Fru Tuttemor Skrevet 5. august 2011 #1 Skrevet 5. august 2011 Det utvikler seg i stor fart til at lille ikke vil sovne av seg selv uten skikkelig rugging..begynte med bare litt når han var bittelitn,gjorde luftøvelser så det ble en slags rugging..nå må han rugges i søvn hver gang han.skal sove hvis han ikke sovner på puppen..når er han stor nok til å avvennes.med den evinnelige ruggingen..litt har vært ok.men d utvikler seg farlig fort til med økt intensite på ruggingen for at han skal sovne..tenker pånen skrikekur jeg da hvis ikke noen har et annet godt råd?
Willy Wonka Skrevet 5. august 2011 #3 Skrevet 5. august 2011 Det er ALDRI ok med skrikekur, uansett alder. Vær der inne hos han, stryk han over ryggen eller vær i rommet hos han. Han er bitteliten, bare 6 mnd. Etter min mening skal aldri barn måtte ligge å skrike eller gråte alene. Mine har vært greie å legge fra starten, men vi har aldri latt de ligge å skrike. Alltid sittet inne hos de til de sovnet den første tiden, dvs. ca til de var året ++. Nå som de er over året og vel så det (hvertfall eldste) er det en lek å legges, de er trygge og har ikke problemer at vi sier natta og går ut etter lesing og synging. Jeg synes det er brutalt å gå fra et lite barn som gråter eller skriker. Bruk tid, masse tid. I det store er det likevel en bitte liten investering du gjør for barnet ditt, det er bare snakk om en periode av livet uansett. Skriker han når du legger han ned, stryk han over ryggen eller magen, IKKE gå fra han. La legging være noe positivt. Det er en metode som heter "opp ned metoden", jeg kjenner ikke den i detaljer, men du kan jo google den. Vær hos barnet ditt...trøst, vis at du er der. Det er helt unaturlig å gå fra at skrikende barn. Selv Ferber selv er imot metoden idag....
Sadie *Mamman til Johanne* Skrevet 5. august 2011 #4 Skrevet 5. august 2011 Det spørs vel litt hvordan du definerer kur og hvordan barnet ditt er og hva du selv mener er greit. Vi har vært gjennom mange stadier mtp sovning. Lenge måtte vi rugge vugga, deretter rugge senga, deretter rugge henne i armene våre og tilslutt satt vi lenge ved senga og strøk på henne, ofte opp til en halv time. jeg syns det fungerte forsåvidt, men i tillegg våknet hun fram til hun var 10 mnd opp til to tre ganger hver natt og noen morgener startet 0430. På 10 mnd kontroll mente hs at vi burde øve på å la henne skrike litt. Jeg var utrolig skeptisk, men vi prøvde. Første kvelden gjorde vi vanlige nattarutiner: mat, bok, sang, og så sa vi natta og strøk henne på hodet før vi gikk ut. Vi ventet 3 min før vi gikk inn og sa at nå er det natta. Første kveld tok det en halv time mens vi gikk inn hvert 3 min. Andre kveld tok det litt kortere. tredje kveld ventet vi fem min, og det tok 10 min før hun sov, og hun sov raskt hele natten! Noen dager tar det lenger tid, men vanligvis nå ca 15 min i snitt. Jeg vet det er sagt og skrevet mye om at det skan skade, men for vår jente tror jeg de faste rutinene hjelper. Hun vet også at vi er her fordi hun har sett gjentatte ganger at vi kommer tilbake. Hun protesterer litt i det sekundet vi går ut av rommet, skriker litt men så går det over til rolig pludring og "prating" før hun sovner av seg selv. Vi har altså (tross min egen skepsis) hatt suksess med "skrikekur". Det finnes vel ulike "nivåer" og måter å gjøre det på.
Sadie *Mamman til Johanne* Skrevet 5. august 2011 #5 Skrevet 5. august 2011 jeg må tilføye at hun nå er 11 mnd, og at jeg er glad vi ventet til hun var 10 mnd fordi jeg føler at hun liksom forstår det bedre. Det kan riktinok være innbildning. Kan hende det hadde gått like greit da hun var 6 mnd og vi hadde fått enda mer søvn og hun enda mer trygghet og struktur. Til syvende og sist får man gjøre det man kjenner passer for seg selv og barnet men det er jo fint (og sikkert litt forvirrende) å høre om ulike meninger og erfaringer . Lykke til!
Ane Elise Skrevet 5. august 2011 #6 Skrevet 5. august 2011 Vel, det er du som kjenner ungen din best som kan svare på det For min del begynte jeg først med ammeavvening om natta. Jeg fullammet han nemlig til han var 6mnd gammel ( han fikk selvsagt smakt på både middagsglass samt grøt da han var litt over 4mnd siden mm hjelper mot allergi). Så innførte jeg 2 fast føde måltid for å trappe ned fra 4 til 2 natt amming, så 2 til 1, 1 til null. Frem til da hadde jeg også bysset han i søvne. Til slutt orket jeg ikke mer siden han var forferdelig tung (Veide jo ca 9,4 kg allerede da han var 6mnd ). Da ammeavvening var på plass, begynte jeg å kuttet ned 3 lurer til 2 på dagen, og innførte så 3 fast føde måltid ved siden mm. Når dette var klart, bestemte jeg meg 1 dag hvor han hadde sovet godt om natta å la han få lære og finne søvnen selv. Startet så smått en formiddag, trakk rullegardin litt ned sånn at noka av dagslyset var å se på rommet (ville lære han å skille dag og natt), og la han så rett ned i senga og sa bare: Nå må du sove lille venn, pakket så dyna godt igjen på han. I begynnelse skrek han, men da tok jeg han bare opp til han hadde fått roet seg ned, la han så tilbake til senga uten å si et ord, satt ved sengekanten sånn at han så at jeg var der. Skrek han igjen, gjentok jeg det samma prosessen. Til slutt ble han så trøtt at han sovnet bare av seg selv. Gjorde det samma et par dager til, da begynte han faktisk å sutre litt og ingen skriking Etter hvert flyttet jeg bare mer og mer bort fra han sånn at han ikke så meg mer. Da dette var på plass, så prøvde jeg nattavvening, gjentok det samma når han skulle legge seg til kvelds. Jammen meg skjønte han at når mamma pakket han inn så skal han bare lukke øynene igjen å sove Og de få ganger han våkner opp og smatter i løpet av natta, så gir jeg han litt vann mens han ligger i senga, pakker så han inn og går og legger meg igjen Dagen vår så slik ut da jeg begynte med nattavvening: Står opp kl.8 (han våknet som regel mellom 07 - 07.45): pupp Ca 1t senere: 1 posjon grøt + dæsj fruktmos oppå Kl.10.45 - 12: Sove - pupp når han våkner Kl.12.30: Middagsglass med litt grøtpulver i (pga konsistensens - og smakens skyld) + fruktmos Kl.14.45 til 16: Sove - pupp når han står opp Kl.16.15: får litt brødskiver Kl.18.20: 1,5 posjon grøt + dæsj fruktmos oppå Før kveldstellet: mm siden tennene MÅ pusses før han legg seg. Kl.19.30: Zzzzzzzzz Da han var rundt 7,5 mnd innførte jeg 1,5 brødskiver til 16.15 tida + frukt/ fruktmos. Jeg prøver å holde meg til denne rutinen selv om vi får folk på besøk eller ut og farte Det fungerer utmerket så hvorfor forandre på det ?! Vet at mange lar sin kjære overta nattavveningen, men jeg valgte å kjøre løpet ut Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå