Anonym bruker Skrevet 7. august 2011 #1 Skrevet 7. august 2011 Har holdt på med amming i 3 1/2 uke nå og sliter med å legge barnet til. Det er lettest når jeg ligger og vanskelig når jeg sitter. Føler jeg ikke kan reise noen plass for jeg sliter sånn med amming og jeg vet aldri når barnet blir sulten. Har lest masse på ammehjelpen sine sider og fått hjelp på helsestasjon. Men det er ikke noe lettere for meg. Har ammepute også, men får ikke til uansett. Og får ikke til å bare holde barnet i armene heller. Noen som har slitt, men som klarte det til slutt?
To barn og hest Skrevet 7. august 2011 #2 Skrevet 7. august 2011 Hei! Jeg slet med begge mine. Første pumpet jeg og ga på flaske til han var 6 mnd, da tok han brystet med brystskjold, og etter ytterligere noen mnd kunn ejg legge vekk brystskjoldet. Ammet ham lenge. Andre var jeg litt mere garvet, og visste hvilke feller jeg ikke skulle gå i, så han tok ene brystet etter ca 3 uker, bryst nr to tok han etter ca 5 uker. Jeg måtte ligge, lå på albuen først, da dingler puppen rett forran/litt over munnen til barnet. Jeg la puter/dyner etc bak hele babyen, slik at han har godt støtte bak. Den ledige hånden brukte jeg til å holde rundt brystet og styre den inn i munnen. Når babyen tok tak, skled jeg ned med den underste armen over hodet hans og slappet godt av med en pute under hodet. Jeg la også dynen bak meg, slik at jeg lå godt, eller lå i sofaen. Viktig å slappe helt av og ikke gruble på noe som helst når du ligger der, bare tenke bra og gode tanker. :-) Jeg har øvert MYE på å legge til før det funket med noen av mine. Og vet at man får betalt for alt strevet til slutt, det er så koooos å amme, synes jeg. Syntocinon (usikker på staving) er supert hvis du har problemer med utdrivingsrefleksen. På føden har de også endel flinke damer når det gjelder amming. Amming tar tid å lære for både deg og babyen, og 3 1/2 uke er ikke lenge, synes jeg. Dette får du til skal du se. :-)
Anonym bruker Skrevet 7. august 2011 #3 Skrevet 7. august 2011 Ja, med førstemann var det et styr uten like! Begynte å bruke skjold fordi han overhode ikke fikk tak ellers og holdt på i sikkert 3 mnd før jeg kunne slappe av med ammingen.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2011 #4 Skrevet 7. august 2011 Jeg slet en stund, og i perioder gjennom hele ammeperioden. Det dukka stadig opp nye problemer, og hadde flere brystbetennelser. Det tok noen uker før jeg fikk dreisen på å amme sittende, liggende gikk det litt bedre, men jeg lå aldri noe godt. Hadde ingen gode råd til deg egentlig ser jeg, men jeg ville hvertfall si at jeg slet en del, men det gikk jo bra etterhvert, og jeg gråt når jeg måtte slutte når jeg begynte å jobbe. Syns det var så koselig når alt funket som det skulle, så for meg var det verdt alt strevet.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2011 #5 Skrevet 7. august 2011 Det gikk tre måneder før jeg fikk det ordentlig til. Det gikk riktignok seks uker før jeg ikke var sår i det hele tatt, men etter tre måneder var det hvertfall ikke sånn at jeg grudde meg til hver gang. Du bør få noen til å vise deg, helsestasjon eller på sykehuset (de store sykehusene har barselpoliklinikker). Teori og praksis var som natt og dag for min del. Jeg fant etterhvert noen stillinger og triks som hjalp, men dette tror jeg er veldig individuelt.. Jeg hadde stoooore pupper, noe som gjorde det ekstra vanskelig å legge til. Ungen måtte ligge ut fra puppen og litt under, på en måte . Jeg er også veldig lys i huden og da blir man lettere sår. Min erfaring var dessuten at det var det at gapet på ungen vokste, som gjorde det lettere, ikke så mye teknikk. Syntocin (eller noe?) hjalp veldig på meg også, da kom melka med en gang barnet ble lagt til, og barnet ble ikke så febrilsk. Jeg pumpet og ga litt på flaske etter en måned samt hadde mme i backup. Hadde vansker med å pumpe nok siden barnet spiste 14 ganger i døgnet. Jeg avlastet også en del med pumping, men pass da på at pumpa ikke gnager på puppen. Da blir det værre. Ta en uke av gangen .
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 7. august 2011 #6 Skrevet 7. august 2011 Ja, med eldstemann. Jeg hadde mye hjelp av brystskjold. Som deg klarte jeg ikke å amme når jeg satt, så jeg var veldig avhengig av å kunne ligge de første 7-8 ukene. Etterhvert klarte jeg i større og større grad å amme sittende, men selv om barn nr 4 foretrakk jeg å ligge å amme dersom det var mulig. Håper du finner roen og får det til, for det er tross alt mye enklere å amme, men ikke for en hver pris så klart.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #7 Skrevet 8. august 2011 bruker man brystskjold fordi barnet ikke får tak eller av andre grunner?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #8 Skrevet 8. august 2011 Etter ca halvt år var i vi i gang med fullamming! Du bør bygge mer opp under barnet enn du tror slik at barnet er på høyde med brystet.Etterhvert er det bare å legge det ene benet over det andre og amme i vei hvor som helst! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #9 Skrevet 8. august 2011 Jeg kavde i omtrent to måneder. Minsten ville ikke ta ordentlig grep på brystvorten, men måtte fått i seg nok likevel siden han gikk opp i vekt. Hva med å kjøpe/låne en brystpumpe? Da kan han få i seg morsmelk i flaske også hvis du er redd han ikke får nok. Den stillingen jeg fikk til best var liggende og tvilling stillingen. Den mest vanlige ammestillingen fikk jeg absolutt ikke til. Det tok enda flere måneder. Lykke til!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 8. august 2011 #10 Skrevet 8. august 2011 Jeg brukte det fordi babyen ikke fikk tak. Samtidig var det greit for såre brystvorter fordi de avlaster litt.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #11 Skrevet 8. august 2011 Å, jada! Førstemann fikk jeg ikke til å ta brystet i det hele tatt, og endte med å pumpe og gi på flaske. Med andremann så hadde jeg litt mere erfaring og ga meg ikke. I starten ammet jeg først, så pumpet jeg ut resten og ga på flaske. Jeg produserer masse melk, men er ganske hardmelka (kall meg bare Dagros!), så han orket ikke å suge ut alt han trengte. Etterhvert som han ble større og sterkere, gikk vi over til bare pupp, og fra ca 4 mnd så var det slutt med flaska. Jeg har en venninne som ikke klarte å sitte og amme før barnet var rundt 3 mnd. Hun la seg ned i parker og hjemme hos andre, men det funket fint det!
To barn og hest Skrevet 8. august 2011 #12 Skrevet 8. august 2011 Hei igjen! Ville bare legge til at min erfaring er at det ikke er lurt å gi på flaske hvsi man vil få til ammingen. Sugeteknikken er totalt forskjellig, flaske er som å suge i seg spagetti, mens bryst er som å spise hamburger. Min første taklet det i vhert fall ikke, og dette gjorde at jeg måtte pumpe i 6 mnd, ikke festlig! Gi på kopp (spør på føden om dette, fåes på apoteket), med tunga under koppen, da ødelegger du ikke så mye på teknikken. Lykke til! :-)
Lunapuna1985 Skrevet 8. august 2011 #13 Skrevet 8. august 2011 Jeg har ingen erfaring med amming, annet at jeg selv synes det er helt håpløst. Men jeg leste på ammehjelpen sine sider at det er en egen teknikk for flaskemating man kan bruke hvis man tenker å både amme og flaskemate. "skremmende" å lese at enkelte bruker flere mnd på å få til ammingen skikkelig, men samtidig godt å se at de fleste får det til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå