Gå til innhold

Hvorfor går de aller fleste små jenter i badedrakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sikkert gammeldags men jeg synes ikke det er noe poeng med badedrakt til små jentene. Jeg har badebukse rosa med sløyfer på til frøkna og hun trives i det. Har også UV drakt som vi setter på om det blir mange timer i sola.

Snakker om jenter fra 0 opp til skolealder.(egentlig helt opp til jentene får former)

Det er da ikke rart at jenter får et feil bilde av kropp når vi fra 3 mnd alder må skjule puppene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm... det har jeg aldri tenkt på, men du har et poeng!

Skrevet

Jentene mine på 2 og 4 år har begge deler de. På stranden bruker de stort sett bare badetruse, men i svømmehallen vil de selv gjerne ha badedrakt. Det er vel fordi de synes badedrakten med Hello Kitty på (som de valgte helt selv blant badetøyet på butikken) er kjempefin og fordi alle andre har badedrakt. Er ikke så mange bikinier i svømmehallen...

De er ikke bevisst at de skal skjule pupper i det hele tatt, de har jo helt like pupper som broren sin.

Skrevet

Barna mine skjuler puppene hver dag når de har tøy på så tror ikke de reflekterer så mye over det når de er på stranda heller.

Skrevet

Jeg har pleid å bruke badetruse til jenta mi. Hun er 3 år nå og jeg synes badetruse er best ford da slipper hun å ha så mye av kroppen dekket til av en våt/kald badedrakt. Kan få sol på hele kroppen.

Skrevet

Fordi det er mange fine badedrakter.. og det er helt greit å lære seg litt blyferdighet fra man er liten..... Fra når mener du man skal gå over fra badebukse til badedrakt da??

Jeg syns det er lettere å lære barna at jenter har badedrakt/bikini og gutter har badebukser.... Ser ikke noe galt i det. Det har ikke med å skyle puppene(?) men at man rett og slett lærer de "riktig" på kledning fra man er liten...og spesielt i vårt samfunn som er så til de grader opptatt av kropp.

Skrevet

Jentene mine har syntes det har vært mest stas med badedrakt. De har fått pelle ut hva de selv vil ha, jeg har bare funnet riktig str.

De gikk nakene når de var små, og etterhvert gått i hva de selv ville. Vi har mange forskjellige badedrakter og bikinier, men det er badedrakter de helst vil ha.

UV drakt hadde jeg nok alldri fått mine barn til å gå i. Vi er ikke de som drar på stranda og er der i mange timer, men vi kan nesten duppe beina i vannet på terassen på hytta så vi skifter til vanlig tøy når vi kommer fra vannet.

Skrevet

Jenta mi har lyslyslys hud, så jeg prøver å få dekket til så mye den så lenge jeg får bestemme. Til nå (hun er 3 år) har hun godtatt UV-drakten, men når det er slutt, blir det badedrakt med mest mulig tøy...

Akkurat det med badetøy og kjønnsroller syns jeg er litt på siden av det vi som er mødre til jenter burde fokusere på. Fokuset bør være at du kan gjøre tusenvis av ting som er smartere enn å se sånn eller sånn ut for å tiltrekke deg oppmerksomhet, f.eks være flink på skolen, en god storesøster eller en god venn. Når småjentene vokser opp i en verden der det kan virke som det lureste valget for dem er å ta seg ut for en hver pris, da er vi på villspor. Faktisk syns jeg at en rosa badetruse med sløyfer på stiller i samme kategori som en badedrakt da. Går du toppløs selv, kanskje?

Skrevet

Akkurat dette reagerte jeg også på da vi var på Mallorca nå i sommer. Små tuller som dekket de små magene sine med badedrakt. Det har da ingenting med bluferdighet å gjøre? Man skal da ikke være bluferdig når man er 6-7 år?? Bortsett fra at man selvsagt har på truse, så har da småjenter ikke mer å skjule enn gutta?

Jeg har selv både jente og gutt, og jenta brukte mest badetruse, selv om hun også hadde badedrakter, til hun var ca 7-8 år. Kan aldri huske at det var noe tema, hun fikk bruke det hun selv ville, men jeg syns det var godt at hun fikk sol på (nesten) hele kroppen de få dagene i året vi har mulighet for det her i vårt kalde land:)

Jeg syns mer det er en uting at barn løpet nakne rundt og tisser og bæsjer i og ved bassenget, for ikke å snakke om når de sitter nakne i sanden - de må da få sand på steder det ikke er meningen at det skal komme:))

Skrevet

Bruker ikke badetruse på frøkna mi men badebukse :) ja jeg går toppløs når det passer seg.

Jeg stiller heller ikke spørsmål om det å gå naken eller ikke for jeg synes det er en selvfølge at barna har på seg en liten truse når de er med andre folk, men hjemme på terassen eller på hytta kan du godt få løpe naken.

Ja jeg er helt enig at barna ikke skal tisse og bæsje i badebasseng .

Men hvordan skal vi klare å lære barna at alle er "like" og de ikke har noe å skjemmes for om man ikke får se og oppleve at en kropp er en kropp med to armer og ben osv osv. Jeg mener at da vil også barna få et positivt forhold til kroppen sin om de lære fra tidlig at alle er like samtidig er det forskjeller noen er tykke, tynne middels osv.

Skrevet

Godt at det er flere som tenker som meg, det er jo en selvfølge at man tar hensyn til barnas ve og vel med hensyn til sårbar hud, men jeg får litt hetta av en treåring i badedrakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...