når han vil ha noe som er mitt. Han begynner bare på en argumentrekke om at joda, han skal ha. Eller han bare tar det likevel og kommer med en vag "misfortåelse" i etterkant.

Kan jeg forlange at han kun kommer på et par ukers ferie neste sommer, og ikke flytter inn og tar seg til rette i flere måneder?

Alternativt så blir jeg fullstendig og overvettes frustrert, og har ikke lyst til å være her selv.

Videoannonse
Annonse
Gjest amandine
Skrevet

Alternativ 1) Gå til krig, be dem rydde og bli med på jobben det er å bo sammen

Alternativ 2) Flytt hjemmefra neste gang

Alternativ 3) STREIK! Dvs lag mat til deg selv, ordne dine egne klær, men la alt annet ligge. De kan fint rydde og ordne selv, men de gidder jo ikke det så lenge du gjør det for dem? De er jo voksne!

Gjest sug lut
Skrevet

Selv ikke mine egne mindreårige får bo hjemme uten å delta, etter prinsippet "kan du ikke gjøre din del får du bo hos pappa". At det blir "mindre ro og fred" kan du måtte leve med, men det er selvsagt at disse voksne barna du har fått i hus betaler det de kan, er på aktiv utkikk etter andre løsninger og har faste plikter i tillegg til åpne øyne for hva som trengs. Kjønn ingen hindring. Men din mann må - om han skal unngå å bli til din "mann", dvs vesen uten baller og uten krav på respekt - stå sammen med deg når dere har familiemøte om dette og presenterer den nye verdensorden. Egentlig er du jo heldig - du kan faktisk i større grad enn meg si "gjør som jeg sier eller flytt".

Skrevet

De er jo voksne gutter,med inntekt?

Fakturer dem for mat,vask osv:-P Bruk pengene på SPA behandlinger av deg selv mens "guttemennene" er barnevakter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...