flypapir Skrevet 6. august 2011 #1 Skrevet 6. august 2011 Vi var hos barnelege med 2åringen vår denne uken pga knesmerter. Her får vi vite at gutten har hypermobile ledd (ikke veldig hardt rammet) samt at han er plattfot. Legen sier at det ikke blir satt inn noen tiltak når han er så ung, men oppfordret oss til å kjøpe gode sko, med ordentig såle til han. Men hvilke sko er gode? Bør han ha stive såler eller myke såler?! Prøvde å spørre litt i et par skobutikker idag, men hun ene mente jeg måtte spørre legen hva hun mente passet akkurat min sønn, mens hun andre sa at man får det man betaler for (dvs at alle de dyre, kjente merkene har gode såler). Noen her med peiling/erfaringer? Vet at det er mulig å få kjøpt spesielle såler som man får tilpasset barnet, bare så det er nevnt
elskerlivet Skrevet 6. august 2011 #2 Skrevet 6. august 2011 GÅ TIL ORTOPED Sønnen min har samme, og legne og helsestasjon og alt sa at de ikke gjorde noe når de var så små... gutten hadde kjempevondt i knærne, ville ikke løpe og slikt.. fikk tips om ortoped og tok han med dit, og fikk sporenstreks såler han ALLTID skal bruke i skoene, etter noen få uker gikk han mye rettere og ikke knevondt lenger, ortopeden var rystet over at helsestasjon og lege sa det ikke skulle gjøres noe med og har anmeldt forholdet faktisk...
mamma.for.2♡ Skrevet 6. august 2011 #3 Skrevet 6. august 2011 Hei. Har tidligere jobbet i skobutikk og kan fint forstå at du har fått de svarene du har fått av de butikkmedarbeiderene... Ikke lett å vite hva som trengs til de diverse plagene som finnes der ute når man kun er en enkel skobutikk medarbeider... Når det er sagt, så hadde jeg tilfeldigvis en kollega som hadde en liten gutt med hypermobile ledd. Og hun var alltid veldig nøye på å kjøpe sko som ga god støtte for ankelene hans... Du kan fint finne noen billige sko med gode såler også altså... Samt dyre sko med mindre gode såler... Det man ofte merker forskjell på når man betaler litt ekstra for sko er kvalitet på f.eks sømmer og liming. Personlig så tenker jeg å kjøpe sko med fleksible såler og fast hælkappe jenten min når den tid kommer, noe jeg også alltid anbefalte mine kunder. Legger ved en link til en side jeg fant når jeg googlet på problemstillingen din http://www.skoringen.no/skofus/helsesoester.aspx Lykke til med skokjøpet!
flypapir Skrevet 6. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 6. august 2011 Takk for svar begge to! Jeg tenker å ta gutten med til ortoped, men må sjekke litt opp om hva som finnes først. Legen vi var hos tipset om noen i Drammen som lagde veldig bra (og tynne) spesialsåler til barn. Må sjekke om det finnes noe tilsvarende her i nærheten. Når det er sagt så er min gutt veldig aktiv, han går sjelden, men hopper, løper og turner avgårde... Smertene varer sjelden lenge, men er der oftest en periode rett etter at han har våknet/vært i ro. Men de skal selvsagt tas alvorlig, for når de er der har han det ikke godt. Tusen takk for tips om side, der var det nyttig lesestoff. Må nok gjøre meg bedre kjent med hva de ulike merkene kan tilby av støtte, mykhet i såler osv. Butikkene vil jo gjerne selge de dyreste skoene, mens jeg helst vil ha det beste..
Toko Skrevet 6. august 2011 #5 Skrevet 6. august 2011 Jeg bruker disse skoene til min sønn som er kraftig hypoton/hypermobil i de saller fleste ledd. Han er riktignok ikke plattfot, men for oss er det viktig med en sko som har en fast, god såle og god støtte i ankelen. Vi har ukentlig fysioterapi, så fysioteraputen var har kommet med mange innspill i forhpld til sko valg. Han er veldig fornøyd med de vi har. Lillegutt bruker også fotsenger i skoene. http://www.shop.puma.co.uk/Kids/Girls/Footwear/Junior/Sky-II-Hi-Lifestyle-Schuh/350186,en,pd.html&q=sky#!i%3D11%26color%3D03_white-insignia_blue-snorkel_blue Som innesko i bhg bruker han sandaler vi har kjøpt på Sohies Minde, sammested hvor de lager fotsenger til han. http://sophiesminde.no/nb/spesialsko
flypapir Skrevet 6. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 6. august 2011 Takk for tips! de puma skoene var jo kjempetøffe... Både jeg og eldstejenta har tilsvarende sko, og de sitter faktisk godt på foten når jeg tenker etter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå