Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #1 Skrevet 5. august 2011 Vi kjøpte en i dag og er veldig glade for det nye familiemedlemmet. Det er en Pandahamster, en avart av syrisk gullhamster. Han var veldig tam og vi fikk kose med han i butikken før vi satte han i transportburet hjem og koste med han mens vi laget klart buret og etterpå da han var våken og interessert. Jeg har hatt hamstre i mine oppvekstår og i ungdomstiden, men det er noen år siden. Etter at barnet ble lagt satte jeg meg ned for å lese meg opp på nytt om hamsterhold, og leste at de ikke skulle ha kontakt med menneskene i det nye hjemme før et par dager etter hjemkomst og at de kunne få sjokk og bli usikker av det. Spørsmålet mitt er da, har vi gjort en feil?? Han er ikke usikker, og er vant med mennesker som de sa i butikken. Ha har ikke gitt tegn til å bli skremt eller usikker på oss, ikke prøvd å bite. Heller vært nysgjerrig. Nå skal det sies at han er ca 5-7 mnd, så han er ikke "unghamster". Men jeg har allerede begynt å bekymre meg for den lille. Spørsmål 2: Gjelder det kanskje bare for "babyhamstre" 6-8 uker som ikke har hatt jevnlig kontakt med mennesker?
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #2 Skrevet 5. august 2011 Jeg har hatt et par hamstere selv som var tamme fra dag 1. De opplyste ikke hvor gamle de var i butikken. De fikk ikke no sjokk de iallefall Tror ikke du bør bekymre deg
Himmel og hav Skrevet 5. august 2011 #3 Skrevet 5. august 2011 De hamstrene jeg har hatt, Sibirsk vinterhvit (dverghamstre), har vært i kontakt med mennesker helt fra starten av, men på deres premisser. De har fått snuse på fingrene våre, blitt bestukket med solsikkefrø osv, men vi har aldri plukket dem opp før de var trygge på hendene våre. De første ukene var de kun ute av buret når de selv gikk ut på handa, og ble alltid belønnet med en godbit. De har ikke fått sjokk ihvertfall, og har på veldig kort tid blitt svært tamme og sosiale. Den vi har nå, løper i dette øyeblikk rundt beina mine på stuegulvet og tigger om å bli løftet opp :-) Jeg tror det viktigste er at de får bestemme selv, og at om de vrir seg og virker utrygge, så får de komme hjem til buret med en gang, og har mulighet til å gjemme seg. Jeg vet ikke om det gjelder for syriske hamstere, men om dverghamstere stopper opp og vasker seg veldig kort, så kan det være et tegn på at de er utrygge. Gratulerer med et nytt, lite hjerte som banker i huset :-)
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #4 Skrevet 5. august 2011 Jeg har vel egentlig besvart spørsmålet mitt et par ganger for meg selv og egentlig i innlegget også. Men klarer visst ikke å la være å bekymre meg for verken barn eller dyr etter at jeg ble mamma.... Hehe... Han er våken nå og ikke usikker på oss, så det går nok fint. Takk for svar uansett.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #5 Skrevet 5. august 2011 Grunnen til at man ikke skal kose og dulle med dem helt i starten er hvis de er redde for forandringen kan de i ettertid forbinde samme kos med redsel og bli aggressive. Dette gjelder alle dyr som viser redsel i bestemte situasjoner, uansett om det er nytt hjem, torden eller annet. Så det viktigste er å les dyret. er det glad og tilfreds har det ikke noe å si. Er de derimot engstelig skal en ikke tvinge på de kosen, men la de roe seg på egenhånd.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #6 Skrevet 5. august 2011 Takk. Ja det er godt med et til lite hjerte i hus. De fleste artikler og sider om hamstre feks Hamsterforeningen sier at Syrisk hamster er mere sosial, nysgjerrigere og lettere å handtere enn sibirsk og andre mindre typer. Det er visst en "nybegynnerhamster" og hamster som egner seg best for familier med små barn, det fant jeg ut etter at jeg kjøpte den. Så det var visst et perfekt kjøp, iom at det er mange år siden sist jeg hadde hamster og at lillen bare er 3,5 år. Vi gleder oss til vi tørr å ha han ute på gulvet, men vi må nesten bli bedre kjent først. Min første hamster bodde nesten ikke i buret, han levde i huset sammen med oss med åpent bur og gikk inn og ut som han ville. Sov gjerne på oss og helst inne i sofaen. Skikkelig fining. Iforhold til kort vasking så står det ingen steder at de gjør det som et tegn, heller at de da er trygge, og kan "slappe av" med omgivelsene. Men jeg skal likevel følge med på tegnet for å se hva det kan bety. Takk for gode tips "Himmel og Hav".
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #7 Skrevet 5. august 2011 Ja, takk. Det forstår jeg. Han viste ikke tegn til mistrivsel eller redsel og var blitt handtert flere ganger daglig av de ansatte før vi kjøpte. Så vi tenkte ikke videre over akkurat det, men det er jo klart hadde han lagt seg flat eller lagt på ørene så hadde vi latt han være i fred. Tusen takk for konstruktivt svar 21:06.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #8 Skrevet 5. august 2011 jeg hadde en dverghamster som var så tam at han kom når jeg ropte på ham ^^ Og han koste jeg plenty med fra dag en, jeg lot ham bo i BH'n min, for der var det varmt og mørkt Han var kjempesosial og god, han fikk gå fritt i leiligheta og bet aldri på ledninger eller noe det var en stor sorg når han døde Jeg har også hatt ørkenrotter, og de ble også veldig tamme, men bet noe, men jeg tror det er noe slike rotter fort kan ha uvane for, pluss at vi hadde 2 hanner, og de var litt macho
Himmel og hav Skrevet 5. august 2011 #9 Skrevet 5. august 2011 http://www.hamsterforening.no/info_dyr/hamster/atferd.shtml Om du skroller nedover på siden så står det fine bilder og forklaringer på adferd. Deriblant at kortvarig stell av pels kan være et tegn på at den er utilpass og engstelig. Langvarig pussing er noe annet. :-)
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #10 Skrevet 5. august 2011 Takk "Himmel og Hav", jeg har vel lest litt for fort der... Vi følger med, men ingen urovekkende tegn til nå. Takk igjen.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #11 Skrevet 5. august 2011 Med en hjerne på størrelse med ei frossen ert er sikkert sjokket glemt igjen i morgen, så ikke bekymre deg.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #12 Skrevet 5. august 2011 Ja det er deilige små dyr, alle mine tidligere har vært helt herlige. Vi gleder oss til å bli bedre kjent. Eneste er at han er ikke veldig begeistret over maten vår. Fikk anbefalt et sunt for for hamstre, ikke denne frøblandingen som var mer "junk" som de kalte det. Men han har fått løvetannblad, kløver, noen jordbærbiter og litt mais i tillegg. Løvetannbladene har han "innredet" huset med....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå