Gå til innhold

Trenger tips om e virkelig god bok, eller to.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en uke igjen til skolen begynner, og jeg føler at jeg må "forte" meg å få inn noe skjønnlitterært før fagstoffet tar over. Noe virkelig altoppslukende som jeg kan grave meg ned i. Ikke krim, der har jeg en plan om å lese meg gjennom Jo Nesbø's utover høsten, forøvrig er jeg litt mettet etter å he lest så og si alt av norks krim de siste tre årene.

Så noe skjønnt, vakkert, dramatisk, historisk, og forholdsvis enkelt kanskje? Leste Øya i vinter, den likte jeg veldig godt. Enkel, godt skrevet, med en god historie.

Hva anbefaler du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker å lese bøker mennesker har skrevet om virkeligheten slik som Ida's dans (anbefales) og "Ikke uten min datter" er en god bok :)

Skrevet

Samme her, og jeg har lest begge. Gråt sammenhengende en hel dag mens jeg leste Idas dans. Gubben tok til slutt hundene med på tur for å la meg være i fred med sorgen.

Jeg har lest mye, så får sikkert flere tips om bøker jeg har lest, men lettere å si det da, enn å forsøke å liste opp alt jeg noensinne har lest som var bra.

Hi.

Skrevet

"Little Bee" og "Noen kjenner mitt navn" anbefales på det sterkeste.

Skrevet

Alle bøkene av Cecilia Samartin anbefales! Jeg har også lest alt av norsk krim, det er jo mange skandinaviske også, som Stig Larsson, Lisa Marklund og Henning mankell. Vil du ha noe annen utenlandsk krim, er Minette Walters og Robert Wilson to forfattere jeg liker!

Skrevet

Senor Peregrino

Drømmehjerte

Hotellet på hjørnet av bitter og søt

Kjerringer

Pinnsvinets eleganse ( min favorittbok!)

Skrevet

En av de bedre jeg har lest nå i det siste er Reisen hjem, anbefales.

http://www.juritzen.no/nor/pages/317-reisen_hjem

Leste akkurat ut Nu, jävlar og den var også bra. Veldig annerledes enn andre bøker jeg har lest i det siste. Hele boka strekker seg over EN dag, du blir kjent med forskjellige mennesker fra en bygd, men alle har tilbakeblikk fra livet sitt så du ser hvem de er og hvorfor de har havnet der de er. Du får ikke vite noe om fremtiden, du får bare bli kjent med en håndfull mennesker og ser hvordan akkurat denne dagen er i deres liv. Jeg hadde sansen for den.

http://www.gyldendal.no/Skjoennlitteratur/Romaner-og-noveller/Nu-jaevlar

Akkurat nå er jeg halvveis i den nye boka til Val McDermid, Skyggespill, og hun skuffer ikke, bare så vidt jeg kan løsrive meg. Denne gangen er nesten alle hovedpersonene lesbiske ;)

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5896451&rom=MP

Jeg kunne sikkert ramse opp i det uendelige her, men dette er noen av de bøkene jeg har lest i sommer...

Skrevet

Her også går det stort sett i krim, helst norsk eller svensk. Av skjønnlitterær "ikke-krim" kan jeg anbefale John Irwing, gjerne noen av de tidligere bøkene. "En bønn for Owen Meany" er nok min favoritt! "Garps bok" og "Siderhusreglene" er også super lesning.

Andre mesterverk som absolutt bør leses:

-Vindens skygge, Carlos Ruiz Zafón

-Åndenes hus, Isabel Allende

-En by som Alice, Nevil Shute

-Den hemmelige historien, Donna Tartt

-Når klokkene ringer for deg, Ernest Hemingway

Skrevet

Hei:-)

Denne sommeren har jeg lest "Tusen strålende soler", den var helt utrolig bra!! Anbefales på det sterkeste:-) Så leste jeg "Hjemkomsten", den var ikke like bra som "Øya", ikke noe must... Etter det leste jeg "Drageløperen", også veldig bra!! Nå har jeg akkurat startet på "Reisen hjem", og den virker kjempebra til nå:-)

Dette er bøker du bare ikke klarer å legge fra deg, du dras inn i den verdenen!

Skrevet

Takk for mange fine tips. Mange av dem har jeg allerede lest, men var heldigvis en god del ukjente her også da =)

Pinnsvinets eleganse har jeg lest, og jeg likte den virkelig ikke. Vet ikke hva det var, men den falt bare ikke i smak. tror faktisk jeg droppet de siste 20 sidene fordi jeg ikke orket mer. Og det skjer ikke ofte.

Da blir det biblioteket i morgen =)

Skrevet

Kan vel liste opp noen jeg også:

- "Havets katedral" - av en eller annen spansk forfatter jeg ikke kommer på nå, men kjempe bra, nettopp en fin historie som du etterlyste:)

- "Hjemkomsten" - jeg har ikke lest "Øya" (enda), men synes i motsetning til en over her at denne var veldig bra!

Hmm, ellers kan jeg nevne "De beste i blant oss" av Helene Uri, "Engler og Demoner" Dan Brown (leste den nettopp, så henger litt etter:) synes den var så utrolig mye bedre enn "Da Vinci koden". "Wonderboy" av Henrik Langeland. Jeg har også sansen for Tom Kristensen og Gjert Nygårdshaug, men det blir jo mer krim igjen. Også "Vindens skygge" så jeg var nevnt over her, MÅ leses om du ikke allerede har gjort det:)

Skrevet

Den ene over alle heter Shantaram og er skrevet av Gregory David Roberts. Denne har alt, og alle burde lese denne.

Dersom du vil ha noe annet, noe spennende og utenom det vanlige, burde du lese Svermen som er skrevet av Frank Schätzing. WOW, den er virkelig noe spesielt :)

Barnepiken av Kathryn Stockett leser jeg nå, og jeg har hørt mye fint om den, og så langt virker den også veldig god :)

Lykke til, og ha en fin bokhøst :)

Skrevet

Svermen var god, men slutten ble litt overkill for meg. Shantaram har jeg lånt to ganger i håp om å få lest den. Men den er rett og slett for stor i omfang for meg som helst hiver aktuell bok med i veska eller sekken på tur. Så skal lese den når den kommer i tre-binds utgave ;-)

Skrevet

Min favoritt bok er "tidevannets fyrste".Om du ikke har lest den enda,så hiv deg rundt :)

Skrevet

Jeg er enig i at Cecilia Samartin skriver bra! Jeg synes MOFONGO som hun har skrevet er en utrolig flott og fin fortelling. Som handler om hvor viktig det er å ha noen som bryr seg om deg i hverdagen.

Ellers så klarte ikke jeg å legge fra meg "PS -Jeg elsker deg" - og samme forfatter Cecelia Ahern har skrevet "Dagbok fra i morgen" Begge disse bøkene synes jeg er veldig bra skrevet!

Sønnen min på 10 er hektet på å lese - og har i sommer lest alle 7 bøkene til Harry Potter. Han har også lest 4 bøker av Rick Riordan - som omhandler en gutt ved navn Percey Jackson. Det handler om gresk mytologi. Jeg måtte jo lese for å se hva det handlet om. Har bare lest den første boka "Lyntyven" - men den klarte jeg seriøst ikke legge fra meg. Utrolig bra skrevet den også!

Hvis du skal lese lett lesestoff - som på samme tid er morsom så MÅ du bare lese POTENSGIVERNE...

En fantastisk bok om 2 gamle søstre ;-)

Skrevet

La meg synge deg stille sanger av svenske Linda Olsson er utrolig bra og bør leses! Vakkert språk, lettlest og treffer hjertet, den anbefales virkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...