Gå til innhold

Alene og student.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt om fullt lån/stipend fra Lånekassen nå. Men vil da OS reduseres siden jeg mottar stipend? Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke sikker, men regner med det. Gå til Nav og hør

Skrevet

OS vil ikke reduseres da lån fra Lånekassen ikke blir sett på som inntekt. MEN, siden du mottar OS så vil stipendandelen bli redusert, og da står du praktisk talt kun igjen med lån.

Skrevet

Detter nok feil. Jeg har høy AAP, som faktisk regnes som arbeidsinntekt. Jeg har også omsorg for barn, og har fullt stipend og lån, går høyskole. Mulig det er andre regler dersom man går på vgs, siden man da har noe som kalles borteboerstipend/reisestipend, som man jo ikke får dersom man har eget hushold. Men ellers reduseres ikke værken lån eller stipend, eller OS for den saks skyld.

Skrevet

Nei, OS vil du ha som før, men stipenddelen vil minke(større del blir studielån). Og dette er fakta, og ikke feil ;)

Skrevet

Da bør du sette deg inn i Lånekassens regler:

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Om du har høy AAP vil du med andre ord få redusert stipendandelen din.

HI nevner ikke noe arbeid, så antar at HI mottar full OS i den perioden hun er student, med andre ord blir hennes utbetalinger der mer enn 77800 kr i året og dermed blir stipendet mindre.

Man får forresten omgjort lån til stipend om man består eksamen så lenge man ikke bor sammen med foreldrene sine. Gjør ikke noe om du eier egen bolig sammen med en millionær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...