Gå til innhold

Spm ang nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har til nå vært registrert som alenemor, men nå skal jeg flytte sammen med en fyr. Det er ikke bf. Vi venter en liten en sammen om noen måneder. Når mister jeg retten på dobbel barnetrygd og overgangsstønad og en annen skatteklasse? vet at dersom vi bare hadde bodd sammen hadde det skjedd når vi hadde vært registrert som samboere i ett år, men siden det kommer en liten en før det har gått et år, lurer jeg på om noen vet hvordan reglene er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mister alt når babyen blir født, også skatteklasse 2. Husk å justere skattekortet ditt dersom terminen er før nyttår, du mister skatteklasse 2 for hele året (jeg kastet meg rundt med en gang jeg fant ut termin, trekker nå 1000 mer i skatt per mnd for å unngå baksmell).

Skrevet

Seriøst? Det er det sykeste! Kor stor forskjell er det på skatteklasse 1 og 2?

Skrevet

Ca 700-1000 kr i mnd for en vanlig lønnsmottaker tror jeg (bruk skatteberegningsprogrammet på Skatteetaten, pleier å være ganske nøyaktig), mulig det ikke har så mye å si hvis du f.eks. lever kun på OS. Jeg har 360.000 i året, og endret skattekortet i april, da ble det 1000 mer i trekk resten av året (men da tar de jo med i beregningen at du har skattet for lite de første mnd. av året).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...