Anonym bruker Skrevet 6. august 2011 #1 Skrevet 6. august 2011 Fikk en liten sønn for 10 dager siden, 20 dager FØR termin. Hadde veldig lite råmelk første dagene, lillegutt var konstant sulten og ville bare puppe selvfølgelig. Ammingen går helt supert, han er så flink å "koble" seg på å suger villig. Helsesøster mente når man får litt før tiden, så kan melken henge litt etter. Så jeg tror jo den kommer skikkelig i gang med tid og stunder. Jeg har, på sykehusets anbefaling, gidd nan ved behov. Legger ALLTID babyen til puppen og lar han suge 20 min på hvert bryst, hvis jeg merker at han ikke er fornøyd etterpå, gir jeg nan. Da blir han helt fornøyd, trøtt og faller til ro. Nå har jeg kjøpt splitter ny amme pumpe, skal pumpe og amme for å få litt extra boost. Jeg har god matlyst, spiser sundt og koser meg masse med lillegutt på puppen. Det går jo så smertefritt for seg. Han virkelig koser seg når vi har ammestund. Nyter hvert sekund. For det å amme, det er fantastisk flott. Så vi stresser ikke med ammingen, gjør som vi har blitt anbefalt, litt nan etterpå å vips... en stk veldig fornøyd gutt. Det jeg lurer på er, er det noe jeg kan gjør for å hjelpe produksjonen min i gang ? Hvordan gjorde du det ? Vet at stress og kav ikke hjelper, jeg er andre gangs og har vært igjennom dette før, så jeg har et veldig rolig forhold til dette. Siden jeg ser at nan hjelper så godt på og gutten legger på seg, så har man ingenting å uroe seg for. Hadde bare vært praktisk å kunne gidd han hele måltid på puppen. Så hvis jeg kan gjøre noe som kan påvirke produksjonen min positivt, så blir jeg veldig glad hvis du kommer med tips og råd
Jenny251210 Skrevet 6. august 2011 #2 Skrevet 6. august 2011 Mitt tips er å slutte med Nan og kun amme.... Da går produksjonen opp. Også amme endel om natta. Lykke til!
Billie Jean Skrevet 6. august 2011 #3 Skrevet 6. august 2011 Enig med hun over her, legg barnet til oftere i stedet for å bruke nan. Tilbud og etterspørsel vet du:) Men ikke hvis det stresser deg og du ikke er fornøyd selv... I tillegg kan du pumpe mellom måltidene. Ellers har du jo veldig god innstilling, med tanke på det å ikke stresse, kave og holde deg rolig. Jeg har en på 8 dager. Enkelte kvelder ønsker han pupp en gang i timen, og da får han det. Det øker produksjonen kjapt:)
*Lissi* Skrevet 6. august 2011 #4 Skrevet 6. august 2011 Kutt ut nan er min annbefaling. Du føler kanskje at du pupper konstant i perioder, men da kommer melka til gjengjeld fort. Er iallfall min erfaring etter 5 barn. Kos dei fremover:-)
Makko med to små gutter Skrevet 6. august 2011 #5 Skrevet 6. august 2011 Tja det er lett å si at man skal slutte med Nan, for å så bare amme... Om det resulterer i en unge som aldri er fornøyd og nesten ikke sover er ikke det en god løsning... -Men helt klart verd et forsøk! -Det kan forresten være at 20min pr pupp ikke er nok! Min første brukte ca 45min pr pupp før han var fornøyd. -Jeg hadde mer enn nok melk! Med nr 2 har fikk jeg ved 3mnd problemer med melka. Jeg prøvde som andre sier over her (i 3uker), amme- amme-amme og amme, uten resultat bortsett fra en unge som var unormalt grinete og ikke la på seg :-( Når jeg begynte å gi flaske etter at han hadde ammet ble livet lettere! Jeg viste at ungen fikk nok næring, han sov godt, og gav meg tid til å pumpe mellom "slagene", -så han fikk likevel kun mm. Ellers er det mange ulike råd om hva man skal spise etc. men tror det meste handler om å få i seg nok næring /væske... -Lykke til!
Marsipanmor Skrevet 6. august 2011 #6 Skrevet 6. august 2011 jeg ammet hver 2. time første ukene... HELE døgnet.. var slitsomt synes jeg.. men det hjalp på produksjonen og han fikk det han trengte.. jeg kan også anbefale ammete (liker å tro at det hjalp:)) ville også sluttet med nan, ihvertfall prøve.. ellers er det masse god info på hjemmesiden til ammehjelpen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå