Gå til innhold

Gråting ved soving,hater bilkjøring og trille tur..Andre?:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en datter på 11 uker, hun har helt siden fødsel av - grått mye..Skal hun sove- hylgråter hun i 20 min før hun sovner og sover i max 30 min på dagtid. På kvelden har hun grått opptil 3 timer sammengengende når hun skal legge seg.. Samme når kl jeg legger henne.. vi har prøvd å vente til hun sovner av seg selv, sove i vogn, legge seg 20.30, 20.. amme i søvn, vugge i søv.. ingenting hjelper.. hun hyler..

Også liker hun ikke trille tur.. da hyler hun..Ikke sitte i bilsetet, samme der.. Max 5 minutter på lekematte/vippestol..

Føles som om alt jeg gjør er galt, for hun er så missfornøyd..

Var t.o.m hos manuell terapeut.. jeg "håpte"nesten at det var noe galt, så han kunne fikse det :) Men hun er frisk som en fisk :)

Håper at noen mammaer skal si at de hadde det sånn de og, men at det går over :) ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å jaaada, sånn hadde vi det også gitt:)

Det er fryktelig slitsomt mens det står på, og det kan dessverre vare ganske lenge.. Her ble ting gradvis bedre da lilleloppa ble 6 mnd gammel og lærte seg å åle seg fremover, da kunne hun plutselig ligge litt alene på gulvet. Bilkjøringa ble også gradvis bedre, fra hun begynte å interessere seg litt mer for leker, og i større grad kunne underholdes og dermed stanse gråtinga (ihvertfall for en stund). Vogna ble brukt til soving fra hun var ca 4 mmd gammel, men for å akseptere vogna også i våken tilstand måtte hun bli nærmere 8 mnd gammel..

Så her ble bæresjal og sele den store redningen, jeg hadde ikke klart meg uten- der kunne hun sitte leeenge uten å protestere, og sovnet så søtt uten hyl og skrik, mens jeg fikk armene fri til andre ting:) Brukte bæresjalet "hele tiden", både i våken og sovende tilstand- siden hun bare hylte i vippestol og babygym. (selvfølgelig viktig at de får litt tid på gulvet også, for å trene nakken i mageleie osv)

Skrevet

Hei

Jeg har ikke erfaring med dette, men siden du sier du har vært til manuell terapeut, så er vel alt bra....? men jeg ville tatt en tur til kiropraktor som er erfaren med små babyer.

Men jeg ville skaffet en bæresele/sjal så du kan bære på henne, kanskje hun liker best å være nær deg.

Jeg har en liten gutt på 6 mnd som alltid gråter når han kommer i bilsetet når vi skal ut. Men vet ikke vhorfor, men det går fort over.

Jeg unner deg at du finner ut av hva som plager småen din. Har hun en favoritt side når hun sover? Gråter hun når du ammer fra ene siden?

Hvis det er kolikk så skal det jo snart gå over... Det er jo rundt 3 mnd det roer seg.

Evt prøv å ta noen dager der du tar det helt rolig, og slapper godt av med henne. Ligge masse i sengen sammen, kose å prate og sove sammen. La alt annet ligge....

Små babyer er veldig sensitiv mot stress og hos foreldrene sine følelser.

Skrevet

Ja, jeg glemte jo å skrive at det var pga et voooldsomt nærhetsbehov at min lille jente var så ekstrem, for vi også var hos manuellterapeut i håp om at det var noe som kunne fikses (men det var det altså ikke..) Også derfor var hun alltid så blid og fornøyd i bæresjalet, tett inntil trygge mammalukten:)

Gjest Madolyn
Skrevet

Høres ut som om babyen din er helt lik min. Han har direkte lakenskrekk; hylskriker når han skal sove på dagtid, selv om han er kjempetrøtt!! Prøver av og til å legge ham ved første tretthetstegn, men da skriker han som om vi myrder ham... Det er kjempevondt å "lure" ham i søvn siden han gråter så mye; vi bruker 10-30 min på å få ham til å sove i 30-40 minutter. Han blir 4 mnd om 3 dager og sover kun 1,5-2,5 timer daglig, og da jobber vi MYE for å få ham til å sovne.

På natta våkner han som regel 3 ganger for amming, og er LYS våken fra ca kl 05. Han sover i egen seng tett inntil foreldresenga, da han må strykes på mye om natta pga klynking osv. Vi satte på siste side av sprinkelsenga i går kveld, og i natt våkna han annenhver time. Han sparker mye med beina i søvne, og av og til treffer han sprinklene og det er jo vondt!! Polstrer med tykke tepper men det er vanskelig. Dyne/teppe på gutten er bare å glemme.

Leggingen går greit, mest fordi jeg ammer ham i 20 min (10 min på hver side), og synger nattasanger på stille, mørkt rom før jeg legger ham over i sprinkelsenga, så han sovner jo omtrent ved puppen :( Han legges mellom kl 18 og 19, han er jo helt utslitt etter dager nesten uten søvn stakkars.

Vår gutt HATET vogna frem til han var 12-13 uker, men etter MYE trening sover han nå dagduppene der (men som sagt er det som regel kun 30 minutters dupper, så han klarer jo ikke å finne dyp søvn der). Han HATER fremdeles bilkjøring; sovner ALDRI der. Jeg må stort sett sitte tett inntil ham og amme ham mens mannen kjører (lener meg over bilsetet hans, med puppen ute), ellers kommer vi jo aldri fram dit vi skal...

Så - du er IKKE alene!! Vi opplevde markant bedring de første ukene etter at han ble 3 mnd; da klarte han jo å sovne i trillevogna og om kvelden kunne vi endelig legge ham i senga og han sovnet uten å ha puppen i munnen (men som sagt etter 20 min med amming).. Men det er fremdeles MYE slit.

Gjest Madolyn
Skrevet

Vår gutt hadde også et voldsomt nærhetsbehov fra han ble født; allerede natta etter han ble født måtte jeg ta ham ut av "balja" og ha ham liggende inntil meg for at han skulle få sove. Og vi samsov de første par månedene. Etter han ble 7-8 uker var det mer gøy å ligge i babygym/på leketeppe, men det er kun tidlig på morgenene at han kan ligge der alene i 10-20 minutter før det blir vræling.

Vi har kjøpt angelpack bæresele, men har varierende helle med den. Virker som om han fremdeles er for liten for å bæres i den (han er nå 66 cm og ca 8 kg - ja han er tjukk men han sover jo ALDRI og vil ha mat HELE tiden); han ser så liten ut i selen enn så lenge.. Og syns han må sprike grådig mye med beina, så jeg avventer fremdeles litt. Bæresele funker uansett ikke om det er mer enn en time siden han fikk mat, for da lukter han matfatet VELDIG godt og bare vrir seg og vil opp og amme..

Skrevet

Vi har fått en "mildere utgave" av din baby, og til og med det er slitsomt nok. Hun har også et veldig behov for nærhet og ligger mye inntil oss. Helst meg da, siden pappan tydeligvis ikke er like god...

I tillegg har hun et ekstremt sugebehov, og det er veldig trist at jeg ikke kan amme henne. Jeg tror det hadde reddet mye, og dekket begge behov. Hun får smokk og jeg legger henne helt inntil brystet mitt uten klær på, så koser hun seg skikkelig og roer seg.

Mi jente sover godt, men hun styrer noe veldig før hun sovner. Alt er galt. Ikke smokk, ikke mat, så litt smokk, så litt mat, hyl og skrik, hikking og bæsjebleie, og da blir hun dritsur. Hun er fryktelig utilpass til tider.

Bilturer er et kapittel for seg selv... Hun trives i vogna, men kun når hun sover. Bæresele er et must!

Jeg merker at jeg kvier meg for å ta henne med meg noen som helst plass. Jeg går med skuldrene høyt hevet, og venter bare på at neste skrik skal sette inn.

Jeg har derfor bestemt meg for å ta henne med til kiropraktor! Skal bestille time i morra. Den kiropraktoren er spesialist på småbarn. Jeg tenker det er verdt å få sjekket.

I tillegg til at hun er utilpass så har hun helt klart en favorittside. Hun snur seg tilbake om jeg legger henne på motsatt side med hode.

Hun var stor da hun ble født, så det har vært ganske trangt inni magen også.

Gjest Madolyn
Skrevet

Ja det kan være kjekt å få så urolige og utilpasse barn sjekket. Gutten vår fikk 5 behandlinger hos kiropraktor (spesialisert på barn) pga nakkelåsning. Det gjorde dessverre ikke noe med uroligheten/nærhetsbehovet, men nakken gikk hvertfall fra pottestiv til babymyk.

Gjest Madolyn
Skrevet

Og ViVenter; ikke vær lei deg for at det ikke funket med ammingen. Da slipper du hvertfall å holde på med avvenning av brystet mtp søvn, det har vi slitt med her i månedsvis. Er jo mye mer "stuerent" og praktisk med smokk for å finne søvnen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...