Gå til innhold

Når babyen din reagerer på det du spiser...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..hvor lang tid tar det da før du merker reaksjonen hos babyen? Og hvor lenge varer det før han/hun er frisk og fin igjen?

Hvilke matvarer reagerer dine på?

Vet liksom ikke helt hvor jeg skal start å lete...

Ingrid :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ah, her har jeg mye mer erfaring enn jeg skulle ønske. Innen ett døgn skal det meste være ute av kroppen slik at ikke babyen reagerer på det. Det er en generell regel. Men har også hørt at det kan ta opptil 2-3 dager hvis det er noe spesielt. Når det gjelder melkeprotein, så forsvinner ikke dette før etter ca 3 uker, så da må du vente i ca 4 uker for å se effekt.

Om babyen sliter mye med magen så anbefales det å kutte ut melkeproteiner i 3-4 uker for det er det eneste som tar veldig lang tid for kroppen å kvitte seg helt med. Det er veldig mye som inneholder dette så er et møysommelig arbeid. Om de har denne allergien kan de få "bivirkninger" med å reagere på andre matvarer som de egentlig tåler om de ikke får i seg kumelkproteiner.

Ellers reagerte min lille engel på nesten alt av frukt og grønt (unntatt potet og gulrot), fersk gjærbakst, alt som hadde spor/innhold av bønner/erter/løk/chili e.l., og det meste som inneholdt krydder som ikke var salt eller urter. Førte til veldig kjedelig kost. Men dette er ikke normalen for folk altså, hadde nok bare ei veldig sensitiv frøken :) De sier jo at du skal gå ut fra at de tåler "alt" og får babyen vondt i magen så kan man kutte ut en og en matvare... kanskje være litt ekstra forsiktig med det "vanlige" de reagerer på (som druer, appelsin/appelsinjuice, sitrusfrukter, jordbær, blomkål, kålrot og andre kålprodukter, løk, sterkt krydder mm) det går sikkert for de fleste men hos meg var det helt umulig å kutte ut en og en matvare når hun reagerte på flere helt vanlige ting jeg spiste hver dag, fant aldri ut hva det var før jeg kuttet ut store mengder av diverse matvarer om gangen. Nå er hun 7 mnd og tåler at jeg spiser det meste, men har ikke turt å innføre de "vanlige" tingene de kan reagere på enda i frykt for mer magevondt. Men magene tåler jo mer og mer jo større de blir.

Skrevet

Prinsessa sier mye nyttig.

Når det gjelder melk så kan de reagere på både melkeprotein (allergi eller melkeproteinintoleranse) og laktose/melkesukker (-intoleranse). Jeg tror laktoseintoleranse viser bedring mye raskere enn melkeproteinallergi, dvs at laktosen er ute av kroppen innen ca et døgn.

Typiske ting som babyer reagerer på generelt er de samme som voksne får luft i magen av - belgvekster (erter, bønner), kål, brus, kaffe - og noen andre ting, som sjokolade. Å kutte ut disse gir rask bedring om det er det barnet reagerer på, og da kan du prøve å reintrodusere det etter en måneds tid for å sjekke om barnets mage er blitt mindre ømtålig.

Å kutte ut melk kan gi rask bedring, så det går an å forsøke helt uten melk i 2-3 dager og se om det hjelper. Om det ikke hjelper så må du vurdere om du vil fortsette eliminasjonen av det eller ikke - det er viktige næringsstoffer i melk, og du må være sikker på at du får i deg nok av dem om du skal kutte det ut fullstendig i mer enn noen få dager.

Ellers kan du kontakte Ammehjelpen via http://ammehjelpen.no/fa-ammehjelp , det er ammehjelpere med mye kompetanse på allergi.

Avhengig av hvorfor du lurer på dette kan det hende at http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon er nyttig for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...