Gå til innhold

Hvordan er første skoledag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil dele noen erfaring?

Er det vanlig at begge foreldrene er med eller er det vanlig at bare en tar seg fri fra jobb denne dagen? Er det vanlig å ha med andre familiemedlemmer som besteforeldre? Hvor lenge er det vanlig at første skoledag varer? Tenker at slik sikkert er forskjellig fra skole til skole (i alle fall kommune til kommune), men det er greit å høre om deres opplevelser likevel - vi er fra Bergen. Hvordan kler man barna denne dagen? Halvfint, men praktisk? Er det noe annet det er lurt å tenke på?

Husker godt min første skoledag, men da begynte jo alle på skolen for første gang denne dagen og hadde ikke vært på SFO i noen uker før slik som det er nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det forskjellig om ene eller begge foreldrene er med. Hos oss blir vi vel tre foreldre og hvertfall en besteforelder.

Jeg er vel den eneste som har tatt meg fri, resten har fri så derfor de kommer. Jenta vil helst ha med seg hele slekta, men det blir litt vel mye. Storesøskenene er ferdige på skolen rett før de begynner, så jeg regner med at de også blir stående med oss.

De er der bare to timer, så de synger og blir litt kjent med hverandre. Får litt bøker slik at de må sette bokbind på når de kommer hjem.

Av klær så har alle ungene valgt ut tøy selv, og det har vel endt i kjoler hos alle til nå. Jeg vet ikke hva skolestarteren nå kommer til å vlege, men tror ikke fin kjole blir valgt der nei.

Skrevet

Vi bor i en kommune hvor vi beholder barnehageplass frem til 18 august som er første skoledag her. Derfor begynner ingen på SFO før første skoledag..

Man har rett på fri ved barns første skoledag - iallefall i de fleste yrker.

Min gutt som er første klassing i år skal ha på en tøff skjorte og jeans.

Vi er blitt bedt om at kun foresatte er tilstede ved første skoledag pga plassmangel.

Skrevet

Her blir både jeg og mannen med. Må vel bli veldig fult om alle skulle ta med seg hele slekta.

Regner med jenta blir å ha på seg en kjole.

Skrevet

Her blir pappan og jeg med første skoledag. Dette er tredje skolestarteren vår, så vi er drevne.. ;-)

Har aldri sett at besteforeldre har vært med.

Hos oss begynner 1. klasse en halvtime senere enn resten av skolen, da samles de ute, og blir ropt opp av rektor.

Vi foreldrene får være der en halvtimestid før vi går hjem.

De er på skolen frem til 13, dvs full skoledag. De fleste foreldrene henter/møter barna sine denne første dagen.

Han skal ha på seg nye jeans og ny t-shirt. Og nye DC sko, det var veldig viktig :-)

Skrevet

Takk for svar :)

Noen som vet om skolene sender ut info før første skoledag utover dato og klokkeslett de små skal møte? F.eks om det er greit at besteforeldre er med. Vil vel tro at vi ikke kommer til å invitere dem med ettersom jeg tror det blir fullt nok med foreldre, men skolebarnet her har nok et stort ønske om å ha bestemoren med så det er jo dumt om vi sier at det ikke går også har de andre klassekameratene besteforeldre etc med

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...